Kontrollrummet

[Nybörjare] Konnect 6 och hörlurar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Hej alla, jag är nybörjare här, så ta det lungt med mig och läxa gärna upp mig för de fel jag kommer begå.

Jag har precis köpt hus och har fått ett minimalt litet rum av frugan att inreda precis som jag vill. Så nu ska pojkdrömmen om "egen studio" besannas. Eftersom 12 m² inte räcker långt när man både ska ha plats för förvaring, inspelning och mixning så funderar jag på en setup där jag helt enkelt lever helt och hållet på mina hörlurar för all mixning.

Det ljudkort jag fastnat för är Konnect 6 som jag fått uppfattningen av att vara ett väldigt bra kort som till och med klarar mina ansträngda budgetkrav. (Visst är det ett bra kort?)

Men innan jag skrider till verket har jag några frågor om "kompabiliteten" med hörlurar? Jag funderar på ett par Sennheiser HD600, men de har 3.5mm-plugg medan Konnect 6:s hörlursutgång tycks vara 6,3mm. När jag haft billig hårdvara har jag aldrig brytt mig om det utan bara kört på en 10 kr-adapter från Clas Ohlsson, men eftersom jag faktiskt kommer spendera en hel del surt förvärvade slantar så vill jag ju inte att all min dyra utrustning fallerar på "svagaste länken". Så jag undrar om det här är ett problem jag borde oroa mig för? Borde jag hitta annat ljudkort eller andra hörlurar med 6,3mm-plugg? Eller handlar det bara om att hitta "rätt" adapter? Eller ska jag bara sluta oroa mig?

Min andra fråga är lite mer teknisk. Jag hittar inte någon spec för om hörlursutgången är förstärkt eller inte, och i så fall hur mycket. Eftersom Sennheiser HD600 har impedens på 600 Ω så är jag helt enkelt oroad över om Konnect 6 kommer ge mig tillräcklig kräm i lurarna eller om jag ska räkna in en extra utgift på en tusenlapp för en extern hörlursförstärkare och därmed tvingas gå ner en budgetstorlek för mina hörlurar?



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vi är några stycken här på KR, ink. mig själv som kör på Konnekt6. Det är ett jäkligt bra ljudkort som i mina öron låter mycket bättre än andra ljudkort i samma prisklass. Skitbra och transparenta micstärkare och det inbygga TC-reverbet låter mumma. Oroa dig inte för hörlursförstärkningen, det finns ombord på Konnekt6. Adapter till 6.3mm brukar följa med när man köpter lite bättre lurar, brukar även var en sådan adapter som man skruvar på 3.5 pluggen för att undvika att den åker ut av misstag.

Intressant nu när du vill ha lite hjälp att komma igång är vilken plattform du tänkt köra på. Vilket OS? OSX(mac) eller win(pc)
och vilken DAW(inspelningsprogram) du har tänkt köra på? Cubase, ProTools, Logic, Reaper mfl mfl.
Vi är många här på KR med kunskaper, men alla kör ju inte samma setup.

Lycka till och inga frågor är för dumma!!!

Micke
« Senast ändrad: 20.07.2011, 12:49:04 by jonnerstone »


Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Tack för ett bra svar!

Jag är ju Linuxnörd, så...

Nej, visserligen har jag dubbelkollat att kortet funkar i Linux (i alla fall grundläggande in- och utgångar), men jag tror det kommer bli WinXp som plattform och möjligen Cubase som program, eftersom det var vad jag för 10-15 år sedan fick lära mig hantera på gymnasiets musikundervisning (programmet, inte OS:et).

Självklart är jag öppen för andra DAW, och jag har ärligt talat extremt dålig koll på vad jag ska välja. Cubase ligger egentligen alldeles för långt utanför min budget, och eftersom jag varit Linuxnörd så länge så har jag aldrig använt något annat program än de väldigt buggiga som finns att tillgå på Linux.

De budget-/gratisalternativ som min musiklärare berättade om på den tiden finns inte kvar.

Så fältet ligger öppet för att lura in mig i valfritt läger  ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag kör själv Cubase, och det kommer jag fortsätta att göra då jag kan det mer eller mindre som rinnande vatten och ser därför ingen anledning att byta DAW. Men skulle jag börjat från början idag så skulle jag nog valt Reaper http://www.reaper.fm/. Ett shareware DAW med precis lika mycket muskler som dom stora giganterna. Fullt kompatibelt med VST formatet. Använd gratis i 30dagar och sen betalr man 40$ för en privat licens, och då ingår livstids uppgradering.

Jag skulle dock fundera på att gå direkt på Win7 om du börjar från början. Förr eller senare lär du behöva byta ändå plus att Win7 har bättre firewirehantering än XP och Konnekt6 är ju firewire.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Njae inte livstids uppgraderingar, men väl aktuell samt nästa huvudversion ingår samt alla mellanversioner.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Njae inte livstids uppgraderingar, men väl aktuell samt nästa huvudversion ingår samt alla mellanversioner.

okej...men de e ju inte så illa det heller. Får man sen betala ytterliggare 40$ till nästa fullversion över det eller får man ett rabatterat pris. (Inte för att 40$ är mycket att orda om, men för nyfikenhetens skull)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Man får betala fullt när man börjar om. Mina starkaste rekommendationer faller ändå på Reaper. Tror nog få andra har bättre villkor än så. :)


Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Det låter som om det kommer bli Reaper för mig. Jag börjar i alla fall med det och testar mina 30 dagar. Men jag skulle bli förvånad om jag inte fastnar på Reaper. Hur ofta kommer nya fullversioner ungefär?

Det var bra tips om Win7, tänkte inte på det med firewire. Då får man dock lägge mer pengar på hårdvara för att datorn ska orka med, men i längden kan det nog vara värt det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det låter som om det kommer bli Reaper för mig. Jag börjar i alla fall med det och testar mina 30 dagar. Men jag skulle bli förvånad om jag inte fastnar på Reaper. Hur ofta kommer nya fullversioner ungefär?

Det var bra tips om Win7, tänkte inte på det med firewire. Då får man dock lägge mer pengar på hårdvara för att datorn ska orka med, men i längden kan det nog vara värt det.

Jag hoppade in som betalande användare av Reaper för ett par år sedan. Tror inte det kommit ny version sedan dess så jag har säkert ett par år kvar på min satsade tusenlapp. Sedan är varje uppdatering en fullinstallation och jag uppgraderar alltid när det kommer och hittills har allt bara funkat. Några få mb att ladda ner varje gång och nån minuts installation. Ett föredöme för alla andra elefanter i branschen.

Jag kör med win7 64bitars.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
googlade på konnekt 6 och cubase Le4 verka ingå i priset. så det kan ju vara nått att börja med.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Hrafnahnef

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
  • Man kommer alltid vara nybörjare på något
    • Visa profil
Av vad jag läst i andra forum om LE4 vs reaper så verkar reaper sopa banan med LE4. Förutom att LE4 är en nerbantad "limited" version, medan reaper är fullversion, så gnälls det mycket på buggar i LE4 och en långsam, värdelös och arrogant support.

Skulle vi kunna få in en Cubase-försvarare som ger mig lite mer nyanserad bild? :-)

Det verkar ju följa med gratis, och är därmed billigare än reaper.

EDIT: Det framförallt är hur stor chans man har att exportera från respektive program den dag man lessnar och byter DAW. Eller det kanske inte händer? :unsure:
« Senast ändrad: 20.07.2011, 17:08:32 by Hrafnahnef »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Vi är några stycken här på KR, ink. mig själv som kör på Konnekt6. Det är ett jäkligt bra ljudkort som i mina öron låter mycket bättre än andra ljudkort i samma prisklass. Skitbra och transparenta micstärkare och det inbygga TC-reverbet låter mumma. Oroa dig inte för hörlursförstärkningen, det finns ombord på Konnekt6. Adapter till 6.3mm brukar följa med när man köpter lite bättre lurar, brukar även var en sådan adapter som man skruvar på 3.5 pluggen för att undvika att den åker ut av misstag.

Precis. Sen har man även ett roligt filter som även har drive. Perfekt när man vill dista till lite på t ex kicken eller annat instrument så det skär bättre igenom i mixen och det utan någon cpu-belastning precis som reverbet. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Av vad jag läst i andra forum om LE4 vs reaper så verkar reaper sopa banan med LE4. Förutom att LE4 är en nerbantad "limited" version, medan reaper är fullversion, så gnälls det mycket på buggar i LE4 och en långsam, värdelös och arrogant support.

Skulle vi kunna få in en Cubase-försvarare som ger mig lite mer nyanserad bild? :-)

Det verkar ju följa med gratis, och är därmed billigare än reaper.

EDIT: Det framförallt är hur stor chans man har att exportera från respektive program den dag man lessnar och byter DAW. Eller det kanske inte händer? :unsure:

Att byta daw är jobbigt om man vill få med sig projekten. Antingen så exporterar man bara ut wavar från alla spår utan effekter, eller så gör man det lite noggrannare och skiljer på wav och midi. Sedan importerar man in filerna i nya dawen och mixar om alltihop. Det får helt enkelt vara väldigt viktigt att flytta med en låt för att det ska bli av. Jag har flyttat några gamla cubaseprojekt till reaper och det tar en stund per låt. Sen gäller det ju såklart att man har kvar eventuella effekter och instrument också när det väl ska importeras. Börja inte göra låtar i LE4 om du inte tänker stanna i Cubase. Du kommer troligen inte orka exportera till annan daw helt enkelt. Tror jag!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea