Kontrollrummet

D.I.Y IKEA sitar

gäst · 38 · 9045

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan Lazarus eller nån annan förklara vad som gör att man får mer av det speciella soundet, som man eftersträvar här? Strängen vibrerar nere vid stallet mot träet och här är vinkeln på träbiten väsentlig. Men, hur ska man slipa, för att få mer av det speciella soundet?

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Det speciella ljudet kommer ju av att strängen ligger och vibrerar lite mot träet innan den lämnar stallet. Ju större radie, desto längre sträcka av strängen vibrerar mot stallet. D v s, om strängen "lämnar stallet" för snabbt så kommer strängen inte att vibrera mot stallet.


/Lazarus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har påbörjat nytt projekt nu gällande att få ut ett sitarsound från gitarren.


Har sett att stallet på nylonguran (från Rusta köpt för 300kr för några år sen) försiktigt har lyft på sig i bakkant. Tror det är två naror där inne som fortfarande håller kvar stallet.

Är fråga om ett experiment genom att kapa en del av ett metallrör, och sätta på det på en billig stålsträngad gitarr, men jag har ingen jag vill offra och det finns ingen så billig stålsträngad på blocket i Stockholm, just nu. Om jag lyckas optimera det här ska jag senare göra det på en gitarr som pallar strängtrycket. Vinsten med ett metallrör är att gitarren håller stämningen en oktav högre upp och det skulle vara ganska enkelt att byta mellan ett vanligt stall och sitar-stall...


Har tänkt att kapa ett metallrör med tillräcklig diameter (övre bilden) så att den återstående delen
(nedre bilden) passar stallet, som har lyft en aning i bakre kanten... (stackars gitarr
  B) )

Har gjort lite experiment och kan lova att jag inte är i mål ännu! Får se vad det blir av det...
« Senast ändrad: 24.06.2011, 18:28:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google