Kontrollrummet

Biscuit Barney - Tiga är Guld

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hejsan!

Så har vi då efter många om och men fått ihop en ny låt. Det har varit mycket annat som varit förprioriterat så BB har fått stå undan. Men här kommer då en lite mer upptempo låt än dom övriga tre och kanske även lite mindre synthpoppig, även om vi försökt behålla det lite statiska uttrycket i rytmiken som även finns i våra övriga låtar.

Låten är en färdig demo i den mån att instrumentering, längd och struktur är färdigt. Visst får ni ha åsikter om detta också, men vi kommer inte att ändra nåt i dessa avseenden. Mixen är vi väl också nöjda med men där finns det fortfarande utrymme för justeringar så där är ni mer än välkommna med edra åsikter. Både plus och minus. Framförallt minus så att man kan justera, men är det nånting som ni tycker är plus så nämn gärna vad, så att man kan ta med sig det till kommande projekt.

Kan ju redan nu säga att sången i sticket ska vara sådär "otydlig".  ;) Som en röst som kommer in från nåt odefinierbart håll och man måste anstränga sig för att höra vad den vill ha sagt. (man måste helt enkelt tiga och lyssna istället för att babbla på  :D Fast om man inte kan det så kan man ju alltid läsa texten  ;))

Tompa får väl göra ett inlägg om han vill tillägga nåt  :)

Hit us!!!



LÅTNAMN: Tiga är Guld
ARTIST/GRUPP: Biscuit Barney
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: Drygt 3 min
KOMPOSITÖR: Michael Ehrnstén & Thomas Ericsson
PRODUCENT: Michael Ehrnstén
EV. MEDVERKANDE: Robert Bunke, Bas
INSPELNINGSÅR: Lite då och lite då mellan 2010 och 2011 när tid funnits
FORMAT: mp3

Mix nr 2.


1. Stämma tillagd på andra delen av vers två
2. 3:e stämma tillagd på sista refrängrundan

Subtilare förändringar

3. Trummorna sänkta ett litet snäpp i volym
4. Tillfört lite topp på leadvox
5. Lyft ca 1dB med brett Q runt 5000Hz på mastern
6. Skurit lite i blippblopp synthen på verserna som ligger och markerar sången för att undvika eventuella frekvenskrockar .

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/tiga_ar_guld_mix2.mp3[/mp3]

TIGA ÄR GULD

ORD SOM FLÖDAR, RINNER FRÅN MUNNEN 
TRÄNGS I LUFTEN UTANFÖR
TANKEN LÄNGESEN FÖRSVUNNEN DOM
TALAR BARA FÖR DOM VET HUR MAN GÖR
VASSA TUNGOR, VÄSSAR LJUDEN
TRÄFFAR ENKELT SINA MÅL
SYNS KANSKE INTE MEN UNDER HUDEN
DE SÅRAR, KRÄNKER, BRÄNNER HÅL
 
 
ATT TALA ÄR SILVER ATT TIGA ÄR GULD
MEN NI SKULLE SPRICKA AV MUNNEN FULL 
ATT SYNAS OCH HÖRAS ÄR ER ENDA CHANS
MEN VI ANDRA SKULLE RYMMAS OM NI INTE FANNS
 
 
TÄNK OM NI TÄNKT OM OCH TÄNKT EFTER FÖRE
OGENOMTÄNKTA ORD LÄCKT UT
DOM RADAS UPP SOM PÄRLOR PÅ SNÖRE
VERKAR SOM DOM ALDRIG NÅNSIN TAR SLUT
ORD SOM SKAVER RIVER OCH UPPRÖR
BORDE VÄL ÄNDÅ FÅTT STANNA KVAR
INUTI MUNNEN DÄR HALSEN UPPHÖR
BAKOM TUNGAN MÅR DOM BRA
 
ATT TALA ÄR SILVER ATT TIGA ÄR GULD
MEN NI SKULLE SPRICKA AV MUNNEN FULL 
ATT SYNAS OCH HÖRAS ÄR ER ENDA CHANS
MEN VI ANDRA SKULLE RYMMAS OM NI INTE FANNS
 
FÖRSÖK VARA TYST FÖR EN STUND
JAG LOVAR DU FINNS ÄNDÅ
TA CHANSEN OCH VILA DIN MUN
DET GÖR INTE ONT
FÖRSÖK HÅLLA TUNGAN DIN STILL 
JAG LOVAR VI SER DIG ÄNDÅ
DU KAN VA TYST OM DU VILL
DET GÖR INTE ONT
 
 
ATT TALA ÄR SILVER ATT TIGA ÄR GULD
MEN NI SKULLE SPRICKA AV MUNNEN FULL 
ATT SYNAS OCH HÖRAS ÄR ER ENDA CHANS
MEN VI ANDRA SKULL RYMMAS OM NI INTE FANNS
ATT TALA ÄR SILVER ATT TIGA ÄR GULD
MEN NI BARA LÅTER FÖR ER EGEN SKULL
ATT SYNAS OCH HÖRAS ÄR ER ENDA CHANS
MEN TESTA VA TYSTA FÖRSÖK OM NI KAN
 

https://soundcloud.com/biscuit-barney/tiga-r-guld
 
 
 
 
 
 
 
 
 
« Senast ändrad: 20.03.2013, 13:48:04 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Grym produktion som vanligt. Arret är toppen. Enda jag tänkte på var att det saknades en liten knuff in i sista refrängen. Arrförändring, tonarsbyte eller något som väcker lyssnaren ytterligare. Texten är väldigt "skriven på näsan", men tycker ändå att det funkar.

