Kontrollrummet

Biscuit Barney - Tiga är Guld

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tycker det är galet snyggt proddat, sjunget och lirat. Har ngt förbannat svårt att höra vad Berg sjunger (för att lira på den fiolen) men det hade inte gjort sig med Sthlm/rikssvenska. Det funkar fint såhär...å då har jag ändå normalt svårt för dialektal sång vare sig det är hamnarbetargöttebosska, skånska, småländska eller raukrock med några undar jordi....så det så.

Några efterlyser lite briljans o krisp. Jag tycker det funkar ändå.

´nuff said!

Tack så hemskt mycket! Väldigt glad att prodden verkar uppskattas. Den egoboosten behövdes efter den brottningsmatch jag och denna låt gått igenom  :)
Ja det där med dialekter är en het potatis  :lol: Själv föredrar jag alla dagar att man sjunger på sin dialekt eftersom det i låter mer äkta och trovärdigt. Inget fel i att försöka sjunga på ett dialektneutralt sätt men när det blir som t.ex Per Gessles fejkade stockholmssång så låter det bara pajas i mina öron.

Tack än en gång!

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Som jag sa "The edge", ni kan bli riktigt stora. Grattis  :)


Nu ska vi inte ropa hej innan smöret e smält i en grop åt andra sa han som skrattade sist.  :)

Men tack ändå.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Den har rullat några ggr nu här och det är en riktigt catchig hit detta- Det talade partiet upplever jag som lite unikt också - refräng partiet är suveränt och utfläkningen av rösten där är guld om man säger så. RADIOKLAR tycker jag men blir det en andra stämma i sliutet så är det inte fel. Har nog vant mig med dialekten också :lol:

Ja jag hoppas hinna lägga på den där stämman i veckan plus fixa lite av dom justeringar som jag fått tips om här.

Tack igen  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Mix nr 2.


1. Stämma tillagd på andra delen av vers två
2. 3:e stämma tillagd på sista refrängrundan

Subtilare förändringar nedan

3. Trummorna sänkta ett litet snäpp i volym
4. Tillfört lite topp på leadvox
5. Lyft ca 1dB med brett Q runt 5000Hz på mastern
6. Skurit lite i blippblopp synthen på verserna som ligger och markerar sången för att undvika eventuella frekvenskrockar .

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/tiga_ar_guld_mix2.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 05.07.2011, 17:20:20 by jonnerstone »


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Ett lyft på redan bra prodd m version 2. Måste erkänna att jag gått o nynnat på refrängen flera gånger under veckan - och då har jag ändå bara lyssnat på låten två ggr...en gång innan - en gång nu...


-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ett lyft på redan bra prodd m version 2. Måste erkänna att jag gått o nynnat på refrängen flera gånger under veckan - och då har jag ändå bara lyssnat på låten två ggr...en gång innan - en gång nu...



Frågan är om du då nynnar på Göteborgska - själv nynnar jag på Stockholmska och hoppas att jag inte ska stöta ihop med Micke nånstans  :lol: - allvarligt talat den fastnar den här dängan - riktigt bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Intressant att se hur mixarbetet framskrider. Stör mig inte på blippbloppen i versen, kanske att jag nu vet att den är utpannad.  :huh: Jädrigt snygg ljudbild måste jag säga - helt radioklar i mina öron. Vore intressant med olofd:s synpunkter.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ett lyft på redan bra prodd m version 2. Måste erkänna att jag gått o nynnat på refrängen flera gånger under veckan - och då har jag ändå bara lyssnat på låten två ggr...en gång innan - en gång nu...




Det låter bra det  :)


Ett lyft på redan bra prodd m version 2. Måste erkänna att jag gått o nynnat på refrängen flera gånger under veckan - och då har jag ändå bara lyssnat på låten två ggr...en gång innan - en gång nu...



