Kontrollrummet

Eddi - Not Without You feat. MaxB

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Version 6 med MaxB på guror och kör
Har tagit bort min fritidsgårdsacke och mina falska körer, sänkt verb på leaden, rensat i basspåret samt sänkt volymen en del och slutligen dragit ner på komprimeringen - så hur låter det nu då?

Fortfarande ganska stökig. Soundet på sången tycker jag drar ner intrycket på hela låten. Jag kan liksom inte slita öronen från det allt annat än sköna ljudet på din röst. Har du eq-at sångspåret. I så fall känns det som du förstärkt den absolut jobbigaste frekvensen istället för att sänka den??

Nu så här vid andra lyssningen noterar jag också att hihaten lever sitt egna lilla liv. Sånt kan vara helrätt, men tycker nog tyvärr att den bromsar flytet i låten en hel del. En "vanlig" hihat i åttondelar kanske istället?

Keep rocking!!!  :D
Vilken frekvens är mest jobbig - rösten är ju som den är dessvärre men visst kan man kanske muta en del - svara nu inte allt från 80 - 8000 :P
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Version 6 med MaxB på guror och kör
Har tagit bort min fritidsgårdsacke och mina falska körer, sänkt verb på leaden, rensat i basspåret samt sänkt volymen en del och slutligen dragit ner på komprimeringen - så hur låter det nu då?

Fortfarande ganska stökig. Soundet på sången tycker jag drar ner intrycket på hela låten. Jag kan liksom inte slita öronen från det allt annat än sköna ljudet på din röst. Har du eq-at sångspåret. I så fall känns det som du förstärkt den absolut jobbigaste frekvensen istället för att sänka den??

Nu så här vid andra lyssningen noterar jag också att hihaten lever sitt egna lilla liv. Sånt kan vara helrätt, men tycker nog tyvärr att den bromsar flytet i låten en hel del. En "vanlig" hihat i åttondelar kanske istället?

Keep rocking!!!  :D
Vilken frekvens är mest jobbig - rösten är ju som den är dessvärre men visst kan man kanske muta en del - svara nu inte allt från 80 - 8000 :P
Kan inte frekvenser i huvuet utan jag brukar svepa med gainen på eq-n nerdragen så hör man liksom när det blir mjukt och skönt. :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Helt klart en förbättring....sången låter avsevärt bättre och MaxB's? körer passar fint. Lite ytterligare pill på leadsången som Wernis säger tycker jag du borde göra....det går att få bättre. Gillar fortfarande inte gitarrerna, tyckte nog nästan det blev sämre nu. Plock-gitarrerna på versen gav ett väldigt spretigt och förvirrat intryck samt att dom är väldigt ostämda, plonkiga och diskantrika. Tror fortfarande på en mer riffig gura där, och inte en som spelar rena ackord, alternativt en dämpad distgura som följer ackorden som spelas in två ggr och pannas ut Basen tycker jag låter okej nu och pumpandet på hela mixen är ett minne blott....skönt.

Tycker du ska fråga efter en gitarrist som kan fixa biffen med ett gött riff, som spelas med ett halvdistat någorlunda torrt ljud, som får ligga och driva ganska långt fram i ljudbilden.

Nåja....det är vad jag tycker iaf....du får ta de för va de e  :)

Micke



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Haha den här blir aldrig klar tror jag men stort tack för synpunkter i förbättringssyfte. Nu kommer version 7 där jag tagit bort edgen på leaden som jag visst kan förstå kan irritera, MaxB´s gura plonk är kvar och det är inte ostämt kan jag säga med 99% säkerhet jag drog dock ner lite i höga EQ som jag själv hade lagt till - men som en bastard har jag dessutom lirat in en distad torr gura i mitten som J var ute efter är det rätt ljud? Blev det bättre eller sämre? Hoppas ni orkar lyssna en gång till.

Kolla över egna gitarrer i de två delarna som avslutar första vid 198 andra vid 200.
Ändra på en av dessa som inte är unison med den andra (eller testa min mittengitarrs slut-toner på de två delarna). Annars tycker jag låten växt till sig bra nu!

Gitarrerna ska spela mot varandra så det är avsiktligt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nope version 7 med distad ackegura blev inte bra - tror att Micke hann lyssna och kunde konstatera detsamma - det är för många ackordsbyten för att det ska låta bra med den varianten - så här kommer the final solution version 8 med MaxB on pickingguitar alá Purple Rain och en lite mer dov lead utan edge. Om det inkommer alltför många protester så förvandlas denna till färdiga inom ett dygn.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jamen det är ju bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jamen det är ju bra!

Jamen dåså då skickar vi den till färdiga tack för jobbet herr Prince.

Och tack till alla andra som kommit med värdefulla råd :D
« Senast ändrad: 19.07.2011, 01:55:28 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se