Kontrollrummet

Biscuit Barney - Sång till Maria

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Hejsan!

Detta är väl egentligen ingen renodlad BB låt, men Tompa (Silverpilen) ville ge sin fru Maria något speciellt och personligt på hennes födelsedag, så då tänkte han ge henne en låt. Tompa frågade mig om jag vill fixa musik till en text och en idé till sångslinga som han hade, och jag kunde ju givetvis inte tacka nej. Så jag skrev musik och proddade upp en riktigt "smörig" ballad med allt vad det innebär. Hon fick låten häromdagen och hon blev vad jag förstod riktigt glad och rörd och jag hoppas kvällen slutade lyckligt även för Tompa  ;)

Som sagt ingen typisk BB låt men eftersom det är jag och Tompa som gjort den så får den hamna under vår repertoar ändå  :)

Alla typer av kommentarer är givetvis välkomna men framförallt mixrelaterade. Slutet är ett fejk-ritardando som jag pitchat fram i efterhand...det låter lite sunk i sluttonen, det ska givetvis göras lite snyggare om vi nu ska ha ett ritardando överhuvudtaget??

Ha de gott!


LÅTNAMN: Sång till Maria
ARTIST/GRUPP: Biscuit Barney
GENRE: Smör
LÅTLÄNGD: 4:14
KOMPOSITÖR: Thomas Ericsson & Michael Ehrnstén
PRODUCENT: Michael Ehrnstén
EV. MEDVERKANDE: Dennis Ehrnstén, Trumprogrammering
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3


[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/sang_till_maria_master.mp3[/mp3]


Sång till Maria

DU VAR DEN SOM SKRAPADE HÅL PÅ MIG
SOM NÅDDE DIT IN INGEN NÅTT FÖRUT
DU REV MUREN DEN SOM DOLDE MIG
DU FYLLDE MITT MÖRKA RUM MED LJUS
VAD SKULLE JAG GJORT VART SKULLE JAG VARIT
ANTAGLIGEN INGENTING INGENSTANS

HUR KAN DET VARA SÅ
HUR KAN DET VARA SÅ
AHH JAG KAN KNAPPT FÖRSTÅ
ATT DEN VACKRASTE AV SJÄLAR FINNS HÄR HOS MIG
JA DU FINNS HÄR HOS MIG

TVÅ UNDERBARA MIRAKEL HAR DU GETT TILL MIG
SÅ MYCKET STÖRRE ÄN LIVET SJÄLV
DET TRODDE JAG ALDRIG SKULLE HÄNDA MIG
JAG SOM HADE NOG MED MIG SJÄLV
DU HITTADE IN TILL DET SOM VAR JAG
DÄR FANN DU NÅNTING JAG INTE VISSTE ATT JAG VÁ

HUR KAN DET VARA SÅ
HUR KAN DET VARA SÅ
AHH JAG KAN KNAPPT FÖRSTÅ
ATT DEN VACKRASTE AV SJÄLAR FINNS HÄR HOS MIG
JA DU FINNS HÄR HOS MIG

DU ÄR MITT SKEPP AV STÅL
MIN RESA OCH MITT MÅL
DU ÄR SÅ MYCKET MER ÄN JAG BORDE HA
DU BLEV MIN ANKAR PLATS
DU ÄR MITT LIVS SEGLATS
JAG NYPER MIG MEN DU FINNS KVAR

HUR KAN DET VARA SÅ
HUR KAN DET VARA SÅ
AHH JAG KAN KNAPPT FÖRSTÅ
ATT DEN VACKRASTE AV SJÄLAR FINNS HÄR HOS MIG
JA DU FINNS HÄR HOS MIG





Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Ja detta är ju smör med stora ÖÖÖÖ! Men oj vad skönt det låter, italopop kanske och det i det positiva meningar! Eftersom jag som finlandssvensk o har lite problem med skånskan.... Så lägg ut texten ännu please.

Mixen om man vill peta pån, kunde vara lite mindre komprimerad och lite mer "kristall", you know, bara för att få ut det fina i övre registren.

Men om "hon" e nöjd så får jag väl åxå ta det lugnt! SNYGGT JOBBAT! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tompas sjung är ju synonymt med BB så visst kvalar den in som en sådan även om syftet var ett annat. En ganska så självklar sång på en BB platta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ritardando funkar men tycker crashen (sista slaget) kommer lite tidigt? Går att dra på det ytterligare. Själva låten är en given sista-dansen-tryckare och då är det genast dansbandsvarning men jag ogillar (inte längre) den genren. Låtbygget är säkert och följsamt, breaket (gillar det bluesiga i detta!) sitter rätt men det var mixen du ska ha synpunkter på. Jag tycker den är lite för blöt. Visst det skall vara tjusigt, susigt men känns lite för vadderat. Kanske göra det sköna sticket torrare med en än tydligare kontrast till det övriga (förutom telefonfiltret menar jag)? Tycker annars sång, kör och instrument är väl definierade och hör inget som krockar. Fan vad bra röst du har!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Håller med EQ på flera punkter. Dansgolvs-hit i sommar, fan vad bra röst och härligt taktfast att dansa sommartryckaren till...