Bäst i låten är sången i andra halvan av refrängen. Gåshud där.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Grymt!!!bra

hittar inget mer att säga  jag  är spik lös
den här tar skruv 
https://soundcloud.com/olajegreus


Jay Thomas

  • Gäst

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tokgillar texten oc håller med till 100% de ska ha sig en känga de där besserwissrarna :lol:
Ska tillägga att jag lyssnade en gång utan att läsa texten vilket fick till följd att jag uppfattade "att tala är silver att tiga är guld" men det tog typ halva låten och lite till samtidigt konstaterade jag för mig själv att ska de kriga med Kent så borde man ju faktiskt höra vad hooken är - vilket man inte riktigt gör med ert språk. Skulle gärna ha hört denna på Stockholmska om man säger så det hade lyft det hela betänkligt. Låten som sådant och arret är bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Biscuit Barney - worth waiting for!

Slängde ett getöga på Kr innan jag tänkte stänga ner datorn för kvällen och glad är jag för det, det var liksom meningen! Har lyssnat två gånger och ja, jag är helt såld. Den här låten är för mig er bästa hittills, låten sätter sig omedelbart, allt låter SÅ bra och sången är ruskigt bra. Skitbra, finns inget mer att tillägga.. förutom jag nog skulle vilja kanske att ni eventuellt tog upp leaden lite lite ;) Ja förjäkla bra är det, radiohit direkt! En hit för mig iallafall  :wub:


Jag är ett stort Biscuit Barneyfan  :D
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra låt med skitbra text.
Suverän mix.
Tänkte först skriva att jag saknar lite brilljans,men efter 3 lyssningar till så vete fn... Den är nog tillräcklig.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tokgillar texten oc håller med till 100% de ska ha sig en känga de där besserwissrarna :lol:
Ska tillägga att jag lyssnade en gång utan att läsa texten vilket fick till följd att jag uppfattade "att tala är silver att tiga är guld" men det tog typ halva låten och lite till samtidigt konstaterade jag för mig själv att ska de kriga med Kent så borde man ju faktiskt höra vad hooken är - vilket man inte riktigt gör med ert språk. Skulle gärna ha hört denna på Stockholmska om man säger så det hade lyft det hela betänkligt. Låten som sådant och arret är bra.

Just exemplet med Kent tycker jag haltar ordentligt. Jocke Berg har väl norra Europas sämsta artikulation.  :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Stockholmska hade sänkt det. Gillar själv attityden och uttrycket i sången, men jag är kanske lite jävig. :)
Själva låten är väl inget jag kommer att lyssna igen på, men det låter bra iaf! Bra jobbat med mix och sång!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fungerar mixmässigt i min laptops simpla högtalare. Men efter tre lyssningar vet jag fortfarande inte vad det handlar om, jo - tala är silver - tiga är guld. Det handlar det om.

Jag gillar den dialekt det framförs på och tycker att dialekten är en viktig del i era låtars charm. Detta är hittills inte den bästa i mina öron men hooken fastnade farligt fort.

Nu ska jag också lyssna med lurar och kolla texten.

Bra ljud som bara den!

Vilken håller sig till originalet?
Texten: DE SÅRAR, KRÄNKER, BRÄNNER HÅL
Sången: DE KRÄNKER, SÅRAR, BRÄNNER HÅL

Skitbra att korta ner en takt så det blir 8 + 7 takter i taldelen. Det är knappt så man märker det men på ett omärkligt sätt blir det ännu mer driv i låten. Fiffigt snickrande!

I sista fyra raderna skulle det passa super att omärkligt bygga upp ett fallande arpeggio, som avslutar låten då den tonar ut.
« Senast ändrad: 23.06.2011, 12:18:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det låter Biscuit Barney och det gillar vi!

Härrrrrlig skånska..det rrriiiiverrr :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
Grym produktion som vanligt. Arret är toppen. Enda jag tänkte på var att det saknades en liten knuff in i sista refrängen. Arrförändring, tonarsbyte eller något som väcker lyssnaren ytterligare. Texten är väldigt "skriven på näsan", men tycker ändå att det funkar.

