Kontrollrummet

91:an - I said hickory dick

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
LÅTNAMN: I said hickory dick
ARTIST/GRUPP: Gissberg
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 3:20
KOMPOSITÖR: Gissberg
INSPELNINGSÅR: 2010
PRODUCENT: Gissberg
FORMAT: mp3

En låt jag gjorde i fjol som skulle ha behövt mixas om egentligen, men så blev aldrig av. Enkel sättning med förutom sång, guitarlele, två sologuror, bas och trummor.

 


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Säger inget om mixen då men jag tycker låten sången körerna låter bra i retrotappning sas. Sköna harmisar och bra utfört.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Du får gärna höja sången en uns för mig.
En skön retrokänsla, och du har en behaglig röst.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gärna höja sången flera uns. Sången låter bra och den är synd att gömma. Körerna låter också bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tjena 91:an! Inte varje dag man hör nåt från dig, så detta får man suga i sig. Hörs direkt att här finns kunskap om harmonier, det finns ett ackord i versen som är helskönt, vad det nu heter.
Sången och kören låter jättebra.
Först trodde jag det lät distat om inspelningen, men hörde sen att det förutom ena guran också är basen, om jag har rätt.
Föreslår att ta bort dist på basen och ha den lite rundare, samt minska distguran så att den tar mindre plats, kanske bara ha dist på solot.
Tror sången och annat skulle komma fram bättre då
Själva låten för lite tankarna till Happiness is a warm gun, som i sig är en slags hyllning till gamla do-wop låtar, och kanske nåt av Traveling Wilburys.
« Senast ändrad: 27.05.2011, 20:02:47 by Tokai »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är skönt att höra den här kategorin musik! Är det en ukulele som är med och kompar?
Man vill hoppa in i jänkaren, dra igång V8:an, dra på stereon och dra iväg!
Mmmm Hickory Dick, vet inte ens om jag vill veta vad låten handlar om...  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tack Eddi, aROCKER, MaxB och Tokai för lyssning och kommentarer! Har inte ägnat mej åt musik sen förra sommaren (andra hobbies har kommit emellan) men att nu efteråt sitta och pilla i gamla låtar är inte lika roligt som att göra nya. Jag håller med om att sången borde höjas alternativt sologitarren sänkas. En variant är att dubba sången också. Jag minns däremot inte vad för sorts bas som använts mer än att den är samplad och spelats med keyboard. Möjligen är dess ljud distat, men det är inget som gjorts med avsikt. Kompgitarren är en guitarlele dvs en sexsträngad nylonminigitarr stämd i A istället för E och nästan lika liten som en ukelele. Texten ja, det handlar om lilla killen som leker kurragömmalek med grannflickan som smyger bak syrenhäcken och de ropar lekramsor till varandra. Dock flyttor hon därifrån men i sista versen får vi veta att dom som vuxna har återförenats och är tillsammans, hennes flätor finns inte kvar men hennes ögon är desamma som förr.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Stämmer in i lovsången, särskilt från hr Tokai. Sköna ackordval men den fina sången hamnar lite bakom distguran, borde vara tvärtom. Snygg ackordprogression på slutet också. Dansant 60-tryckare.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag har ingenting att tillägga egentligen men upprepar väl lite då: sköna körer, distgitarren tar alltför mycket plats, leadsången kan höjas rejält. Skön låt!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
50ies, those were the days :D

Jag blev glad av det här! Ja leaden upp lite relativt kören. Sköna körer.

Finns väl inget att klaga på egentligen. Hade kunnat tänka mig ett piano-solo, samstämmigt eller ensamt mot distgitarren.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Equality, Piddleton och Dividend - vi kan enas om att volymen sång/sologitarr borde justeras  :) Jag vill minnas att jag först gjorde en mix med starkare sång men blev tveksam. Jag skulle nog sänkt gitarren istället! Tackar för kommentarer! Jag kommer att fixa till min slutversionen på hårddisken.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den måste vi få ta del av!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
skön lyssning, koll på stämmorna :) sköna vändningar i harmonierna ...i synnerhet slutet som är en musikalisk resa i sig ;) Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
skön lyssning, koll på stämmorna :) sköna vändningar i harmonierna ...i synnerhet slutet som är en musikalisk resa i sig ;) Allt gott / karl
Tack för det, Karl! Lite stämmor på passande ställen berikar ju ljudbilden, i synnerhet när röstrerurserna är begränsade :D


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Man hickar till lite när man ser låttiteln. :blink: En googling hittar att det är en oskyldig ramsa: Hickory Dickory doc eller Hickory dick and doc. Där ser man.  :)

Skön låt, med stämmor i världsklass! Förstår inte hur du får till dem så jämna utan svaj eller suringar, men det imponerar verkligen. Även själva stämarret givetvis.
Instrumenteringen är lite udda och sånt är ju i och för sig intressant och omväxlande, men frågan är om inte gitarr och bas är lite väl obskyra...? Jag hade inte vågat mig på en fuzzgitarr utan hade nog valt en mera jazzig gura.

Gillar gitarrucken, den fyller samma roll som ett 16-delspiano skulle ha gjort om det vore en 50-talsinspelning, men ger ett behagligare och mindre stressat ljud.

Tycker om slutets snygga ackordföljd. :)

DON'T PANIC


Jay Thomas

  • Gäst
Sista natten med gänget kommer jag att tänka på! :) Rysligt snyggt rakt igenom, även om jag också skriver under på de korrigeringar som har föreslagits.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Man hickar till lite när man ser låttiteln. :blink: En googling hittar att det är en oskyldig ramsa: Hickory Dickory doc eller Hickory dick and doc. Där ser man.  :)

Skön låt, med stämmor i världsklass! Förstår inte hur du får till dem så jämna utan svaj eller suringar, men det imponerar verkligen. Även själva stämarret givetvis.
Instrumenteringen är lite udda och sånt är ju i och för sig intressant och omväxlande, men frågan är om inte gitarr och bas är lite väl obskyra...? Jag hade inte vågat mig på en fuzzgitarr utan hade nog valt en mera jazzig gura.

Gillar gitarrucken, den fyller samma roll som ett 16-delspiano skulle ha gjort om det vore en 50-talsinspelning, men ger ett behagligare och mindre stressat ljud.

Tycker om slutets snygga ackordföljd. :)


Tack för analys och synpunkter! Arret är som ju lite av en blandning av 50-60-tal och senare. Stämsången typiskt 50-tal. Stämmorna är väl det som tagit längst tid att prova ut. Åtskilliga omtagningar för att få det unisont i frasering och styrka. Melodyne har varit till hjälp att spåra svajigheter och har då kunnat användas med försiktighet.
Fuzzgitarren tycker jag själv bildar bra kontrast till det mjuka plingiga kompet från guitarlelen. Men jag har ju inte provat hur en jazzgitarr skulle låtit.
Slutet ja, här provades mycket fram och tillbaka. Det gällde ju att trots oväntade ackordbyten behålla en enkel bärande stämma.

Jay Thomas, här får jag hålla med efter flera lyssningar - leadgitarr ner och sång upp en smula! Tack för din lyssning!