Kontrollrummet

[Nybörjare] Konnect 6 och hörlurar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Hej alla, jag är nybörjare här, så ta det lungt med mig och läxa gärna upp mig för de fel jag kommer begå.

Jag har precis köpt hus och har fått ett minimalt litet rum av frugan att inreda precis som jag vill. Så nu ska pojkdrömmen om "egen studio" besannas. Eftersom 12 m² inte räcker långt när man både ska ha plats för förvaring, inspelning och mixning så funderar jag på en setup där jag helt enkelt lever helt och hållet på mina hörlurar för all mixning.

Det ljudkort jag fastnat för är Konnect 6 som jag fått uppfattningen av att vara ett väldigt bra kort som till och med klarar mina ansträngda budgetkrav. (Visst är det ett bra kort?)

Men innan jag skrider till verket har jag några frågor om "kompabiliteten" med hörlurar? Jag funderar på ett par Sennheiser HD600, men de har 3.5mm-plugg medan Konnect 6:s hörlursutgång tycks vara 6,3mm. När jag haft billig hårdvara har jag aldrig brytt mig om det utan bara kört på en 10 kr-adapter från Clas Ohlsson, men eftersom jag faktiskt kommer spendera en hel del surt förvärvade slantar så vill jag ju inte att all min dyra utrustning fallerar på "svagaste länken". Så jag undrar om det här är ett problem jag borde oroa mig för? Borde jag hitta annat ljudkort eller andra hörlurar med 6,3mm-plugg? Eller handlar det bara om att hitta "rätt" adapter? Eller ska jag bara sluta oroa mig?

Min andra fråga är lite mer teknisk. Jag hittar inte någon spec för om hörlursutgången är förstärkt eller inte, och i så fall hur mycket. Eftersom Sennheiser HD600 har impedens på 600 Ω så är jag helt enkelt oroad över om Konnect 6 kommer ge mig tillräcklig kräm i lurarna eller om jag ska räkna in en extra utgift på en tusenlapp för en extern hörlursförstärkare och därmed tvingas gå ner en budgetstorlek för mina hörlurar?