Bäst i låten är sången i andra halvan av refrängen. Gåshud där.
tonartsbyte, hehe, ja vem vet, micke får säga vad han tycker där, jag tycker annars att han fått till det väldigt bra i mixen så att det känns som det händer något lite extra allteftersom som behåller energin.
tack för lyssning och feedback

Grymt!!!bra

hittar inget mer att säga  jag  är spik lös
den här tar skruv 

tack snälla  :rolleyes:

Mindblowing tycker jag! :) Grymt überbra!

tack snälla igen :wub:

Jag tokgillar texten oc håller med till 100% de ska ha sig en känga de där besserwissrarna :lol:
Ska tillägga att jag lyssnade en gång utan att läsa texten vilket fick till följd att jag uppfattade "att tala är silver att tiga är guld" men det tog typ halva låten och lite till samtidigt konstaterade jag för mig själv att ska de kriga med Kent så borde man ju faktiskt höra vad hooken är - vilket man inte riktigt gör med ert språk. Skulle gärna ha hört denna på Stockholmska om man säger så det hade lyft det hela betänkligt. Låten som sådant och arret är bra.

vad roligt att texten gillas, den rör sig ju över ett brett spektra och svingar friskt men ändå inte. min dotter som pratar väldigt mkt blev ledsen när hon hörde den och jag fick förklara att det inte är så jag menar. kanske inte helt tydligt men texter behöver ju inte vara det heller, tolkningen är fri men är man bara snäll får man prata hur mkt man vill :D

Biscuit Barney - worth waiting for!

Slängde ett getöga på Kr innan jag tänkte stänga ner datorn för kvällen och glad är jag för det, det var liksom meningen! Har lyssnat två gånger och ja, jag är helt såld. Den här låten är för mig er bästa hittills, låten sätter sig omedelbart, allt låter SÅ bra och sången är ruskigt bra. Skitbra, finns inget mer att tillägga.. förutom jag nog skulle vilja kanske att ni eventuellt tog upp leaden lite lite ;) Ja förjäkla bra är det, radiohit direkt! En hit för mig iallafall  :wub:
Jag är ett stort Biscuit Barneyfan  :D

tack Åsa :wub: jag tror det var den bästa komplimangen vi skulle kunna få eftersom jag vet att du gillar de andra låtarna också är det ju verkligen kul att du tycker denna är den bästa. jag vet inte riktigt vad jag själv tycker ännu men så är det ju när man lever med låtarna. men verkligen kul att den gillas, tack :rolleyes:

Bra låt med skitbra text.
Suverän mix.
Tänkte först skriva att jag saknar lite brilljans,men efter 3 lyssningar till så vete fn... Den är nog tillräcklig.

tack, det är alltid kul att få kommentarer på texten, många bryr sig ju inte så mkt om den. tack

Stockholmska hade sänkt det. Gillar själv attityden och uttrycket i sången, men jag är kanske lite jävig. :)
Själva låten är väl inget jag kommer att lyssna igen på, men det låter bra iaf! Bra jobbat med mix och sång!

tack, jag väntar fortfarande på den första totalsågningen av min skånska men den har inte kommit, Eddis inlägg är det närmaste en sågning jag läst, hehe men den kommer väl, tack för kommentar

Fungerar mixmässigt i min laptops simpla högtalare. Men efter tre lyssningar vet jag fortfarande inte vad det handlar om, jo - tala är silver - tiga är guld. Det handlar det om.

Jag gillar den dialekt det framförs på och tycker att dialekten är en viktig del i era låtars charm. Detta är hittills inte den bästa i mina öron men hooken fastnade farligt fort.

Nu ska jag också lyssna med lurar och kolla texten.

Bra ljud som bara den!

Vilken håller sig till originalet?
Texten: DE SÅRAR, KRÄNKER, BRÄNNER HÅL
Sången: DE KRÄNKER, SÅRAR, BRÄNNER HÅL

Skitbra att korta ner en takt så det blir 8 + 7 takter i taldelen. Det är knappt så man märker det men på ett omärkligt sätt blir det ännu mer driv i låten. Fiffigt snickrande!

I sista fyra raderna skulle det passa super att omärkligt bygga upp ett fallande arpeggio, som avslutar låten då den tonar ut.

härligt att den hookade farligt fort ;) jag låter micke svara på mixning och arrangemang men kul med en så grundlig analys. extra kul att du upptäckt diffen mellan sång o text :rolleyes: det hade jag inte själv gjort,,, men det är sången som gäller, tack för kommentarer

Äntligen är denna uppe, gött kött Micke.
den har tagit tid på sig

Det låter Biscuit Barney och det gillar vi!

Härrrrrlig skånska..det rrriiiiverrr :P

/Marre

gött att det låter BB, tack


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
The edge of Swedish music  :wub:  får man klaga lite så är slutet lite abrupt , annars topp! /C


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Grym produktion som vanligt. Arret är toppen. Enda jag tänkte på var att det saknades en liten knuff in i sista refrängen. Arrförändring, tonarsbyte eller något som väcker lyssnaren ytterligare. Texten är väldigt "skriven på näsan", men tycker ändå att det funkar.

