Kontrollrummet

Konnekt 6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Satt ju å letade efter ett beggat Konnekt 6 i ett par veckor men inget dök upp så det blev ett nytt, Precis installerat å klart så dyker detta upp  :o. Så är nån sugen så är det bara att slå till. Schysst kort för bra pengar!  :)

http://www.blocket.se/stockholm/TC_Electronic_Desktop_Konnekt_6_helt_nytt_34809407.htm?ca=11&w=1


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättebra pris för ett nytt Konnekt 6, köpte själv ett i vintras och det blir kristallrent ljud, och det har jag inte varit bortskämd med under mina Terratec-år :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Terratec, rena rama Rusta-kvalitén.  ^_^ Kär själv med ett konnekt6.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Terratec, rena rama Rusta-kvalitén.  ^_^ Kär själv med ett konnekt6.

Ja..Rusta, Lidl , Jula å Biltema är inte bra inköpsställen för musikutrustning   :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Terratec, rena rama Rusta-kvalitén.  ^_^ Kär själv med ett konnekt6.

Ja..Rusta, Lidl , Jula å Biltema är inte bra inköpsställen för musikutrustning   :D

Min "Rustocaster" är helskön och fungerar bra efter alla år.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Terratec, rena rama Rusta-kvalitén.  ^_^ Kär själv med ett konnekt6.

Ja..Rusta, Lidl , Jula å Biltema är inte bra inköpsställen för musikutrustning   :D

Min "Rustocaster" är helskön och fungerar bra efter alla år.

Trabant funkade ju oxo  :D


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Själv har jag INTE bra erfarentheter av detta kort. :( Köpte i lördags och har spenderat kanske 8h med att försöka få det att funka. Det blir drop-outs och knastrigt/distat ljud och jag har tamejtusan testat allt för att få det att funka. Testat olika kablar, uppdaterat firmware+drivisar, ställt upp IRQ-prioriteten för FW-porten m.m.

Min misstanke är att FW-porten i min dator är värdo, eller att någon annan device ligger i konflikt med den, men jag vet inte säkert. Det värsta är att jag inte kan få pengarna tillbaka eftersom plastomslaget som kortet låg i är upprivet. Den där annonsen på blocket är nu borttagen, men det kanske kommer en ny inom kort (från mig).

Verkar som det blir att gå tillbaka till USB-hörnan igen. :) Lutar mot ett Focusrite Scarlett 18i6 eller ett MOTU Audio Express. Kanske skapar en ny tråd om det. Förlåt att jag kapade tråden, ville bara skriva av min frustration lite.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Har du rätt sorts chipset i ditt firewire?
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Själv har jag INTE bra erfarentheter av detta kort. :( Köpte i lördags och har spenderat kanske 8h med att försöka få det att funka. Det blir drop-outs och knastrigt/distat ljud och jag har tamejtusan testat allt för att få det att funka. Testat olika kablar, uppdaterat firmware+drivisar, ställt upp IRQ-prioriteten för FW-porten m.m.

Min misstanke är att FW-porten i min dator är värdo, eller att någon annan device ligger i konflikt med den, men jag vet inte säkert. Det värsta är att jag inte kan få pengarna tillbaka eftersom plastomslaget som kortet låg i är upprivet. Den där annonsen på blocket är nu borttagen, men det kanske kommer en ny inom kort (från mig).

Verkar som det blir att gå tillbaka till USB-hörnan igen. :) Lutar mot ett Focusrite Scarlett 18i6 eller ett MOTU Audio Express. Kanske skapar en ny tråd om det. Förlåt att jag kapade tråden, ville bara skriva av min frustration lite.

Ja mitt rullar perfekt..låter ju mer som du ha problem med din dator, än själva ljudkortet...


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Har du rätt sorts chipset i ditt firewire?

