Kontrollrummet

Nytt rum till studion

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Herr.A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
  • Allt kött är hö!
    • Visa profil
    • www.studiomono.se
Ohoj!!
Efter mycket tjat och lobbing har jag äntligen fått ett "nytt" rum till studion ( jag jobbar i en skola så det är många kvarnar som ska mala), det tänkte jag ha som inspelningsrum.
Nu till frågan:
Rummet är på 30kvm, budgeten räcker inte till att bygga ett trumrum i rummet, min tanke är att "bygga" in stärkarna för att inte få för mycket gitarr/bas osv i trummicarna.

Har ni några funderingar hur man kan göra?

rummet är helt fyrkantigt betongväggar, tak och golv.

Tacksam för alla tankar och idéer

Mindre efekter åt folket.


Utloggad tsmalmbe

Tankar:

1. Flyttbara akustikelement
2. Ljudisolerade lådor för stärkare
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Eftersom ämnet är måttligt intressant blir det en bump. Samtidigt vill jag påpeka att ljudisolerade lådor ocksp kan vara semi-isolerande, alltså i pricnip halvöppna, så att de ljuder men inte i riktining med trummorna. Helisolerade lådor är ju en hel del kostnader att bygga.

Färdiga office-element finns at skaffa för allmn akustik. Köp Paroc-element eller dyrare auralex-grejer och sätt fast på dessa office-element för att få en hyfsad akustisering tror jag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Tja.. 30 kvadratmeter som allt ska samsas i samtidgt.. Näe.. Det kommer inte att funka helt perfekt. Du får lära ut hur man spelar in instrumet efter instrument helt enkelt.


Utloggad tsmalmbe

Jag vill tro att man kan fixa en relativt bra livegrej på 30 kvm.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Näe.. 30 kvadrat är jäkligt litet... Mycket närmikning och ett (rent aukustiskt)  stendött rum krävs..

Jag vill tro att man kan fixa en relativt bra livegrej på 30 kvm.


Utloggad Herr.A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
  • Allt kött är hö!
    • Visa profil
    • www.studiomono.se
Ohoj!!

Jag jobbar med ungdomar i studion och vissa inte alla har svårt att spela in med pålägg. :ph34r:
Har förstått att det kan va knepigt att spela in alla lajv men vore toppen att kunna spela in tex.gura och trumor på engång.

Lådorna verkar intressant, ska kolla detta!!

Mera tankar??

Är Bump bra eller dåligt?? :P
Mindre efekter åt folket.