Bäst i låten är sången i andra halvan av refrängen. Gåshud där.

Tjenis!!

Tackar tackar, kul att det gillas. Funderade en kort stund under arrets uppbyggnad på att höja sista reffen, men som tur var så kom jag till sans igen  :D. Nä höjningar är inget jag gillar och kan på rak arm bara komma på två låtar där höjningen känns bra och motiverad och det är "Silverflame" med Dizzy Mizz Lizzy och "Panicburgh City" med Atomic Swing (och "Som Förr" förstås). Men jag funderar på att kanske lägga på nån extra sång  i sista reffen för att lyfta den liiiite. Kan kanske hjälpa lite?

Tack för feedback!

Grymt!!!bra

hittar inget mer att säga  jag  är spik lös
den här tar skruv 

Tack  :wub:

Mindblowing tycker jag! :) Grymt überbra!

Tack tack  :wub:

Jag tokgillar texten oc håller med till 100% de ska ha sig en känga de där besserwissrarna :lol:
Ska tillägga att jag lyssnade en gång utan att läsa texten vilket fick till följd att jag uppfattade "att tala är silver att tiga är guld" men det tog typ halva låten och lite till samtidigt konstaterade jag för mig själv att ska de kriga med Kent så borde man ju faktiskt höra vad hooken är - vilket man inte riktigt gör med ert språk. Skulle gärna ha hört denna på Stockholmska om man säger så det hade lyft det hela betänkligt. Låten som sådant och arret är bra.

Kul att du gillar't, men att göra den på Stockholmska finns inte på kartan. Det räcker med att jag bor här och får höra denna hemska dialekt dagligen  :D Stockholmska är verkligen ingen vacker dialekt, helt karaktärslös,  förutom söderdialekten som dom pratar i gamla pilsnerfilmer, men den är ju tyvärr nästan helt utdöd :(
Nåja, kul att du gillar det övriga iaf och framförallt texten

Biscuit Barney - worth waiting for!

Slängde ett getöga på Kr innan jag tänkte stänga ner datorn för kvällen och glad är jag för det, det var liksom meningen! Har lyssnat två gånger och ja, jag är helt såld. Den här låten är för mig er bästa hittills, låten sätter sig omedelbart, allt låter SÅ bra och sången är ruskigt bra. Skitbra, finns inget mer att tillägga.. förutom jag nog skulle vilja kanske att ni eventuellt tog upp leaden lite lite ;) Ja förjäkla bra är det, radiohit direkt! En hit för mig iallafall  :wub:


Jag är ett stort Biscuit Barneyfan  :D

Biscuit Barney - worth waiting for!  :lol:

Fan vad härligt att du tycker den är den bästa hittils  :wub:. Jag har haft såna otroliga problem med att få till mixen på den här, tror jag har rivit upp mixen och börjat från noll sisådär en  12-13 ggr, så till sist började jag tvivla på själva låten. Så det var verkligen skönt att höra....tusen tack!!
Tänkte faktiskt på dig när jag justerade volymen på leaden....tänkte att nu blir nog Åsa nöjd....men du blir tydligen aldrig nöjd  :lol:.

Ska se om det funkar att höja yttepytte.

Tack för comments och feedback!

Bra låt med skitbra text.
Suverän mix.
Tänkte först skriva att jag saknar lite brilljans,men efter 3 lyssningar till så vete fn... Den är nog tillräcklig.

Tackar  :) Ska se över masterbussen en sista gång....du har nog rätt  :)

Tack igen!!

Jag tokgillar texten oc håller med till 100% de ska ha sig en känga de där besserwissrarna :lol:
Ska tillägga att jag lyssnade en gång utan att läsa texten vilket fick till följd att jag uppfattade "att tala är silver att tiga är guld" men det tog typ halva låten och lite till samtidigt konstaterade jag för mig själv att ska de kriga med Kent så borde man ju faktiskt höra vad hooken är - vilket man inte riktigt gör med ert språk. Skulle gärna ha hört denna på Stockholmska om man säger så det hade lyft det hela betänkligt. Låten som sådant och arret är bra.

Just exemplet med Kent tycker jag haltar ordentligt. Jocke Berg har väl norra Europas sämsta artikulation.  :D

Så sant, så sant  :D

Stockholmska hade sänkt det. Gillar själv attityden och uttrycket i sången, men jag är kanske lite jävig. :)
Själva låten är väl inget jag kommer att lyssna igen på, men det låter bra iaf! Bra jobbat med mix och sång!

Aja...en gång till kan du väl lyssna iaf  :D
Skönt att mixen funkar iaf.....det var den jag var orolig för.

Thanx


Fungerar mixmässigt i min laptops simpla högtalare. Men efter tre lyssningar vet jag fortfarande inte vad det handlar om, jo - tala är silver - tiga är guld. Det handlar det om.

Jag gillar den dialekt det framförs på och tycker att dialekten är en viktig del i era låtars charm. Detta är hittills inte den bästa i mina öron men hooken fastnade farligt fort.

Nu ska jag också lyssna med lurar och kolla texten.

Bra ljud som bara den!

Vilken håller sig till originalet?
Texten: DE SÅRAR, KRÄNKER, BRÄNNER HÅL
Sången: DE KRÄNKER, SÅRAR, BRÄNNER HÅL

Skitbra att korta ner en takt så det blir 8 + 7 takter i taldelen. Det är knappt så man märker det men på ett omärkligt sätt blir det ännu mer driv i låten. Fiffigt snickrande!

I sista fyra raderna skulle det passa super att omärkligt bygga upp ett fallande arpeggio, som avslutar låten då den tonar ut.

Hej och tack. Kul att du upptäcker dom små detaljerna. Det uppskattas  :wub:

Äntligen är denna uppe, gött kött Micke.


Tack för bollplanket Mats.

Det låter Biscuit Barney och det gillar vi!

Härrrrrlig skånska..det rrriiiiverrr :P

/Marre

Tackar  :wub:

The edge of Swedish music  :wub:  får man klaga lite så är slutet lite abrupt , annars topp! /C

"The edge of Swedish music"...ha ha... tack ska du ha men nu ska vi inte överdriva.....we aim to please  :D

Jag gillar faktiskt slutet.....arret e uppbyggt efter texten så därför tycker jag slutet passar som handsken  :)

Tack för berömmet  :wub:



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Jag tokgillar texten oc håller med till 100% de ska ha sig en känga de där besserwissrarna :lol:
Ska tillägga att jag lyssnade en gång utan att läsa texten vilket fick till följd att jag uppfattade "att tala är silver att tiga är guld" men det tog typ halva låten och lite till samtidigt konstaterade jag för mig själv att ska de kriga med Kent så borde man ju faktiskt höra vad hooken är - vilket man inte riktigt gör med ert språk. Skulle gärna ha hört denna på Stockholmska om man säger så det hade lyft det hela betänkligt. Låten som sådant och arret är bra.

Kul att du gillar't, men att göra den på Stockholmska finns inte på kartan. Det räcker med att jag bor här och får höra denna hemska dialekt dagligen  :D Stockholmska är verkligen ingen vacker dialekt, helt karaktärslös,  förutom söderdialekten som dom pratar i gamla pilsnerfilmer, men den är ju tyvärr nästan helt utdöd :(
Nåja, kul att du gillar det övriga iaf och framförallt texten


Eddi: Det hade höjt dina låtar avsevärt om du lät Larsson sjunga på dina låtar, istället för du :D

(Sorry, kunde inte låta bli. L. snackar söderdialekt på ett underbart vis :D )
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Introt låter som en jättespeedad sundance kid (kent). Ingen värdering i det, bara en observation jag gjorde :D
Sen börjar sången, gillar skånskan. Mycket.
Bra låt, tråkiga trummor. Eller de kanske bara ligger för långt fram och dominerar.
Syntstråkarna gillar jag inte, de tillför en oönskad(?) dansbandskänsla.

Bra jobbat, men jag hade gillat det mer om trummor och syntstråkar hade fixats till, plus något långsammare tempo och mindre schlagerplötsligt slut. Fast å andra sidan, då hade det kanske låtit som sundance kid hela vägen. :D
blargh


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Jag tokgillar texten oc håller med till 100% de ska ha sig en känga de där besserwissrarna :lol:
Ska tillägga att jag lyssnade en gång utan att läsa texten vilket fick till följd att jag uppfattade "att tala är silver att tiga är guld" men det tog typ halva låten och lite till samtidigt konstaterade jag för mig själv att ska de kriga med Kent så borde man ju faktiskt höra vad hooken är - vilket man inte riktigt gör med ert språk. Skulle gärna ha hört denna på Stockholmska om man säger så det hade lyft det hela betänkligt. Låten som sådant och arret är bra.

vad roligt att texten gillas, den rör sig ju över ett brett spektra och svingar friskt men ändå inte. min dotter som pratar väldigt mkt blev ledsen när hon hörde den och jag fick förklara att det inte är så jag menar. kanske inte helt tydligt men texter behöver ju inte vara det heller, tolkningen är fri men är man bara snäll får man prata hur mkt man vill :D


Stockholmska hade sänkt det. Gillar själv attityden och uttrycket i sången, men jag är kanske lite jävig. :)
Själva låten är väl inget jag kommer att lyssna igen på, men det låter bra iaf! Bra jobbat med mix och sång!

tack, jag väntar fortfarande på den första totalsågningen av min skånska men den har inte kommit, Eddis inlägg är det närmaste en sågning jag läst, hehe men den kommer väl, tack för kommentar


Wernis skrev att Jocke Berg har en taskig artikulation - tja kanske det men jag fattar vad han sjunger - mitt inlägg angående skånskan var absolut ingen sågning utan snarare ett gott råd till hur BB ska kunna ta upp kampen med Kent vilket jag hoppas att ni gör för låtarna är verkligen bra.
Nu hör jag ju att det inte finns skuggan av en chans att ni ska sjunga på rikssvenska vilket jag tycker är synd för efter Wilmer X och Peps och i viss mån Wihe har det väl inte kommit något som slagit igenom från den bördiga delen av Sverige - rätta mig gärna om jag har fel.... statistiken talar för sig själv är jag rädd för.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Bob hund, Timbuktu, Svenska Akademin, Kal Pedal, Dan Hylander, Dan Tillberg, Kvinnaböske, Afzelius, Edvard Persson för att nämna några i olika genres och tider som jag kom på så här lite snabbt  medan jag läste ditt inlägg. Listan kan säkert göras längre. Men det spelar mindre roll. I vårt fall handlar det om känsla och identitet plus att skånskan är mycket uttrycksfullare. Visst en smaksak men jag vet att många håller med. :)



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bob hund, Timbuktu, Svenska Akademin, Kal Pedal, Dan Hylander, Dan Tillberg, Kvinnaböske, Afzelius, Edvard Persson för att nämna några i olika genres och tider som jag kom på så här lite snabbt  medan jag läste ditt inlägg. Listan kan säkert göras längre. Men det spelar mindre roll. I vårt fall handlar det om känsla och identitet plus att skånskan är mycket uttrycksfullare. Visst en smaksak men jag vet att många håller med. :)


1991--,1999--, 1999--, 1970--, 1979--, 1970--1999, 1923--1957 är start och ibland slutåren för de du räknar upp ovan. Återigen jag sågar inte skånskan men jag vidhåller att jag inte förstår den förrän efter jag har läst texten och jag TROR att ni skulle nå större framgång via radio om Rikssvenska användes. Inget tu tal om att det har kommit många framgångsrika skåningar genom tiderna så jag hoppas jag har fel - det är kanske hög tid nu med BB. Jag fattar inte varför jag alltid hamnar i språkliga debatter när era låtar kommer ut :lol: Det är ju bara knäppa idéer från mig så glöm dom - och erövra världen det är ni värda.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Bob hund, Timbuktu, Svenska Akademin, Kal Pedal, Dan Hylander, Dan Tillberg, Kvinnaböske, Afzelius, Edvard Persson för att nämna några i olika genres och tider som jag kom på så här lite snabbt  medan jag läste ditt inlägg. Listan kan säkert göras längre. Men det spelar mindre roll. I vårt fall handlar det om känsla och identitet plus att skånskan är mycket uttrycksfullare. Visst en smaksak men jag vet att många håller med. :)


1991--,1999--, 1999--, 1970--, 1979--, 1970--1999, 1923--1957 är start och ibland slutåren för de du räknar upp ovan. Återigen jag sågar inte skånskan men jag vidhåller att jag inte förstår den förrän efter jag har läst texten och jag TROR att ni skulle nå större framgång via radio om Rikssvenska användes. Inget tu tal om att det har kommit många framgångsrika skåningar genom tiderna så jag hoppas jag har fel - det är kanske hög tid nu med BB. Jag fattar inte varför jag alltid hamnar i språkliga debatter när era låtar kommer ut :lol: Det är ju bara knäppa idéer från mig så glöm dom - och erövra världen det är ni värda.

Visst förstår jag vart du vill komma, men det jag säger är ju att det inte handlar om att man måste förstå texten vid en första lyssning alla gånger, den kan man ju läsa sig till (och det gäller ju i hög grad Jocke Berg också....det är väldigt ofta jag får ta till texthäftet för att jag inte hör vad han sjunger om....men sånt stör inte mig), det handlar i första hand om ärlighet, känsla, identitet och uttryck, och där är skånskan ett självklart val. Skulle vi sjunga dialektneutralt (rikssvenska är ju ett ganska luddigt begrepp med många betydelser), så skulle vi ju tappa all trovärdighet och känsla. Alternativet skulle vara att sjunga på engelska, då engelskan i stort innehåller samma diftonger som skånskan. Det skulla iaf bli mer trovärdigt än att sjunga dialektneutralt då engelskan är ens andraspråk och man hanterar det bättre än man hanterar andra svenska dialekter. Personligen tycker jag skånskan är den mest musikaliska och uttrycksfulla dialekten i Sverige. Jag bor ju som bekant i Sthlm sen drygt 10år tillbaka och folk brukar i allmänhet inte ha några problem att förstå varken mig eller BB. (Förutom en del innfödda Stockholmare, men det säger mer om dom än om skånskan  :lol:)

Jag tror således inte att man skulle nå större framgång om man sjöng dialektneutralt för att då skulle så mycket annat gå förlorat och slutresultatet skulle bli sämre. Rent allmänt, oavsett artist, så tror jag inte publiken bryr sig om vilken dialekt en låt är sjungen på, så länge det låter ärligt.