Nej, vilket ytterligare stödjer mina misstankar. Orkar inte mecka runt med att försöka åtgärda ett problem som inte borde vara ett problem, så jag kommer nog som sagt försöka sälja kortet och köpa något av de kort jag nämnde ovan.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har du rätt sorts chipset i ditt firewire?

Nej, vilket ytterligare stödjer mina misstankar. Orkar inte mecka runt med att försöka åtgärda ett problem som inte borde vara ett problem, så jag kommer nog som sagt försöka sälja kortet och köpa något av de kort jag nämnde ovan.

Det är ju dock allmänt känt att det just är ett problem med billiga firewirechipset och ljudkort, Texas Instruments är ju det som brukar rekommenderas.
Jag kör också med ett Konnekt6 och till min förra burk köpte jag till detta kort med TI chipset http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=68461&path=97000000,159500000,160000000 , och det funkade utmärkt.

Kör numera på en FROST-burk och dom skeppas ju med bra chipset från början, så på den var det plug&play som gällde.

Konnekt6 är ett jäkligt bra kort i mitt tycke. Mycket ljudkort för pengarna. Så det är synd om du måste sälja det.
 


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Har du rätt sorts chipset i ditt firewire?

Nej, vilket ytterligare stödjer mina misstankar. Orkar inte mecka runt med att försöka åtgärda ett problem som inte borde vara ett problem, så jag kommer nog som sagt försöka sälja kortet och köpa något av de kort jag nämnde ovan.

Det är ju dock allmänt känt att det just är ett problem med billiga firewirechipset och ljudkort, Texas Instruments är ju det som brukar rekommenderas.
Jag kör också med ett Konnekt6 och till min förra burk köpte jag till detta kort med TI chipset http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=68461&path=97000000,159500000,160000000 , och det funkade utmärkt.

Kör numera på en FROST-burk och dom skeppas ju med bra chipset från början, så på den var det plug&play som gällde.

Konnekt6 är ett jäkligt bra kort i mitt tycke. Mycket ljudkort för pengarna. Så det är synd om du måste sälja det.
 

Jag vet, men jag tänkte i min enfald att det skulle funka ändå. Upfyller datorn de krav som står på papperet så ska det ju funka tycker man.

Frågan är ju om man ska chansa och lägga ut ytterligare 400kr eller lägga de pengarna på ett dyrare kort. Jag lutar åt ett USB2-kort, det funkade kanon sist.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Onödigt slänga ut än mer pengar på ett nytt kort. Det här är ett riktigt bra kort och preampen håller hög klass plus att du får med ett bra dsp-reverb och filter som man kan dista till också.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Onödigt slänga ut än mer pengar på ett nytt kort.

Fast det är ju det jag inte gör. Antingen lägger jag ut 400kr till på nya FW-portar till datorn, eller så säljer jag Konnekten och går upp 400kr för ett annat kort istället. Risken är dessutom att det inte är FW-porten i sig det är fel på utan något annat i min dator som inte lirar. Och då står jag där med ytterligare en pryl som jag ska försöka sälja. Då känns det säkrare att gå tillbaka till USB2, vilket jag kört tidigare med goda resultat. Därför fegar jag ur, jag betvivlar inte att Konnekt 6 är ett bra kort. :)

Tack ändå för era synpunkter och förslag!


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Update: Ok jag har funderat nu och ni har övertygat mig. Efter jobbet piper jag iväg till Kjell och inhandlar det kort du tipsade om, jonnerstone.

Hör av mig om resultatet!

...kanske borde bryta av tråden i en ny. Den är ju helt kidnappad nu.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag är jättenöjd med mitt Konnekt6 :P

Men ställer en antagligen lite halvkorkad fråga här, har inte lärt mej alla reglagen ännnu: hur får jag högre medhörning i lurarna vid inspelning?

Tackar på förhand :rolleyes:

/Marre

Edit: jobbar i Cubase 5
« Senast ändrad: 06.09.2011, 11:16:36 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skruva upp "phonesvolymen"?  :unsure: :D

Mjae...den är på topp...men jag här inte mej själv tillräckligt ändå..mot bakgrunden, har dragit ned bakgrunden..men testar på här..
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skruva upp "phonesvolymen"?  :unsure: :D

Mjae...den är på topp...men jag här inte mej själv tillräckligt ändå..mot bakgrunden, har dragit ned bakgrunden..men testar på här..

Är den på topp? kolla in-signalen till kortet.. alltså vad som lämnar cubase....Har min på "10 i 12" räcker för att få ont i öronen...


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skruva upp "phonesvolymen"?  :unsure: :D

Mjae...den är på topp...men jag här inte mej själv tillräckligt ändå..mot bakgrunden, har dragit ned bakgrunden..men testar på här..

Har du tillräcklig in-volym? Har du aktiverat "boost" på ingång 1 i mjukvaran? (förutsätter att du har mikrofonen inkopplad på ingång 1)

Maybe it will do the trick  :)


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
lol, nu har jag köpt PCIe-kortet med FW-portar och inser att dess externa portar är 4-pin. Jag har bara 6-pin-kablar hemma. It never ends! :lol: Dock har kortet en intern 6-pin-port. Så rent teoretiskt borde jag kunna lossa två PCIe-paneler i datorchassit, sätta kortet i det ena, leda in FW-kabeln genom den andra och in i kortets interna port. :D :unsure:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skruva upp "phonesvolymen"?  :unsure: :D

Mjae...den är på topp...men jag här inte mej själv tillräckligt ändå..mot bakgrunden, har dragit ned bakgrunden..men testar på här..
Dra ner ljuden i cubase på övriga spår och maxa på sångspåret då - det verkar vara enda sättet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
lol, nu har jag köpt PCIe-kortet med FW-portar och inser att dess externa portar är 4-pin. Jag har bara 6-pin-kablar hemma. It never ends! :lol: Dock har kortet en intern 6-pin-port. Så rent teoretiskt borde jag kunna lossa två PCIe-paneler i datorchassit, sätta kortet i det ena, leda in FW-kabeln genom den andra och in i kortets interna port. :D :unsure:

Funkade! Satt och musicerade halva natten igår, hade inga som helst problem med ljudet. För övrigt känns ljudet mycket mer detaljerat i jämförelse med mitt gamla kort (EMU USB 0404). Det kan ju vara inbillning och önsketänkande, men jag tror fan det låter bättre.

Tack för att ni övertalade mig!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grattis, och lite nyfiken blir man på kortet som alla lovordar, även den som tvekade (du). Det där med att ljudet låter mer detaljerat låter bra!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Grattis, och lite nyfiken blir man på kortet som alla lovordar, även den som tvekade (du). Det där med att ljudet låter mer detaljerat låter bra!  B)

Tackar. Ja, fast det beror på vad man jämför med förstås. Jämför man med ett billigt M-Audiokort så låter väl det mesta bättre. Har man inget behov av MIDI in/ut och SPDIF så är det ju klockrent. Känns som tillverkarna ofta knölar in så mycket de kan i dessa budgetkort, men då gissar jag att baksmällan blir att varje komponent är lite billigare, höljet blir plastigt osv. Konnekt 6 känns lite robustare i bygget än många andra.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Grattis, och lite nyfiken blir man på kortet som alla lovordar, även den som tvekade (du). Det där med att ljudet låter mer detaljerat låter bra!  B)

Tackar. Ja, fast det beror på vad man jämför med förstås. Jämför man med ett billigt M-Audiokort så låter väl det mesta bättre. Har man inget behov av MIDI in/ut och SPDIF så är det ju klockrent. Känns som tillverkarna ofta knölar in så mycket de kan i dessa budgetkort, men då gissar jag att baksmällan blir att varje komponent är lite billigare, höljet blir plastigt osv. Konnekt 6 känns lite robustare i bygget än många andra.

