Kontrollrummet

Thunderstruck

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Fick i uppdrag av en kompis att prova en softsynt som han varit med och utvecklat. Det utvecklade sig märkligt nog till en cover på thunderstruck  :lol:

Synthen heter för övrigt Kilo Hearts och står för bas (förutom att den kompletterats med en elbas i baktakt)

Funkar det? Blir det för grötigt?
blargh


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker det fungerar utan att bli för grötigt. Jag har nog inte hört låten förut så jag har ingen aning om hur originalet låter heller men det är bra drag i den här versionen.
Gillar inte trolleriet med sångpitchen 128 sekunder in i låten. För tydligt korrigerat!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Hehe, min röst har inbyggd autotuner då antar jag ^_^
möjligen att jag av någon anledning bytt tagning mitt i en ton, men annars är det nog bara min röst som låter så. Har inte använt någon tonkorrigering.
 
Tack för lyssningen.

blargh


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Fidd: Snyggt mixat o trixat får jag säga.....vetefasen om jag gillar covern som sådan men det är ballt gjort......
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hade inte lyssnat till orginalet men sökte upp den och kan konstatera att den här "covern" är något annat och enligt mig mycket bättre. Gillar det jag hör och sånginsatsen. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Haha...supercoolt!

4/5, underbar cover...by the way vad säger detta forum om sånt!?
Jag har ju en härlig ihopjammning av Hendrix "fire" som jag vill dela med mig av!? ^_^


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Angående cover så om vi lägger låten på annan plats än kontrollrummets server, så fungerar det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Känner igen instrumentet som används i basgången. Ljudet.

Snyggt arrat och bra sjunget!

Jag tycker det är intressant. Det är ju nåt speciellt med originalet av AC/DC, tycker det är en av deras bästa låtar. Det säger i och för sig inte så mycket, eftersom alla plattor låter samma :D Men vissa låtar sticker ut.

Har inget att klaga på, kul tolkning!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Fidden!
Låten swingar o gungar gott, mjukt o behagligt komp! Sången sitter även mjukt och gott. Men nånting fattas....
Efter tredje lyssningen finner jag mina krav på alstret, sången e helt enkelt för snäll, sorry F, men här tycker jag det skulle behövas en almost distad eller åtminståne ansträngd röst för att få en 10 poängare av mig! Låten funkar förstås som den går o står men testa med lite elakare tongång så får du se... :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fidden! Det var länge sen. Hög kvalitet som alltid. Har inte hört originalet. Snyggt basriff som sätter stämningen direkt. Trummorna gillas, ljudet dock lite tunt(?) men spelet är ju så rätt i mina öron. Mixen låter helt OK  i mina Ultrazone. Inte låter det AC/DC!?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tokbra cover! Lite som Devos´s cover på Satisfaction. Det plingar lite hårt i öronen precis innan "thunder"i mellanspelet. Ta ner lite av reverbet på "your thunderstruck" i slutet av låten. Annars mums!!!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tokbra cover! Lite som Devos´s cover på Satisfaction. Det plingar lite hårt i öronen precis innan "thunder"i mellanspelet. Ta ner lite av reverbet på "your thunderstruck" i slutet av låten. Annars mums!!!

Har Devo gjort en tolkning av satisf...måste jag bara ragga upp...missat det, har i och för sig missat en hel del med Devo, minns bara hur jag älskade/älskar "whip it"! :)


Utloggad RamblinMan productions

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • Facebook-sida
Förvånandsvärt många som inte hört thunderstruck med AC/DC på det här forumet  :lol:
http://www.facebook.com/ramblinmanproductions


Utloggad RamblinMan productions

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • Facebook-sida
Förvånandsvärt många som inte hört thunderstruck med AC/DC på det här forumet  :lol:

... förresten så tycker jag det finns potential i denna cover, det enda jag inte riktigt gillar är sången. Känns för klen. Kanske skulle till en fet tjejkör på vissa ställen, lite som i More med Sisters of Mercy...
http://www.facebook.com/ramblinmanproductions


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jo fan...detta funkar fint. Sköna ljud och kul arr. Efterlyser dock också lite mer attityd i sången. Det blir lite tamt nu. Sen skulle det bli riktigt ascoolt om du sidechainade basen mot baskaggen för att få till det där goa pumpet.

Annars inget att anmärka på.

Fint som snus!

Micke