Allt gott....fortsatt trevlig sommar  :wub:

Micke
« Senast ändrad: 27.06.2011, 14:44:43 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Introt låter som en jättespeedad sundance kid (kent). Ingen värdering i det, bara en observation jag gjorde :D
Sen börjar sången, gillar skånskan. Mycket.
Bra låt, tråkiga trummor. Eller de kanske bara ligger för långt fram och dominerar.
Syntstråkarna gillar jag inte, de tillför en oönskad(?) dansbandskänsla.

Bra jobbat, men jag hade gillat det mer om trummor och syntstråkar hade fixats till, plus något långsammare tempo och mindre schlagerplötsligt slut. Fast å andra sidan, då hade det kanske låtit som sundance kid hela vägen. :D


Oj, missat denna. För upptagen med att diskutera dialekter  :D

Sundance Kid säger du...kanske det...inget jag själv lägger märke till iaf, men rätt ballt isf med en speedad Sdk som intro  :)
Ja, jag ska nog backa liiiite på trumpaketet. Jag själv gillar ju sådana här statiska "tråkiga" trummor, så det är ju definitivt en smaksak.
Stråkarna tillför en oönskad(?) dansbandkänsla  :lol:. Tja, jag började spela i dansband när jag var 14år så man är kanske lite indoktrinerad. Jag har inget mot dansband dock.....vet hur mycket själ, slit och hjärta det finns i den branschen som många inte förstår. Så lite dansbandsstråkar i bakgrunden e ju trevligt, blir en bra crossover  :lol:

Tack för kommentrarer och feedback. Instrumentering och arr e ju som jag nämnde i början spikat och kommer inte att ändras men mixen ska jag se över en gång till så då åker nog trummorna ner en aning.

Micke


lnetzel

  • Gäst
Kul med nytt av BB:) Låten är absolut bra

Ett negativt intryck och ett positivt intryck från mig

Andra halvan av andra versen blev det lite tjatig melody-wise.

Mellanspelet är asbra!! ändra inget där!

ni är grymma!

 


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kul med nytt av BB:) Låten är absolut bra

Ett negativt intryck och ett positivt intryck från mig

Andra halvan av andra versen blev det lite tjatig melody-wise.

Mellanspelet är asbra!! ändra inget där!

ni är grymma!



 


Man får tacka så mycket. Du har helt rätt ang. andra delen av versen, där ska ju egentligen ligga en andrastämma för att tillföra lite förändring. Den har jag helt glömt bort, så tack för påminnelsen :)

Kul att sticket gillas, it's à keeper!

Tack o bock

Micke


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Stark låt med ett sånt där "modernt" sound som jag har så svårt att komma med något vettigt att skriva om. Gillar verkligen melodierna och är svag för alliterationer och det får man en god del av här. Texten tar verkligen upp något som jag funderat många gånger på, när någon tar all plats i sällskapet utan att egentligen ha något att säga. Bra! Bra sång som alltid men tycker den krockar med en synth som ligger stundtals i samma frekvensområde.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Stark låt med ett sånt där "modernt" sound som jag har så svårt att komma med något vettigt att skriva om. Gillar verkligen melodierna och är svag för alliterationer och det får man en god del av här. Texten tar verkligen upp något som jag funderat många gånger på, när någon tar all plats i sällskapet utan att egentligen ha något att säga. Bra! Bra sång som alltid men tycker den krockar med en synth som ligger stundtals i samma frekvensområde.
jälv

Härligt att du gillar det. Ja, jag gillar också texten men allt beröm går till Silverpilen så han får svara själv  ;)
Ska kolla upp det där med frekvenskrocken, men det är inget som jag själv lagt märke till. Jag har varit väldigt noggrann att städa i frekvenser och låta allt få sin egena plats i registret för att få fram den energi som låten kräver. Om du har nån tidsangivelse där du märker det så får du gärna dela med dig, så kan jag lättare angöra vad det är som orsakar det.

Tack för kommentarer och feedback!

Micke


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vad bra detta var Micke!

Grym prodd å sång.

Egna funderingar:

Jag är lite allergisk för så högt mixad highat,men det är jag det,och sålunda inget att bry sig om.Inga övriga hudutslag eller klådor  :)

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Om du har nån tidsangivelse där du märker det så får du gärna dela med dig, så kan jag lättare angöra vad det är som orsakar det.

Det är synth-riffet som sammanfaller med sångmelodin i versen jag reagerade lite på. I den snygga refrängen är kontrasten mellan sångmelodi och synthen perfekt. Det är alltså inte en equalizinggrej. Synthriffet är ju helt central för låten så rör inte det  :) men när sång och synth går ganska unisont blir det kanske övertydligt och trångt i mitten i mina öron. Skulle det funka att dubbeltracka, fasförskjuta och panna ut synthen på sidorna, eller hur man nu breddar bäst? Och/eller sista versen kryddas med en andrastämma på elguran som ni är inne på i introt? Ingen genre jag är särskilt hemma i, bara min ringa mening...det hindrar ändå inte att jag gillar låten skarpt och skånskan funkar perfekt (läst tidigare inlägg och hur skulle t ex Peps låta på "rikssvenska" - nej usch!).
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
halloj.här kommer  lite mix tyckerier.
jo,,, lite mer crisp och glitter på sången önskas. den e lite muddig nu om man ska va petig,
och på denna låt ska man vara petig  ;) 
skicka den till radion
Lycka till !

mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Oj vad bra detta var Micke!