Om det ska bli en hit tycker jag att ni ska ta en funderare på introt i låten. Melkodistämman spelas med sånt ljud som är cool i genren men andra svängen som spelas som den första tror jag skulle tjäna på om den stannar kvar på den höga tonen och inte vandrar ner (inte vandra ner som den första svängen utan ligga kvar alltså). Sen en repris på dessa två svängar innan sången kommer igång. Samma tema skulle repetera sig senare i låten. Om ni gör så är det lättare att den fastnar så att folk alltid önskar den som sista dansen-låt.

Tänk över det!
« Senast ändrad: 07.07.2011, 14:28:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
BB är en klass för sig på KR. Helt outstanding bra arr och sång.

Det enda som fattas är en åttiotalsfilm där tonåringar åker på solsemester till Halmstad och blir kära i varandra.

BRA!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjou!
Ja detta är ju smör med stora ÖÖÖÖ! Men oj vad skönt det låter, italopop kanske och det i det positiva meningar! Eftersom jag som finlandssvensk o har lite problem med skånskan.... Så lägg ut texten ännu please.

Mixen om man vill peta pån, kunde vara lite mindre komprimerad och lite mer "kristall", you know, bara för att få ut det fina i övre registren.

Men om "hon" e nöjd så får jag väl åxå ta det lugnt! SNYGGT JOBBAT! :)

h.   johan

Blev det kanske en liten koskis för mycket? Texten har legat i trådhuvudet hela tiden, bara man scrollar ner lite så... :lol:

Själv e jag 50% Skåning och 50% Finlandssvensk, så jag förstår båda dialekterna flytande  :lol:

Tack för kommentarer. Det kommer inte ske några förändringar i mixen på denna versionen. Det kommer nog att ske lite andra förändringar istället. Förhoppningsvis så kommer det nuvarande samplade basljudet att bytas ut mot en riktig och även midi-gitarren ska om allt går som man vill bytas ut mot en riktig. Därefter blir det läge att se över mixen igen.

Thanx

Micke


Tompas sjung är ju synonymt med BB så visst kvalar den in som en sådan även om syftet var ett annat. En ganska så självklar sång på en BB platta.


 :)

Ritardando funkar men tycker crashen (sista slaget) kommer lite tidigt? Går att dra på det ytterligare. Själva låten är en given sista-dansen-tryckare och då är det genast dansbandsvarning men jag ogillar (inte längre) den genren. Låtbygget är säkert och följsamt, breaket (gillar det bluesiga i detta!) sitter rätt men det var mixen du ska ha synpunkter på. Jag tycker den är lite för blöt. Visst det skall vara tjusigt, susigt men känns lite för vadderat. Kanske göra det sköna sticket torrare med en än tydligare kontrast till det övriga (förutom telefonfiltret menar jag)? Tycker annars sång, kör och instrument är väl definierade och hör inget som krockar. Fan vad bra röst du har!


Hmmm själv tycker jag inte den är för blöt. Enda stället där jag fläskat på med lite överdrivet reverb är på kantslagen i början. Annars är det reverb och delay på sång. Lite medium room på virvel och pukor. Thats it!! Sen då givetvis dom effekter som finns inbyggda i ljuden som används. Gött att mixen i övrigt funkar och låter definierad, får se vad som händer sen när det tillkommer lite riktiga stränginstrument.

Sångberömmet kan ju tyvärr inte jag ta åt mig, utan det är Tompa som får suga åt sig det  :)

Tack för örat

Micke


Håller med EQ på flera punkter. Dansgolvs-hit i sommar, fan vad bra röst och härligt taktfast att dansa sommartryckaren till...

Om det ska bli en hit tycker jag att ni ska ta en funderare på introt i låten. Melkodistämman spelas med sånt ljud som är cool i genren men andra svängen som spelas som den första tror jag skulle tjäna på om den stannar kvar på den höga tonen och inte vandrar ner (inte vandra ner som den första svängen utan ligga kvar alltså). Sen en repris på dessa två svängar innan sången kommer igång. Samma tema skulle repetera sig senare i låten. Om ni gör så är det lättare att den fastnar så att folk alltid önskar den som sista dansen-låt.

Tänk över det!

