Kontrollrummet

equality - keltiskt pianoskrammel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Lägg den som du vill ha den om du nu vill det och skicka över midifilen så får vi se hur det kan bli.

Jag testar. Schysst Eddi!




'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Skönt att lyssna på och jag håller med ett tidigare förslag - en bodhran skulle sitta bra!

Bodhran - illustrativ video - men lyssna och se tre minuter in för ett exempel på hur det kan låta.


Hi, hi, vilken cool kille! Ser ut som han trummar med en penna. Skulle ju kunna gå att sno några takter rakt av från videon.  :o
Orkar inte pilla på den här längre (på ett tag iaf). La upp en ny pianoversion. Ändrade några harmisar som lät lite bisarra, la in ett andningshål till och försökte få mer dynamik i låten med automatisering på varje spår. Tack Max och alla ni andra för riktigt najs feedback!
« Senast ändrad: 04.07.2011, 20:39:03 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har inte hört version 1.
Grymt snyggt akkespel, fusk eller ej.
Filmiskt, med härlig känsla. Jazzigt och skönt.

U.a.


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jag lyssnade på pianoversionen och jistanes vilken fin grej. Härligt spelat på acken och vilket rum i ljudbilden du har. Sång kanske blir svårt attfå in på den här låten men kanske ett försök vore värt. Mycket njutbart stycke i alla fall! :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Har inte hört version 1.
Grymt snyggt akkespel, fusk eller ej.
Filmiskt, med härlig känsla. Jazzigt och skönt.

U.a.

Tack Wernis! Sång är tänket i s f pianot. Kul med skivan W.  Självklart skall jag köpa den och tanka hem. Hoppas på nåt liknande i sommar men får liksom inte tummen ur.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag lyssnade på pianoversionen och jistanes vilken fin grej. Härligt spelat på acken och vilket rum i ljudbilden du har. Sång kanske blir svårt attfå in på den här låten men kanske ett försök vore värt. Mycket njutbart stycke i alla fall! :D


Kanske kan funka med sång om pianot lyfts ut. Kul att du tycker det funkar så här. Stort tack zorrow!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag lyssnade på pianoversionen och jistanes vilken fin grej. Härligt spelat på acken och vilket rum i ljudbilden du har. Sång kanske blir svårt attfå in på den här låten men kanske ett försök vore värt. Mycket njutbart stycke i alla fall! :D


Kanske kan funka med sång om pianot lyfts ut. Kul att du tycker det funkar så här. Stort tack zorrow!

Det kommer att funka alldeles utmärkt med sång även med pianot. Dom kommer komplettera varandra bra!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oj oj oj va gott detta har framskridigt! Härligt med ditt fingerlir och den bekannta basen som brusar i takt med pianot. Balansen mellan in strumenten sitter fint, bara nån.. trumma vid 1:40 framåt som inte riktigt sitter i mitt öra, låter lite skramlig och täcker över basen.... ja ja, bara för att jag e lite småpetig, you know! :)

Och en sång hör jag i bakgrunden, släpp ut den fast bara som en "hummande" kör, vet ju att den finns där... eller hur.

Hursomhelst, detta är EQ, det hör man från första takt, kul att du hittat din akt! BRA JOBBAT!


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jonnerstone:  Tanken med pianot var att den skulle visa på sångmelodin... men visst värt att testa.

Mahan: Ändå drog jag in på tonlängden i basen för att de inte skulle krocka. Hmm. Sång vill jag ha men inte min. Jo, man har väl snöat in på akkeköret, trots att jag sprattlar emot och sneglar på en och annan Strata.

Tack för era säkra öron!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Härligt stycke det här!
Grymt lirat på gitarrerna och pianot passar perfa. Snyggt!