Grym prodd å sång.

Egna funderingar:

Jag är lite allergisk för så högt mixad highat,men det är jag det,och sålunda inget att bry sig om.Inga övriga hudutslag eller klådor  :)

Mike

Tack ska du ha. Trummorna kan te sig rätt simpla men består ändå av 15 spår nermixade till 3 stereospår. Hi-haten är otroligt drivande för låten. Sänker man den minsta lilla så märks det i drivet. Låten är ju på gränsen att gå för fort och där e de just den höga hi-haten som håller igen drivet i låten så att man inte ska få en känsla av att den galopperar iväg. Men tack ändå för din fundering och skönt att du slapp uppsöka dermatologen  :)

Ha de gött i stugan och hoppas solen skiner på dig!

Micke
« Senast ändrad: 01.07.2011, 13:08:57 by jonnerstone »


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tycker det är galet snyggt proddat, sjunget och lirat. Har ngt förbannat svårt att höra vad Berg sjunger (för att lira på den fiolen) men det hade inte gjort sig med Sthlm/rikssvenska. Det funkar fint såhär...å då har jag ändå normalt svårt för dialektal sång vare sig det är hamnarbetargöttebosska, skånska, småländska eller raukrock med några undar jordi....så det så.

Några efterlyser lite briljans o krisp. Jag tycker det funkar ändå.

´nuff said!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om du har nån tidsangivelse där du märker det så får du gärna dela med dig, så kan jag lättare angöra vad det är som orsakar det.

Det är synth-riffet som sammanfaller med sångmelodin i versen jag reagerade lite på. I den snygga refrängen är kontrasten mellan sångmelodi och synthen perfekt. Det är alltså inte en equalizinggrej. Synthriffet är ju helt central för låten så rör inte det  :) men när sång och synth går ganska unisont blir det kanske övertydligt och trångt i mitten i mina öron. Skulle det funka att dubbeltracka, fasförskjuta och panna ut synthen på sidorna, eller hur man nu breddar bäst? Och/eller sista versen kryddas med en andrastämma på elguran som ni är inne på i introt? Ingen genre jag är särskilt hemma i, bara min ringa mening...det hindrar ändå inte att jag gillar låten skarpt och skånskan funkar perfekt (läst tidigare inlägg och hur skulle t ex Peps låta på "rikssvenska" - nej usch!).


Om du menar själva riffet så är det bas och två distgitarrer och gitarrerna är redan fullt pannade höger/vänster. Det som ligger i mitten är blipp blopp synthen. Men jag tror nog att den måste vara där annars blir det väldigt tomt med bara sång i mitten. Ska kolla över det lite, men rent spontant så känns det som om att det kommer att låta konstigt.
Andra delen av andra versen ska kryddas med en andrastämma. Den fanns där från början när vi bara hade text till en vers. När sen texten till andra versen kom så har jag bara glömt att sjunga in den igen  :)

Tack för ditt öra  :)

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
halloj.här kommer  lite mix tyckerier.
jo,,, lite mer crisp och glitter på sången önskas. den e lite muddig nu om man ska va petig,
och på denna låt ska man vara petig  ;) 
skicka den till radion
Lycka till !

mvh Ola


Hmmm...tog faktiskt bort lite crisp på sången. Jag tyckte den blev för "lyxig" så jag trubbade av den lite. Hmmmm igen...får fundera på detta!!

Inte omöjligt att det blir radio framöver. Det finns lite intresse från bolag att prova släppa några BB-låtar, så vi får se.

Tack för tyck!

Micke


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
halloj.här kommer  lite mix tyckerier.
jo,,, lite mer crisp och glitter på sången önskas. den e lite muddig nu om man ska va petig,
och på denna låt ska man vara petig  ;) 
skicka den till radion
Lycka till !

mvh Ola


Hmmm...tog faktiskt bort lite crisp på sången. Jag tyckte den blev för "lyxig" så jag trubbade av den lite. Hmmmm igen...får fundera på detta!!

Inte omöjligt att det blir radio framöver. Det finns lite intresse från bolag att prova släppa några BB-låtar, så vi får se.

Tack för tyck!

Micke
Som jag sa "The edge", ni kan bli riktigt stora. Grattis  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den har rullat några ggr nu här och det är en riktigt catchig hit detta- Det talade partiet upplever jag som lite unikt också - refräng partiet är suveränt och utfläkningen av rösten där är guld om man säger så. RADIOKLAR tycker jag men blir det en andra stämma i sliutet så är det inte fel. Har nog vant mig med dialekten också :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se