Jag tackar för dina tankar och respekterar verkligen din åsikt. Ska delge mina egna tankar angående uppbyggnaden av låten.
Att jag valde att gå ner andra rundan har iaf två orsaker. För det första så är det viktigt i sån här "lugn" låt att det sker förändring hela tiden, det får inte bli statiskt då blir det ointressant. Att köra på i samma oktav skulle m.a.o ord i min värld göra introt trist och ointressant. För det andra, varför jag väljer att gå ner i oktav istället för att börja där nere och sen gå upp en oktav är helt enkelt för versens skull. Man så att säga bygger ner till versen så att övergången känns naturlig och att inte introt stjäler all uppmärksamhet från versen, då tar det en mening eller två innan lyssnaren har kommit in i versen. (med lyssnare menar jag gemene man och inte musiker som lyssnar mer analytiskt). Att förlänga introt med ytterligare två rundor är lite självmord. Ska man nöta en slinga ska man göra det i slutet, det är då den sätter sig. Dessutom så skulle det dröja för lång tid  innan refrängen kommer. Det finns ett engelskt uttryck som heter "Don't bore us, get to the chorus" Fritt översatt "sluta tjata och kom till refrängen nå'n gång innan vi dör av uttråkning" I  kommersiella radiosammanhang säger man ofta att inom en minut bör refrängen komma. Denna kommer in efter 62sek. En förlängning av introt skulle alltså bli segt.

När jag skriver till BB så försöker jag tänka radio och försöker hålla mig till det tänket så långt det går utan att för den delen tappa personligheten och  originalitet (vilket jag hoppas vi har). Jag har dessutom alltid varit en vers-refräng människa och är inte så förtjust i progressiv musik. Så tänket kommer lite av sig själv.

Blev en liten uppstas här men jag tänkte att det kunde vara kul att dela med sig av dom tankar man har.

Som sagt så uppskattar och respekterar jag din åsikt  :wub:, men jag går på min egen insikt i detta fall   :)

Tackar!!

Micke

BB är en klass för sig på KR. Helt outstanding bra arr och sång.

Det enda som fattas är en åttiotalsfilm där tonåringar åker på solsemester till Halmstad och blir kära i varandra.

BRA!


Ja visst får man lite 80-talsvibbar  :) ,lite Mauro Scocco eller nån annan balladmästare.

Tack för berömmet...."en klass för sig"...jo jag tackar  :D :wub:
« Senast ändrad: 08.07.2011, 12:40:35 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Håller med EQ på flera punkter. Dansgolvs-hit i sommar, fan vad bra röst och härligt taktfast att dansa sommartryckaren till...

Om det ska bli en hit tycker jag att ni ska ta en funderare på introt i låten. Melkodistämman spelas med sånt ljud som är cool i genren men andra svängen som spelas som den första tror jag skulle tjäna på om den stannar kvar på den höga tonen och inte vandrar ner (inte vandra ner som den första svängen 1-3 utan ligga kvar alltså på 4-6).
Sen en identisk repris 11-20 på dessa två svängar 1-11innan sången kommer igång. Samma tema skulle repetera sig senare i låten. Om ni gör så är det lättare att den fastnar så att folk alltid önskar den som sista dansen-låt.
Tänk över det!
Jag tackar för dina tankar och respekterar verkligen din åsikt. Ska delge mina egna tankar angående uppbyggnaden av låten.
Att jag valde att gå ner andra rundan har iaf två orsaker. För det första så är det viktigt i sån här "lugn" låt att det sker förändring hela tiden, det får inte bli statiskt då blir det ointressant. Att köra på i samma oktav skulle m.a.o ord i min värld göra introt trist och ointressant. För det andra, varför jag väljer att gå ner i oktav istället för att börja där nere och sen gå upp en oktav är helt enkelt för versens skull. Man så att säga bygger ner till versen så att övergången känns naturlig och att inte introt stjäler all uppmärksamhet från versen, då tar det en mening eller två innan lyssnaren har kommit in i versen. (med lyssnare menar jag gemene man och inte musiker som lyssnar mer analytiskt). Att förlänga introt med ytterligare två rundor är lite självmord. Ska man nöta en slinga ska man göra det i slutet, det är då den sätter sig. Dessutom så skulle det dröja för lång tid  innan refrängen kommer. Det finns ett engelskt uttryck som heter "Don't bore us, get to the chorus" Fritt översatt "sluta tjata och kom till refrängen nå'n gång innan vi dör av uttråkning" I  kommersiella radiosammanhang säger man ofta att inom en minut bör refrängen komma. Denna kommer in efter 62sek. En förlängning av introt skulle alltså bli segt.
Jag lyssnar bara på P1 så vad vet jag ;).

Då jag skrev första svängen menade jag 1-3 sekunder, andra svängen blir då 4-6 sekunder. Det är den delen jag pratar om. Förstår du då vad jag menar?

