Forum > Demolåtar

Damen med slöjan - Tokai

<< < (7/9) > >>

Rattlesnake:
Synd att man inte följde tråden från början. Det hade varit roligt att kolla hur associationerna hade gått utan musiken. :)

När man hör en låt för första gången så kan man uppleva på flera plan. Vilka dessa är är nog olika från person till person; vem man är och vilka ryggsäckar man bär på. Får försöka redovisa vad jag upplevde:

Jag hörde först och främst en väldigt kompetent inspelning, allt lät kvalitet. Harpsi, bas och trummor är väldigt bra. Stråkarna följde jag extra noga då de ju är så svåra att få till i både arr och liknelse med äkta vara. Dessa imponerar också. De är bra arrade också, lite åt Eleanor Rigby kanske, men mestadels eget. Snyggt också när de blir orientaliska. Kanske någon fler, lite överraskande artikulation skulle kunna ha varit häftigt, som ett starkt tremolo någonstans.

Sången är ju naturligtvis det som är i fokus i vokal musik. Tycker först att den känns lite tvekande och dröjande, jag vill höra texten på en gång, men man vänjer sig snabbt med stilen. Du sjunger rent och säkert, kanske inte utsätter dig för övermäktiga saker. Jag tycker det är rätt att göra så.

Det orientala partiet gillar jag, speciellt den eleganta övergången. Sitaren övertygar, men tablaspelet låter tyvärr lo-fi och loop.

Eftertankarna går åt text och melodi. En melodihook finns i refrängen, men den kändes inte så stark vid första lyssningen. Kanske för att du sjunger den lika båda gångerna. Men konstigt nog växer den med tiden.

Jag tycker svenska är ett omöjligt språk att skriva låttexter på, och förundras över dem som kan det. Du kan. Texten är väldigt bra.

Tokai:
Dividend
Jodå behåller nog orienten. Men som sagt, det är två halvor av låten och kanske är dom lite för seperata? Liksom två låtar i en?
Tack igen

Burning Sven
Gillar att du tycker det är häftigt. Tack för lyssning och kommentar.

Hej Rattlesnake!
Kors vilken detaljerad och insiktsfull recension! Den får jag skriva ut och rama in!
Ok, jag tar det från början med damen med slöjan.

Ja, nu blev det inga associationer till bara texten. Hade varit kul att jämföra med mina egna tankar.

Ovanligt nog har jag inte använt kompression eller eq på nånting utom sången. Tyckte de samplade instrumenten lät bra ändå. Tänkte ett tag ha med violin också, men tyckte det lät för gnälligt. De orientaliska stråkarna är inte desamma som i verserna. De kommer från ett annat ljudbibliotek.

Jag vet inte vad du menar med att du "vill höra texten med en gång"? = skippa introt? Tänkte så från början men låten blev för kort.

Och så orienten. Visst, tablas blev lite statiskt, och jag saknar det där sköna boingljudet. Jag har fler loopar att välja på, kanske blanda upp det lite. Inte försent att ändra på.

Egentligen finns det ingen refräng, den är mer en avslutning på versen. Men jag gillar hur verserna är uppbyggda, hur fraserna kommer in allt snabbare för att plana ut i "refängen".
Du är observant. Copy and paste. Sjöng faktiskt två olika versioner men tyckte bara en var bra. Lättja.
Lustigt det där med att sjunga rent. Den här låten är en av få som jag inte använt pitchverktyg mer eller mindre. Tror att det har att göra med att jag under två veckor i Grekland sjöng den konstant samtidigt som jag skrev färdigt texten.
När jag sen lyssnade på den inspelade sången, som gick väldigt snabbt att göra, tyckte jag det lät falskt i ordet "av"(en kvinna). Men kollade och den låg helt rätt i pitch.

Har börjat göra alltmer låtar på svenska. På ett sätt är det enklare, man slipper kolla upp vad t.ex "som fisken i vattnet" heter på engelska, man har mycket gratis och man slipper få veta att man uttalar ord fel.

Så tack så hemskt mycket för att du gett dig tid att sätta dig in i låten så bra och som alltid en suverän recension!

[Edit. Tog bort den nya texten, den var inte bra]

Rattlesnake:
Hej,
nej jag menade inte att skippa introt, utan bara att texten kändes lite för upphackad i första versen.  :)

Tokai:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 02.08.2011, 14:22:30 ---Hej,
nej jag menade inte att skippa introt, utan bara att texten kändes lite för upphackad i första versen.  :)

--- Slut citat ---
Fattar. Istället för
"På konstmuseet
hänger ett
porträtt"
så istället
"På konstmuseet
hänger ett porträtt"

bara det att det var kul att rimma på tre ställen, men visst du har rätt. Lätt fixat. Bara flytta "porträtt" närmare "ett"

Piddleton:
Jag väntade mig någonting Sundström-aktigt (det kallar jag allt av de där trubadur/singer/songwriter-personerna som hänger med honom) men blev positivt överraskad. Fin, småjazzig ton och skön variation när de etniska instrumenten kommer in. Jag tcker inte att upprepningarna i refrängen är något problem. Mjuk och skön låt. Outtrot är top notch. 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion