Kontrollrummet

CHK DSK

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrika

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Hej, alla.

Jo...ni som kan datorer...min dator säger ibland skadad fil på systemdisken i Windows. Checkdisk körs ibland när jag startar om. Detta händer allt oftare. Systemskivan är bara 6 månader så en bör inte hunnit bli slten...men det verkar som om något håller på att konstra till sig. Finns det några vanliga orsaker till att detta händer? Jag har 30GB kvar på skivan som är på 250GB. :mellow:


Förresten visste jag inte att det var Britney Spears som är en av tjejerna på min ikon. Att hon är med har inget med hennes musik att göra, eller mitt musikideal  :P


Utloggad G.

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Det här är väl egentligen inget forum om datorer i synnerhet, även om det säkert finns någon som kan svara på frågan.

Jag skulle rekommendera dig att ställa frågan på IDG's Eforum. Där får man svar på fem sekunder.  :)



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Hej, alla.

Jo...ni som kan datorer...min dator säger ibland skadad fil på systemdisken i Windows. Checkdisk körs ibland när jag startar om. Detta händer allt oftare. Systemskivan är bara 6 månader så en bör inte hunnit bli slten...men det verkar som om något håller på att konstra till sig. Finns det några vanliga orsaker till att detta händer? Jag har 30GB kvar på skivan som är på 250GB. :mellow:


Förresten visste jag inte att det var Britney Spears som är en av tjejerna på min ikon. Att hon är med har inget med hennes musik att göra, eller mitt musikideal  :P

Den andra är väl Madonna, om jag kommer ihåg rätt... Det känns kanske bättre då? ;)

Checkdisk kommer upp ibland t ex om du inte har avslutat Windows, utan bara har stängt av maskinen. Kan det vara det som är problemet?
Annars skulle jag nog för säkerhets skull se till att ha en aktuell backup, eftersom det kan indikera att något är skumt med disken. Även om disken bara är ett halvår gammal, så kan den vara på bommen. Det finns en anledning till att man har garanti... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Om man kör chkdsk manuellt, så berättar en vad som kan vara problemen. Och den gör inget illa att köra, endast chkdsk /f "fixar".
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fredrika

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil


Den andra är väl Madonna, om jag kommer ihåg rätt... Det känns kanske bättre då? ;)

Checkdisk kommer upp ibland t ex om du inte har avslutat Windows, utan bara har stängt av maskinen. Kan det vara det som är problemet?

. ;)
[/quote]

hAHA...Madonna...ja...jag vet inte...jag är nog för ung för att gilla henne. Fast Beethovenkonserter är jag ju inte för ung för och han är ju 200 år gammal hehe...

Stängt av maskinen. hmmm ja jag måste erkänna att jag tvingats göra det ibland. Jag har väl varit stygg mot apparaten ibland, men ibland går den bara inte att stänga av.


Utloggad Fredrika

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Om man kör chkdsk manuellt, så berättar en vad som kan vara problemen. Och den gör inget illa att köra, endast chkdsk /f "fixar".


Jamen, då ska jag se om jag kan göra det manuellt. Jag har använt sådant där registrycleaner/fixer vad det heter. Lika bra att köra chk också då. Tack ska ni ha!!! :)


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Gör så här:

- Starta om datorn!
- Tryck på F8 hela tiden för att få upp en meny innan Windows börjar laddas
- Välj "Felsäkert läge med kommando prompt" (eller nåt i den stilen (1,5‰ för tillfället))
- Skriv: "cd\" (utan harörorna "")
- Skriv: "chkdsk /r /x" (Detta kan ta en bra stund...)
- När detta är klart ser du en rapport om läget
- Starta därefter datorn normalt och kör en defrag på hårdskivan
(Högerklicka på C: --> Egenskaper --> Fliken "Verktyg/Tools" --> Defrag)

EDIT: Defrag:en kan åxå göras i felsäkert läge om du vill.

Berätta sen hur det gick.
Lycka till!

p.s. Det är Britney och Madonna...

« Senast ändrad: 10.03.2007, 11:54:07 by Anders »