Frågan är om du då nynnar på Göteborgska - själv nynnar jag på Stockholmska och hoppas att jag inte ska stöta ihop med Micke nånstans  :lol: - allvarligt talat den fastnar den här dängan - riktigt bra.

Ja du, akta dig, jag har en grym vänster  :lol:. Närå, du får nynna på vilken dialekt du vill, bara du nynnar med så är jag nöjd  :)


Intressant att se hur mixarbetet framskrider. Stör mig inte på blippbloppen i versen, kanske att jag nu vet att den är utpannad.  :huh: Jädrigt snygg ljudbild måste jag säga - helt radioklar i mina öron. Vore intressant med olofd:s synpunkter.

Skönt att det framskrider, så det inte blev ett steg bakåt. Känner att vi kanske kan känna oss nöjda nu!

Tackar!!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou J!
Fantastiskt snygg låt med extremt fin mix. En oerhört bred o fin ljudbild, allt hörs från höger till vänster inget egentligen som kämpar om utrymme.

Om jag sku vara producent skulle jag testa ännu en  sak.... Eftersom choruset låter så jättesnyggt o stort med den breda ljudbilden skulle jag testa att göra versen så "smal" som möjligt, detta för att markera ännu mer den verkkligt catshiga o breda chorusdelen, som på detta sätt kunde växa ännu mer.  Jess, kör hårt med denna somarhit! LIKE IT! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjou J!
Fantastiskt snygg låt med extremt fin mix. En oerhört bred o fin ljudbild, allt hörs från höger till vänster inget egentligen som kämpar om utrymme.

Om jag sku vara producent skulle jag testa ännu en  sak.... Eftersom choruset låter så jättesnyggt o stort med den breda ljudbilden skulle jag testa att göra versen så "smal" som möjligt, detta för att markera ännu mer den verkkligt catshiga o breda chorusdelen, som på detta sätt kunde växa ännu mer.  Jess, kör hårt med denna somarhit! LIKE IT! :)

h.  johan


Tackar för tycke och kommentarer. Vi anser oss färdigmixade med denna nu. Man kan "knulla flugor" ,som vi säger på fackspråk, i evighet. Nånstans måste man anse sig vara nöjd och dit har vi kommit nu. Blir det ett eventuellt skivsläpp så får det väl kanske gås igenom en runda till plus att man kanske får spela in vissa saker på nytt, samt en proffesionell mastring.

Tack tack!

Micke


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Hade det inte passat med ett gitarrsolo? Typ spelat på en Joan Jett gibson?  ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hade det inte passat med ett gitarrsolo? Typ spelat på en Joan Jett gibson?  ;)

Jo fan, kom hit och gör det då, innan jag byter till 0.11 strängar  :D


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil

[/quote]


Tackar för tycke och kommentarer. Vi anser oss färdigmixade med denna nu. Man kan "knulla flugor" ,som vi säger på fackspråk, i evighet. Nånstans måste man anse sig vara nöjd och dit har vi kommit nu. Blir det ett eventuellt skivsläpp så får det väl kanske gås igenom en runda till plus att man kanske får spela in vissa saker på nytt, samt en proffesionell mastring.

Tack tack!

Micke
[/quote]

ja så får det bli, det gjorde susen med stämmorna, jag själv gillade ju de höga trummorna men det blev bra såhär, då anser vi oss färdiga för nu och denna gång :) skönt att det ordnade sig till slut och att du vann brottningsmatchen jag inte ens visste pågick ;)

tack för alla kommentarer och feedback


Utloggad moster67

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Wow-fantastiskt  :o

ngn gång i Maj-månad bumpade jag Kvicksand-threaden och frågade efter nytt, nytt - och nu har det kommit! Perfekt efter semestern!

Edit: såg ytterligare en ny låt på forumet! Nu blir pojken min glad.

Tack ska ni ha för härlig musik!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
OBS: FUL-BUMP  :)

Har uppdaterat trådhuvudet med en Soundcloud-länk för dom/oss som gillar den varianten.  ^_^