Forum > Färdiga produktioner
91:an - I said hickory dick
Jay Thomas:
Sista natten med gänget kommer jag att tänka på! :) Rysligt snyggt rakt igenom, även om jag också skriver under på de korrigeringar som har föreslagits.
91:an:
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 26.07.2011, 10:58:40 ---Man hickar till lite när man ser låttiteln. :blink: En googling hittar att det är en oskyldig ramsa: Hickory Dickory doc eller Hickory dick and doc. Där ser man. :)
Skön låt, med stämmor i världsklass! Förstår inte hur du får till dem så jämna utan svaj eller suringar, men det imponerar verkligen. Även själva stämarret givetvis.
Instrumenteringen är lite udda och sånt är ju i och för sig intressant och omväxlande, men frågan är om inte gitarr och bas är lite väl obskyra...? Jag hade inte vågat mig på en fuzzgitarr utan hade nog valt en mera jazzig gura.
Gillar gitarrucken, den fyller samma roll som ett 16-delspiano skulle ha gjort om det vore en 50-talsinspelning, men ger ett behagligare och mindre stressat ljud.
Tycker om slutets snygga ackordföljd. :)
--- Slut citat ---
Tack för analys och synpunkter! Arret är som ju lite av en blandning av 50-60-tal och senare. Stämsången typiskt 50-tal. Stämmorna är väl det som tagit längst tid att prova ut. Åtskilliga omtagningar för att få det unisont i frasering och styrka. Melodyne har varit till hjälp att spåra svajigheter och har då kunnat användas med försiktighet.
Fuzzgitarren tycker jag själv bildar bra kontrast till det mjuka plingiga kompet från guitarlelen. Men jag har ju inte provat hur en jazzgitarr skulle låtit.
Slutet ja, här provades mycket fram och tillbaka. Det gällde ju att trots oväntade ackordbyten behålla en enkel bärande stämma.
Jay Thomas, här får jag hålla med efter flera lyssningar - leadgitarr ner och sång upp en smula! Tack för din lyssning!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida