Kontrollrummet

Equalizer m mätmick och brusgenerator typ ni vet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag vill sätta en equalizer enbart på monitorerna för att justera eq-kurvan. Som det är nu ger monitorerna för mycket av sångregistret, och för lite cymbalklirr. Mixar jag enbart med monitorerna blir ljudet tvärtom i normala anläggningar, sången blir för svag, och det blir för mycket vass topp på allt. Jag vill ratta om monitorerna så de låter lika som, eller får samma eq-kurva som lurarna, Audio Technica  ATH-M50.
Det finns väl två sätt, antingen skruva till det helt manuellt med tex en sån här:
http://www.thomann.de/se/dbx_231s.htm
Det kanske går lika bra med bara 2ggr15 band, det är ganska små justeringar jag vill göra.
Eller också skaffa nån grunka som har pink noise o mätmick, vad det är för grejer vet jag inte nåt exempel på. Behringer har väl gjort såna grunkor, men Behringer...?  :huh:

Att byta monitorer vill jag inte. En eq som med mätmick kan kompensera för bristerna i både monitorer och rumsakustik vore nåt. Om man sen kunde ratta till några olika eq-kurvor som kunde sparas i ett minne vore det bra. Så man kan knäppa över till en inställning som efterliknar tex en discoanläggning. Eller en liten batteriradio i köket.

Nån som fattar vad jag menar och kan ge förslag på eq?

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Du kan ju kolla genom att köra pinknoise genom högtalarna och mäta med en rak omnimick typ http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm. Många mastringspluggar har ju spektrumanalysator där du kan se om det är nån frekvens som sticker iväg. Eller så kör du helt enkelt med öronen och ger gehöret en omgång ;)

En bra digital eq där du kan spara lite olika presets som jag kan rekommendera är yamaha ydg 2030 http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-YDG-2030-Graphic-EQ-/280708908532 här gick en för 72 pund. Den har xlr in och ut. Man kan nog hitta en om man letar lite, många ljudfirmor har nog nån som ligger och skräpar då de flesta digitalmixerborden har gjort liknande burkar arbetslösa.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Coneq från http://www.realsoundlab.com .
Jag ska försöka få loss tummarna och testa det lite i dagarna. Jag har en licens liggande som jag fick låna från distributören, men har glömt bort det... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Mjukvarugrejer kan inte jag använda tyvärr, borde ha skrivit ut det från början. Jag är lite stenålders av mig...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Ah. Har befunnit mig i stenåldern själv för ett tag sen men hittade nästan fram till modern tid för ett par år sen  :D
Hur mycket vill du lägga på denna lösning? Man kan ju hitta hårdvaruprylar som gör jobbet men det kan ju som du säkert förstår även bli ganska dyrt om man vill.
Den här burken http://www.thomann.de/se/dbx_driverack_px.htm som egentligen används som processor till PA:n kan tillsammans med en mätmick göra jobbet, plus att du kan spara presets. Den kan ganska mycket mer än bara eq dock. Kolla in på dbx hemsida om det kan vara nåt att ha? Jag tror dock att det kan vara lite overkill. Möjligen om man hittar en begagnad.
« Senast ändrad: 09.08.2011, 02:48:01 by Skägglossning »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ah. Har befunnit mig i stenåldern själv för ett tag sen men hittade nästan fram till modern tid för ett par år sen  :D
Hur mycket vill du lägga på denna lösning? Man kan ju hitta hårdvaruprylar som gör jobbet men det kan ju som du säkert förstår även bli ganska dyrt om man vill.
Den här burken http://www.thomann.de/se/dbx_driverack_px.htm som egentligen används som processor till PA:n kan tillsammans med en mätmick göra jobbet, plus att du kan spara presets. Den kan ganska mycket mer än bara eq dock. Kolla in på dbx hemsida om det kan vara nåt att ha? Jag tror dock att det kan vara lite overkill. Möjligen om man hittar en begagnad.
Den där vore nog verkligen bra. Men pengar... Jag måste få ihop kulor till att pressa cd oxå. Det finns ett danskt presseri som gör 500 ex för ca 9000, inkl ncb-avgifter. Och dem får jag tillbaka sen eftersom det är till 90 % mina kompositioner.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har reviewgooglat på en Behringer Ulytacurve Pro.
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=17452&artno=129784

Bland hifi o hemmabioentusiasterna får den helt fantastiska rescensioner för hur den kan förbättra ljudet. Samtidigt är det en hel som skrivit att deras ultracurver pajat ihop efter bara nån timme, eller att de inte funkat alls. Kan det vara lika illa med senaste versionerna också? Är det sån sopig kvalitet? Det har man väl hört en o annan gång förr.