grattis till nytillskottet
jag hade konnekt24d förr & upplevde det mycket klarare en mitt tidigare m-audio kort
men åxo mycket brightare, kanske är det en bump i diskanten på TC-Korten?
jag blev tvungen att skicka in det på lagning 2gr under ett års tid
varav ena gången tog 3-4 månader , men utöver det var kortet bra ;)
jag tror att jag hade extrem otur & att det inte är standard för TC-Kort

hoppas du slipper sådant iaf! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
lol, nu har jag köpt PCIe-kortet med FW-portar och inser att dess externa portar är 4-pin. Jag har bara 6-pin-kablar hemma. It never ends! :lol: Dock har kortet en intern 6-pin-port. Så rent teoretiskt borde jag kunna lossa två PCIe-paneler i datorchassit, sätta kortet i det ena, leda in FW-kabeln genom den andra och in i kortets interna port. :D :unsure:

Funkade! Satt och musicerade halva natten igår, hade inga som helst problem med ljudet. För övrigt känns ljudet mycket mer detaljerat i jämförelse med mitt gamla kort (EMU USB 0404). Det kan ju vara inbillning och önsketänkande, men jag tror fan det låter bättre.

Tack för att ni övertalade mig!

Jag hade också ett 0404 kort (pci) innan mitt konnekt6 och fick exakt samma upplevelse. Ljudet fick en mycket bättre upplösning och kändes mer detaljerat. :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack snälla ni för tips :P

Men nu har jag kommit på vad som inte var igång här: I Cubase 5 valde jag audiospår 1 och valde "monitor" under "Channel-menyn" och där fick jag igång medhörningen direkt :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad nygren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Själv har jag INTE bra erfarentheter av detta kort. :( Köpte i lördags och har spenderat kanske 8h med att försöka få det att funka. Det blir drop-outs och knastrigt/distat ljud och jag har tamejtusan testat allt för att få det att funka. Testat olika kablar, uppdaterat firmware+drivisar, ställt upp IRQ-prioriteten för FW-porten m.m.

Min misstanke är att FW-porten i min dator är värdo, eller att någon annan device ligger i konflikt med den, men jag vet inte säkert. Det värsta är att jag inte kan få pengarna tillbaka eftersom plastomslaget som kortet låg i är upprivet. Den där annonsen på blocket är nu borttagen, men det kanske kommer en ny inom kort (från mig).

Verkar som det blir att gå tillbaka till USB-hörnan igen. :) Lutar mot ett Focusrite Scarlett 18i6 eller ett MOTU Audio Express. Kanske skapar en ny tråd om det. Förlåt att jag kapade tråden, ville bara skriva av min frustration lite.

Jag hade också oerhörda problem med mitt Konnekt 6. Använde det i 2010 MacBook Pro till broadcast/internetradio men fick det absolut inte att funka med mitt program (RadioPlanner) alls. Allt från bluescreens till att inget ljud kom in och dylika problem. Jag lämnade tillbaks det och just nu kör jag med mitt interna ljudkort, med medhörning direkt från mixern istället.
Pluggar Radioproduktion i Piteå och sänder för www.Julradio.se likväl som www.RadioClubZone.com


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Har hört att de som kör mac har haft problem med att använda det här kortet men till pc funkar det klockrent. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
bumpar denna tråd lite..

för jag undrar om man på ett konnekt6 kan koppla in en preamp på mic/xlr ingången
och slå om till line signal via softmixern?

det borde man ju kunna tänker jag.. men det vore bra att få det bekräftat

 :unsure:

/edit)

jag hittade en XLR till Tele,så jag behöver inte använda xlr ingången.. tack för eventuell hjälp

move along please.. det finns ingeting att se här!  :lol:
« Senast ändrad: 01.02.2013, 00:19:19 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det var så lite så :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se