Då du svarade tänkte du istället på:
01-11 Första svängen
11-20 Andra svängen
Det hade varit enklare om jag kunde spela in vad jag menar men är på jobb hela dygnen nu.
Jag vidhåller att det jag skiver är det bästa för låten (om du bara förstår hur jag menar)  :D
« Senast ändrad: 08.07.2011, 13:21:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Håller med EQ på flera punkter. Dansgolvs-hit i sommar, fan vad bra röst och härligt taktfast att dansa sommartryckaren till...

Om det ska bli en hit tycker jag att ni ska ta en funderare på introt i låten. Melkodistämman spelas med sånt ljud som är cool i genren men andra svängen som spelas som den första tror jag skulle tjäna på om den stannar kvar på den höga tonen och inte vandrar ner (inte vandra ner som den första svängen utan ligga kvar alltså). Sen en repris på dessa två svängar innan sången kommer igång. Samma tema skulle repetera sig senare i låten. Om ni gör så är det lättare att den fastnar så att folk alltid önskar den som sista dansen-låt.
Tänk över det!
Jag tackar för dina tankar och respekterar verkligen din åsikt. Ska delge mina egna tankar angående uppbyggnaden av låten.
Att jag valde att gå ner andra rundan har iaf två orsaker. För det första så är det viktigt i sån här "lugn" låt att det sker förändring hela tiden, det får inte bli statiskt då blir det ointressant. Att köra på i samma oktav skulle m.a.o ord i min värld göra introt trist och ointressant. För det andra, varför jag väljer att gå ner i oktav istället för att börja där nere och sen gå upp en oktav är helt enkelt för versens skull. Man så att säga bygger ner till versen så att övergången känns naturlig och att inte introt stjäler all uppmärksamhet från versen, då tar det en mening eller två innan lyssnaren har kommit in i versen. (med lyssnare menar jag gemene man och inte musiker som lyssnar mer analytiskt). Att förlänga introt med ytterligare två rundor är lite självmord. Ska man nöta en slinga ska man göra det i slutet, det är då den sätter sig. Dessutom så skulle det dröja för lång tid  innan refrängen kommer. Det finns ett engelskt uttryck som heter "Don't bore us, get to the chorus" Fritt översatt "sluta tjata och kom till refrängen nå'n gång innan vi dör av uttråkning" I  kommersiella radiosammanhang säger man ofta att inom en minut bör refrängen komma. Denna kommer in efter 62sek. En förlängning av introt skulle alltså bli segt.
Jag lyssnar bara på P1 så vad vet jag ;).

Då jag skrev första svängen menade jag 1-3 sekunder, andra svängen blir då 4-6 sekunder. Det är den delen jag pratar om. Förstår du då vad jag menar?

Då du svarade tänkte du istället på:
01-11 Första svängen
11-20 Andra svängen
Det hade varit enklare om jag kunde spela in vad jag menar men är på jobb hela dygnen nu.
Jag vidhåller att det jag skiver är det bästa för låten (om du bara förstår hur jag menar)  :D

ahh...då förstår jag lite bättre. Men det skulle innebära en förändring av själva melodin på introt och det är ett stort no-no för både mig och Tompa. Det introt har ett stort affektionsvärde för oss båda och skulle det innebära att låten blir lidande "so be it" Vi rör inte introt  :lol:

Tack än en gång


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Det introt har ett stort affektionsvärde
Don't be sweet - I rest my case  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Citera
Det introt har ett stort affektionsvärde
Don't be sweet - I rest my case  B)

 :)

Vi gjorde en låt tillsammans när vi var 17-18 år som vi aldrig blev färdiga med, med just det introt, som vi tokdiggade på den tiden. Sen dess har vi båda på vars ett håll gått och funderat på just det introt då och då och vad synd att det aldrig blev nåt av det. Så när jag av en slump fick in introt i den här låten så blev vi båda överlyckliga.....därav affektionsvärdet.  :D Men än en gång, tack för din input och ditt engagemang  :)


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
ja detta var ju ett lite speciellt projekt för mig, normalt skriver jag inte texter som är så positiva eller så, det var annorlunda och gjorde det lite svårt, dessutom kände jag ju lite press att den behövde bli väldigt fin eftersom den skulle hylla mitt livs kärlek, jag vet inte om det lyckades fullt ut och jag filade inte med texten särskilt mkt,, när är man klar liksom  :rolleyes: men Maria blev väldigt rörd och glad och då jag känner jag mig nöjd.
tack micke för att du hängde på detta projekt :wub:,, och Dennis!

så fick vi ju en ny BB låt också, det känns ju alltid bra :) tack för värmande ord om sångröst, alltid svårt att ha en egen uppfattning tycker jag, vissa dagar känns det helt ok, andra önskar man att man var nån annan :).

jag gillar introt som det är, om det går att göra ännu bättre eller lockande så är jag inte främmande för att testa något annat? men det var coolt när en så gammal idé gled rätt in i en ny

tack för kommentarer //