Såg nåt nånstans att man kan använda nån omnimick man redan har till uppmätningen, i stället för att köpa en Behringer. Jag har en NT2-A som enda omnibara mick. kan den fungera?

Apropå det här så tycker jag det är märkligt att det aldrig är nån som skriver om såna här grejer, inte på grannforumet heller. Där menar de flesta att man absolut inte ska ändra på ljudet i monitorerna, om det inte låter som man vill ,ska man akustikbehandla, eller helst bygga en helt ny studio... Hur många har de resurserna? Hur många av tex 1000 studiolirare som vi här har både ett perfekt akustiskt rum, och dessutom inga dippar i hörseln? De flesta som stått o harvat i replokaler har nog vissa fel i hörseln även om de är mycket yngre än mig, 54 år. De här dipparna går ju att till stor del kompensera med att mäta upp rummet och justera eq. Att sitta och chans-mixa när man hör mindre diskant än vad som egentligen finns i signalen är ju korkat, om man kan slippa..?
Jag skulle göra så att jag först mätte upp rummet med pink noise och lät burken korrigera det. Sen skulle jag i några dar lyssna på köpe-cd med kanonljud och hitta fler frekvenser som borde justeras ytterligare manuellt, alltså pga att jag har viss nedsättning i hörseln. Jag är helt säker på att allt mixjobb skulle gå väldigt mkt fortare, och vara roligare.
Vad är fel i mitt resonemang?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Till det syftet så funkar nog din omnimick helt ok, tänk på att den förmodligen är lite eq:ad. Kanske behöver kompensera för detta, finns nog eq-kurva för din mick på rödes hemsida. Du kommer ju som sagt ändå göra finjusteringar själv med hörseln och välkända referensskivor.
Som liveljudtekniker så jobbar jag dagligen med att kompensera för rumsakustik och i de flesta fallen så har man en processor för att kompensera för själva högtalarens egenheter. Även när jag jobbar med tex lácoustics d&b meyer och jbl, högtalare som är några av tillverkarna som ligger i täten för liveljud så brukar man få jobba med eq för att forma ljudet. Många högtalare har processorer som hör till med fabrikspresets. Tror att många inte tänker på att man faktiskt kan optimera även sin monitorlyssning i hemstudion med en equalizer.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Till det syftet så funkar nog din omnimick helt ok, tänk på att den förmodligen är lite eq:ad. Kanske behöver kompensera för detta, finns nog eq-kurva för din mick på rödes hemsida. Du kommer ju som sagt ändå göra finjusteringar själv med hörseln och välkända referensskivor.
Som liveljudtekniker så jobbar jag dagligen med att kompensera för rumsakustik och i de flesta fallen så har man en processor för att kompensera för själva högtalarens egenheter. Även när jag jobbar med tex lácoustics d&b meyer och jbl, högtalare som är några av tillverkarna som ligger i täten för liveljud så brukar man få jobba med eq för att forma ljudet. Många högtalare har processorer som hör till med fabrikspresets. Tror att många inte tänker på att man faktiskt kan optimera även sin monitorlyssning i hemstudion med en equalizer.
Tack för bra svar, gillade särskilt:
"Tror att många inte tänker på att man faktiskt kan optimera även sin monitorlyssning i hemstudion med en equalizer. "
Fast för mig som är en fattig fan känns det lite surt att köpa tex dbx-burken för över 4000 och sen mäta upp rummet o göra den korrigeringen en enda gång... Jag har en polare som är hifientusiast som har nån sån där grej med pink noise. mätmick och eq. Det borde gå att låna den och koppla in på mina monitorer,  sen ritar jag upp diagram på kurvan den vill korrigera till, sen gör jag det med en tusenkronors 2gg31 bands analog behringer-eq...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Låter ju toppen att du kan låna en spektrumanalysator av din kompis. Se till så inte Behringer-eq:n färgar ljudet negativt, vissa behringerprylar är ok andra inte, ganska ojämn kvalitet på deras prylar.

Du kan ju kolla in yamaha eq:n som jag tipsade om ifall inte behringern är bra nog, den löser ju även biffen ifall du vill kunna spara dina inställningar. Plus att den troligen låter bättre än behringern. Den är förmodligen ute ur produktion så man får leta beggad.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Låter ju toppen att du kan låna en spektrumanalysator av din kompis. Se till så inte Behringer-eq:n färgar ljudet negativt, vissa behringerprylar är ok andra inte, ganska ojämn kvalitet på deras prylar.

Du kan ju kolla in yamaha eq:n som jag tipsade om ifall inte behringern är bra nog, den löser ju även biffen ifall du vill kunna spara dina inställningar. Plus att den troligen låter bättre än behringern. Den är förmodligen ute ur produktion så man får leta beggad.
Jag velar lite hit o dit, men just nu känns det vettigast att skaffa en vanlig analog eq, inte Behringer eller Inter, Samson eller nåt sånt. Jag har ju redan trivselljudet i lurarna, det kan inte vara så svårt att med en manuell eq härma det. Skulle tro att det räcker att höja resp sänka 2 db i flack kurvor. Behringer känns inte bra ändå... Och flertalet av deras ultracurvw hade ju stendött efter nån timmes bruk. Yamaha låter betydligt trevligare.
Har som sagt haft en Inter 2gg15 band eq i PA-racken som färgade/sabbade ljudet en del om den var på men med alla reglar på noll. Risk för samma sak med Behringer.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har kollat lite på 80 tals Hifi-eq, det finns några som är erkänt bra tom i studiosammanhang, var sugen på en Sansui SE8, den har en blinkdispaly oxå, en enklare spectralanalysator, men det ex som fanns på Blocket såldes direkt då det stod i samma annons som en Luxman förstärkare, och såna är folk helt galna i tydligen. Orkade inte leta mer, plus att jag är rädd för uttorkade kondingar o glapp o skrap gjorde att jag beställde en ny 15-bands Peavey:
http://www.thomann.de/se/peavey_pv215eq.htm
Skulle helst velat ha en parametrisk med bara tre band, men såna finns knappt, i så fall kostar de multum. Den här Peavyn har enbart det jag vill ha, analog eq och XLR in/ut. De billigare Behringerna är ju digitala med omvandlare A/D o sen tillbaka till D/A, de har feedback destroyers o limiter mm. Måste vara större risk att en sån färgar ljudet. Här slipper jag betala för nåt jag inte ska använda. Och om en Behringer ändå skulle låta riktigt bra skulle jag inbilla mig att den var skit ändå, skylla på den när jag mixat kasst.  :angry:
Jag gillar verkligen karaktären på de Event monitorer jag har, jag vill bara ändra eq-kurvan en aning så de låter mer som hörlurarna. Nu var det en viss leveranstid på burken, men jag ska givetvis berätta sen om det blev nåt lättare att mixa. Jag skulle tro att många skulle kunna få ett mer lättmixat ljud med en viss justering av monitor-eq. Att som de flesta anser vara rätt, "lära sig sina monitorer" och mer eller mindre på chans gasa volymen på cymbalerna, verkar ju mer jag tänker på det helt befängt.
Jag menar att om jag hade råd med monitorer för 30.000 kr så är det inte alls säkert att de passar både:
1. Rummet.
2. Min hörsel.
3. Min smak.

Det kanske bara blir sämre å, det vet man aldrig i förväg... B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
en bra ska att veta är att de frekvenser(i basen, om det handlar om sbir och modala frekvenser) du inte hör eller hör lite av kommer höras ännu mindre när du eq:ar upp dessa frekvenser.
varför? derför att dom får mer energi och då blir fasutsläkningarna ännu värre.

det bästa är att flyta monitorena och mäta vid lyssnings possition till man hittat ett ställe där man får så rak frekvens gång i basen som möjligt.

bästa stället som utgångs punkt för lyssingspossition brukar vara mellan främre tredjedelen och mitten av rummet.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
...
« Senast ändrad: 14.08.2011, 17:34:13 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)