Känner inte att det skulle behövas någon sång till detta stycke, utan slingorna bär bra som de gör ändå och stycket är intressant ända till slutet.
Me, Myself & I


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Denna låt har vuxit till sig otroligt! Nu e det ju bara sången som fattas,,,, eller hur :rolleyes:
Satt och sjöngf o trallade för mig själv både i bastun och swimmingpöölen och konstaterade att en sångmellodi är icke så svår att ympa in i denna snygga låtbörjan!
Med dina låtar hittar jag mig ofta på Irland, dåligt eller ej vete tusaqn! Jag gillar dom tongångarna!

Så vad kan jag säga, kör vidare o kör hårt! :wub:

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice feel....kul att du har det inom dig och kan plocka fram influenserna när det ska till...flyhänt värre kräver denna genre och fingrarna verkar ju funka på dig :) lovely jag bara njuter efter att den gått på repeat en timme nu :) Ha en fin sommar   k O
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnar igen och den har växt för varje lyssning. Nu senast njuter jag av vad som låter som en riktig knorrig ståbas. Är det det?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ska jag vara ärlig så gillar jag inte pianot. Tycker tar för mycket från gitarren. Blir lite Jan Johansson - och det är svensk folkvisa - här ska det ju va keltiskt! Sen har du tonat ner bastrumman. Den ville jag ha upp senast och med mer rymd. Men basen kommer fram bättre nu.
Läser nu att pianot ska föreställa sången. Om det ska sång på, föreslår jag ganska långa toner som kontrast till det andra, men kan växlas över till snabbare passager.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och lite rassel-rytm instrument skulle passa på vissa delar av stycket, att de kommer in ungefär där trumman kommer in. Bodhran skulle inte sitta fel men en sån lär man sig inte spela på en kvart, tror jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lesbiskt pianoskrälle. Läser jag varje gång den dyker upp. Tolkning på det herr Freud?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lesbiskt pianoskrälle. Läser jag varje gång den dyker upp. Tolkning på det herr Freud?
Min lärjunge, Jung, säger att det är en del av vårt kollektiva undermedvetna som gör sig påminnt.  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lesbiskt pianoskrälle. Läser jag varje gång den dyker upp. Tolkning på det herr Freud?
:lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Oj-oj!!
Vilken missad pärla!!
Skitskönt gitarrspel,bra framfört och sound,detta gillar vi..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Seana svar, sorry.
Kornstad: Kul att du gillar. Jag vill ha sång på denna, bäst du ser upp. Thnx A.
Mahan: Irländska tongångar är jag svag för. Kan tänka mig att det lyser igenom i de flesta av de mina. Kulatt du tycker den växer. Sång vill jag ha. Tack Johan!
karl: Kul att du tycker det låter rätt. Fingrar med datorfusk skulle jag vilja säga. Skulle vilja utveckla låten ytterligare men lite trött på den just nu trots lite kvarvarande semester. Får se. Thnx karl.
MaxB: Basen är samplad och kom via Gigastudio, saligt insomnad(?) sampler som när som helst kunde få datorn att gå bananas. Alltså helt hopplöst program men de hade en del väldigt origanaltrogna ljud och tyvärr kan inte Samplelord, som jag använder nu, riktigt ge rättvisa, i a f inte alla de nyanser som fanns i GS men vem vill ha ett program som gav blåskärm och sabbade flera timmars arbete? Kul att den växte och jag hoppas på fortsättning som sagt.
Jag tror det är en gammal bodhran som hörs nu, även denna från gamla Gigastudio.
Tokai: Håller med dig på alla punkter! Sång skall in, pianot bort (kanske testar båda i nån vända). Trumman skall upp och det är lättast att ändra. Ingen "Jazz på Irland" här inte.
Wernis:  :D Läbbigt pianoschabbel. Kom att tänka på när jag sommarjobbade på ett sjukhus och stod och läste kvällstidningsrubrikerna: Kunde svära på att det i löpet på Aftonbladet stod "Ännu ett offer för läkarvåldet" efter ett antal omläsningar såg jag att det faktiskt var "läktarvåldet". Freudian slips är spännande. Gör en låt om det!
uriah: Kul uriah! Stort tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves