Kontrollrummet

Uppbyggnation av en studio

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Har under många år gått med drömmen att bygga en mer "riktig" musikstudio. Jag har sen några år tillbaka en lokal som är i minsta laget (knappt 20 m2). Det kan finnas möjligheter att även få en lokal vägg i vägg som iaf dubbelt så stor, så dessa 2 ihop skulle kunna bli något på sikt. Men det jag främst är ute och fiskar efter är utrustning om man ska gå sakta framåt, prioriteringsordning på utrustning kan man väl säga. Truminspelning är uteslutet som det ser ut nu så livetagningar är inte aktuellt. Gitarr, bas, klaviatur och framförallt sång är väl det som gäller.

Nedan finns hittills:

Mac, en kraftfull sådan med Logic Studio 9
Apogee One + Line6 UX2 ljudkort
Metal Foundry + lite andra pluggar
Bra monitorer
En liten controllerenhet
Ett par nya hyfsade Shure lurar
En micpreamp (billig sådan)
En rackcompressor (billig den med, Behringer tror jag det är)
En JAM 57:a (Kina)
En JAM stormembrans mick (Kina)
Sångskärm
Bugera 333xl topp
Bugera 4x12
Har tillgång till en bra ISObox
Ett bra midiklaviatur
Gitarrer och bas
---
Känns som en hel del av de mer viktiga grejerna håller väl låg budget och bör uppgraderas. Jag har inte direkt bråttom och jag ser hellre att det tar lite tid och köper bra grejer (tänker på mickar, preamps mm.. även ljudkort kanske) än att köpa i mängd och får kvalitet därefter..

Kan tillägga att det är noll dämpat, det är målade betongväggar med en massa metalflaggor hängandes runt om (ca 5 cm från väggen), i princip från golv till tak 50 % av väggytan kanske. Vi har gjort ett sångjobb där nere och resultatet blev riktigt bra tycker jag.

Sen ska jag dessutom bli duktig på detta men då jag verkligen brinner för det så är det inget jag orolig över, det kommer   

Så om någon känner för att tipsa lite så skulle det uppskattas.


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Första grejen du bör satsa på är väl isf ett ljudkort med bra preamps och möjligtvis fler ingångar. Apogee ska ju vara bra, men det är ju en rätt stor begränsning med bara en kanal. UX2 är ju tyvärr inte jätteanpassad för proffsiga resultat!  :P

Vad är tanken med studion? Spela in egna grejor eller på sikt kunna spela in andra band. Isf måste du ju förbereda för möjligheten att spela in trummor.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Första grejen du bör satsa på är väl isf ett ljudkort med bra preamps och möjligtvis fler ingångar. Apogee ska ju vara bra, men det är ju en rätt stor begränsning med bara en kanal. UX2 är ju tyvärr inte jätteanpassad för proffsiga resultat!  :P

Vad är tanken med studion? Spela in egna grejor eller på sikt kunna spela in andra band. Isf måste du ju förbereda för möjligheten att spela in trummor.

Mitt Apogee One är egentligen bara tilltänkt som ett portabelt ljudkort som jag kan ta med mig tillsammans med min macbook pro när man åker hem till nån för att spela in kanske, det är själva tanken. UX2 är givetvis som du säger inget proffskort på något sätt, dock har det aldrig klickat på något sätt, det har alltid funkat. Jag hade ett Focusrite Saffire som ska vara bra men jag fick aldrig koll på det och hamna tillbaka med Line6.. Hur är det med UX8 då? Eller är den allmänna uppfattningen att Line6 inte lämpar sig för lite "bättre" inspelningar? Gamla/nya Apogee Duet är ju bra och har 2 kanaler iaf men om jag ska va ärlig så gillar jag inte brakeout kabel..

Tanken med studion i ett första läge är för eget bruk och nära vänner som spelar in. Jag själv är väl egentligen ingen höjdare på att göra musik, jag fastnar allt som oftast och det beror på att jag i en "färdig" låt inte hittar melodin, jag behöver alltså en lirare som sjunger och sätter melodin på låten.

Så på kort sikt är det gitarrer, bas, sång och keys.. På lång sikt ska jag ha med trummor i bilden och jag börjar gärna redan nu med att investera i utrustning, även om jag just nu inte kommer att använda det. Dock måste jag prioritera det jag verkligen behöver nu.. Micpreamps (ett bra ljudkort brukar ju ha det?), kompressorer, bättre mickar osv osv..
« Senast ändrad: 20.06.2011, 14:54:12 by magnus_p »