Kontrollrummet

Generellt om sångbås.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joppesthlm

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hej!

Är ganska ny här och har som newbie varit lydig och läst en massa trådar (här och elsewhere på nätet) om sångbås/studiobyggen men tyvärr inte riktigt fått klarhet i något som jag antar borde vara av intresse för många som vill kunna göra professionella inspelningar i hemstudio/projektstudio. Mitt utgångsläge är följande och kanske delar jag denna frågeställning med andra:
Jag behöver kunna göra inspelningar (sång, ak git, ev percussion etc akustiskt (ej stärkare el trummor) ) i ett bås som både dämpar utåt men framförallt ger högsta kvalitet i in signal (har bra mic, preamp, kompressor och ljudkort). Inspelningsbåset ska stå i ett rum som är 11,2 m2. Rummet utanför sångbåset ska tjäna som mix-och arbetsrum (vi är högst upp i huset utan grannar på samma våningsplan i rel nybyggd lgh så teoretiskt sett borde det kanske gå att lägga en fet absorberande matta över hela golvet i rummet så kanske man kan göra liiiite mixar?  :P) Jag vill förstås även få bort ev utifrån kommande ljud (trapphus, hiss, TV’n i andra rum etc).

Jag har varken tid, lust eller kunskap för att bygga ett inspelningsbås som blir skitbra utan istället har jag tänkt köpa (helst begagnat) ett bra bås och pimpa till det med kompletterande diffusorer/absorbenter etc så att det låter topp och tagningarna kan användas längre fram i mix/slutprod som kommer ske i riktiga studios (eller kanske med UAD-2 eller så). Eftersom det blir ett litet bås/rum (typ max 3-4 m2) vet jag att jag kan glömma att få åtnjuta bra rumsklang utan målet blir väl istället att få det snustorrt och utan biljud som riskerar att förstärkas i mix och att dessa tagningar kan vara kvar hela vägen genom slutprod.  (Skit in - skit ut ska undvikas).Under många år har jag varit hänvisad till att bygga diverse (tveksamma?) lösningar (garderober, filtar, täcken, ”äggkartonger” etc etc budgetlösningar) som jag aldrig riktigt vetat om de har varit ok eftersom vi alltid senare lagt om allt när det blivit slutprod. Just nu har jag fått en slant över och skulle vilja få riktigt bra in-ljud och eftersom jag inte är tillräckligt bra på att bygga själv vill jag köpa något som är så färdigt som möjligt.

Till frågeställningen; jag vore mycket tacksam för kompletterande tips om någon här har erfarenhet av att använda något av de prefabricerade sångbås som finns på marknaden (Tonfällan, Whisper Room, Vocal Booth etc) för professionell inspelning av ffa sång och ak git??
Jag har varit med ett tag och vet att det går att göra tagningar under rätt förutsättningar (med mattor, gardiner etc etc) i vardagsrum, badrum, trapphus etc som kan hamna på skiva. I nuläget har jag turen att kunna få göra ett ”rum-i-rummet” och lägga en slant på det, slippa en massa mekkande och resultatet är viktigare än pengarna (inom rimliga gränser).
Nackdelarna men amerikanska och tyska färdigbyggda rum som ju kan beställas (se ovan) är ju totalpriset som väl med frakt blir oförsvarbart. Att Tonfällan funkar bra som ljudisolering utåt verkar ju inte vara några tvivel om men hur blir in-signalen vid inspelning?
Sammanfattningsvis vore jag (och kanske andra i min sits) jätteglad för svar på erfarenheter om färdigbyggda rum (tillverkare ovan) och om de går att få bra med lite fixande (Tonfällan verkar ju vara rektangulär vilket ju inte är optimalt, till skillnad från t ex amerikanska varianter som är assymmetriska). Tacksam även för tips på vilket som är det bästa absorberande materialet att lägga på ett golv i rummet utanför sångbåset så man kan dra på lite volym och göra för-proddar samtidigt som det ska se ok ut i ett rum i en lgh?

Stort tack på förhand och ha en bra dag!   ;)

Mvh,
Joppe.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hej Joppe och välkommen.
Jag är inte den som har ett sånt rum eller såna erfarenheter men jag vet att Perra på kontrollrummet har byggt ett snustorrt litet sångbås som han verkade mycket nöjd med då han blev klar med det.

Clemens på kontrollrummet har en färdig lösning som han säljer, som kan vara bra att kolla upp.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad joppesthlm

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hej Max!!

Kanon, tack för tipsen!

Ska givetvis kontakta dem och hoppas det kan lösa sig den vägen.

Allt gott så länge  B)

/Joppe.