Kontrollrummet

Luftevärmepump till liverum?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
Håller på med ett nytt studiobygge med en separat fristående byggnad för liverummet och har fastnat lite i funderingar kring klimatfrågan.

Är det någon bra idé med luftvärmepump som värmer/kyler och ventilerar liverummet?

Någon med erfarenheter? Går de att dämpa och göras tillräckligt tysta så att inte ljudläck uppstår med upprörda grannar till följd?

Funderar annars på elvärmegolv och separat ventilationsanläggning.

(mitt första inlägg i detta forum)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej och välkommen hit, hur bor du och vad menas med läck till grannar i det här fallet?

Jag har med fullgott resultat använt Coolix luftvärmepump/clima för 4995:- på Rusta i ett stort uthus i sten om 85 kvm 4 m takhöjd i en nybyggd studio i Frankrike förra året, den skulle säkert inte förslå värmemässigt på denna stora yta i samma barre i Kiruna om vintern men i ett mildare klimat gör den sitt jobb väl.

Ljudläckage existerar inte i en sådan anläggning, diametern på utloppsledningen till yttre enhet är 3 cm dessutom innesluten!

Golvvärme är det bästa men kostar skjortan i jämförelse, kör du på el så har du vår sinnesrubbat dyra Svenska el, kör du på vattenburen så har du en installations/materialkostnad som kommer att chocka dig beroende på yta, är det välisolerat är mitt tips att du testar coolix alternativet som går att ställa i flera lägen, tex vid känsliga inspelningar hörs den knappt på lägsta nivå, sen kan man ju ha den på högre varv om natten eller ett par timmar innan man har gig osv!

Lycka till- :)
« Senast ändrad: 12.05.2011, 17:25:49 by Mr Artrock »


Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
25 meter till grannens hus (villaidyll).

Jag kommer bland annat spela in trummor och stärkare på hög volym. Liverummet/huset kommer vara ljudisolerat för att inte störa yttre miljö och det vore ju tråkigt om det läckte för mycket ljud igenom lyftvärmepumpens anslutningsrör. Jag vill försäkra mig om att luftvärmeanläggningen inte kommer att vara den svaga länken.