Forum > Demolåtar

Gurano & Harmonica Mike - 100 miles an hour

<< < (3/12) > >>

Gurano:
Mahan: Nä du har aldrig tyckt om mina digitala trummor ;)
men det är vad jag har att tillgå när jag bygger låtarna. Man kan säkert få dem bättre men jag kan inte programmera trummorna på ett bra sätt. Nu ändrat mixen lite - kanske till det bättre-kanske inte?

MaxB: Jo visst sjunger herrn förträffligt! Men nu är han betydligt torrare i mixen - men jag vet inte om HM tycker att det är bättre/sämre?.

EQ: Kul att du gillar. Jag tror att basen är mindre bumlig nu. Har dessutom panorerat mera, provar som du säger, panorerat ut 2 guror åt vars ett håll.

Tack för era kommentarer - de behövs - men sedan får vi se om jag når i mål (troligen inte men i alla fall...)
/G

Harmonica mike:
Joho jo  :)

Det tar ju lite tid för mig att svara då jag bor i stugan nu över sommaren,men inte helt oangenämt kan jag säga - kanon väder här..

Johan/EQ/Maxb/Per:
Riktiga trummor ja gärna för mig  :),men Göran bestämmer det är hans låt.
Kul att ni diggar sången boys.Låten svänger fint och skulle bara behöva lite mer text..Mygg ja,här uppe hos mig frös de flesta ihjäl under försommaren så jag har inte behövt använda myggmedel ännu - mycket ovanligt för årstiden.

Åsså Göran då:

Sång synket fixat,bra.Ekostudset bättre,bra.Lite bumlig mix än..Equality har nog lösningen,dra undan lite bas ur elgurorna.
Du kan ju också dra ned basen ett litet snäpp,det skadar inte.Sen måste du lätta lite på mastern.Totalen,alltså hela ljudbilden,är väldigt hårt komprimerad/limiterad/maximerad.Den här skall ut i bilen då den kommer från verkstan så vi har lite tid på oss  :D.
Minska lite på sångreverbet också,lite blötare än den första sångtestmix jag skickade till dig blir perfa.Låt Johan testa lite trummor,han verkar spelsugen  :) om du vill alltså,det funkar så här också men "the real stuff is the right stuff"..

Jag tror det var allt för denna gång så - framåt i natten.

Mike

Gurano:
Hejsan
Sitter just nu på jobbet men jag ska se över mixen en gång till när jag kommer hem.

Intressant att ni säger att den är hårt komprimerad eller limiterad, då jag varken har komprimering el limitering vad jag vet. Ska i alla fall försöka dra ner på basen på gurorna samt sänka basvolymen lite grann på elbasen. Just nu har du (HM) pyttelite reverb på spåret, men jag tar bort det helt så får vi se hur det blir (behåller lite dock på mastern). Helt klart är i alla fall att vi sitter med olika hörning och hör olika saker :)

Trots att jag är en mixmästare ;) så undrar jag vad det innebär att lätta på mastern? Är det helt enkelt att sänka mastervolymen eller innebär det nåt annat?

Och visst får Mahan prova med trummor om han vill. Låten går i så fall i 110 bpm.

Ha det gott
Gurano

mahan:
Mr G, you have PM! :)

MaxB:
Kul att Mahan vill vara med och leka!

Är trummorna kraftigt komprimerade från sin mjukvara? I så fall kanske det inte hjälper att "lätta på mastern".

Basen har onödigt mycket lågfrekvent basljud, som också tar mer energi än nödvändigt i mixen. Kan du använda eq så att basen hörs både med bra lyssning och med enklare högtalare? Det är en konst jag har svårt för men som kan vara bra att arbeta med. Kan behöva dra på några dB runt 1-3 kHz och ha något högpassfilter eller helt enkelt ta bort frekvenser under 80 Hz. De hörs ändå bara i bättre anläggningar och på diskot men stjäl energi av hela låten vid lyssning med normala förutsättningar, i bil och i mormors radio  :P ,så att andra instrument då får för låg volym.

I passagen 157-165 sek hör man tydligt att det är nån kompressor eller limiter som tar bort massor av gitarr-, trum- och basljud då HM tar i. Hur låter den passagen då du själv lyssnar i ditt sequenserprogram? Duckar de andra instrumenten likadant då? Och om du lyssnar på den passagen med lägre volym på mastern, duckar likadant?

Bra samarbete grabbar!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion