En liten reflektion. Ingenting är så svårt som när trummisar börjar göra låtar. Det brukar låta så här:
-Grabbar, jag har gjort en ny låt!
-Ehmm?
-Jo, den går så här:
"bom ka bom bom ka bom ka bom bom ka"...osv.
Så då får (för bandfridens skull) sångaren, gitarristen och kanske någon mer raskt svetta fram de små
detaljerna som återstår, dvs en ackordföljd, en refrängmelodi, en versmelodi, ett stick och text. Hur mycket det skall vara av dessa saker har jag märkt trummisen själv gärna vill diktera. Har antagligen att göra med att han vill ha jämnt slitage på trummorna. Sedan brukar det heta att det är trummisens låt, och skulle den bli inspelad får man påminna honom om att det var fler som bidrog till låten.

Ja, så brukar det se ut. Hur jag nu kom att tänka på det. Jag skulle egentligen berätta hur det har gått för mig. Inge bra.
Har försökt göra en låt ad hoc, hörde en melodi i huvet när jag hörde trummorna första gången, och gjorde en basgång till som jag fick till skapligt. Tyvärr glömde jag sedan bort melodin så allt jag hör nu är ett dansband som försöker spela funk...
Sedan fick jag för mig att några gamla idéer borde kunna testas och, men de stupade pga för snabbt tempo, för segt tempo och fel sort takt. En hade rätt takt och tempo men vill absolut inte fogas in i 8+8-taktsmallen utan ville ha 16+12 istället. Så jag inser att man kan inte lura en trummis som vill göra en låt, det är bara gilla läget, takten och tempot och hitta på något nytt. Och det har hänt att det har blivit bra!

För övrigt förstår jag inte de som reagerar på att något i trummorna skulle vara otajt? Jag reagerar på sånt i vanliga fall och jag hör inget här. Ni har väl inte utgått ifrån mp3-filerna...?
Strukturen stämmer inte med beskrivningen, men man listar rätt snabbt ut hur det är tänkt.
Har tyvärr dragit på mig feber vilket inte gör underverk för vare sig inspiration eller framförande, men det kan fortfarande hända att jag får ihop något.