Kontrollrummet

Trasig hörlurskabel - FIXAT!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Köpte ett par hyfsat fina lurar till mobilen och sofflyssning från laptopen. Ett par AKG för en 700 cirkus. Lagom upphetsande när jag glömt förpacka ner lurarna i sitt case efter avslutad lyssning och någon av mina två katter har tyckt det var en god idé att tugga av sladden.

Skruvat isär luren där sladden går in bara för att konstatera att den inte är utbytbar utan man måste nog i så fall plocka isär mer för att kunna ansluta båda lurarna samt en del lödjobb.

Tänkte att då skarvar jag väl helt sonika ihop sladden. Sagt och gjort. Klipper av (fungerar ju ändå inte) och skalar av kabeln. Men vafan är det detta. Så här såg det inte ut när jag lagade hörlurar och gitarrkablar för i tiden. Nu ser det fan bara ut som en massa sytrådar. Kan det där leda någon signal. Håller ihop tåtarna så gott det går, men inte tusan blir det något ljud i lurarna.

Vad är detta för kabel? Går det att skarva?

Kan tycka att lurar för 700 kronor borde vara förberedda för att kunna bytas kabel på.  :angry:

« Senast ändrad: 20.05.2011, 21:17:19 by Wernborg »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Ser ut som en blå, en rød og en skjerm.

Jeg ville klippet den røde først ;)

Så er det sikkert med litt sytråd som ekstra beskyttelse tipper jeg. Bare å klippe av.


Lykke til med å få avisolert og loddet den røde og blå, jeg er i alle fall altfor skjelven på hånda til sånt. Sikkert lurt å varme opp endene med loddebolten og ha på litt tinn sånn først, da burde det bli ok kontakt. Om du unngår å smelte hele skiten forstås.


-Robert


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Når jeg ser litt nærmere på ildet så aner jeg egentlig ikke hva fargene er. Nå ser det ut som rød, hvit, blå og to svarte.   B)

-Robert


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Jag skulle pröva skarva alla kablar var för sig som man brukar göra, är väl bara att prova på se om du får något bra ljud senare.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ser ut som en blå, en rød og en skjerm.

Jeg ville klippet den røde først ;)

Du menar ifall den skulle explodera?  :lol:

Citera
Om du unngår å smelte hele skiten forstås.

Ja om det är så tunt är det svårt nog att få till det bra. Verkar inte som ens en så dyra lurar är gjorda för att man ska kunna laga det själv. Ungefär som dagens bilar. Man är tvungen att lämna in den helt enkelt. Vissa bilar kan man knappt ens själv byta lampor på.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trä på lite krympslang i lagon dimension på ena sidan först innan du börjar med lödningen, så kan du trä över den och krympa den med värme då du är klar med lödningen.

Om du kan skilja tre delar från varje sida av kabeln, t.ex att det är olika färg, kan du försöka få ihop de som passar med varandra, helst fixera de två samlingar av trådar du ska värma och förtenna så de fastnar i varandra. Samtidigt smälter lödpennans värme "isoleringen" som gör att det innan inte är kontakt mellan 1) vänster 2) höger och 3) jord. Efter du värmt platsen har isoleringen smält där och med tennets hjälp får du både kontakt och gör att de inte lossnar från varandra.

Då alla tre är förtennade (lödda) bör du använda tejp över/mellan lödningarna så inte vä hö och jord får kontakt med varandra.

« Senast ändrad: 04.05.2011, 00:42:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra tips.

Såg på något annat forum att de tipsade om att snabbt bränna bort fibrerna med en tändare innan ihoplödningen. Vad tror ni om det?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra tips.

Såg på något annat forum att de tipsade om att snabbt bränna bort fibrerna med en tändare innan ihoplödningen. Vad tror ni om det?

Perfekt, glömde det!

Den här är bra att köpa för att ha de två fixerade då du är där med lödpenna och tenn:


« Senast ändrad: 04.05.2011, 00:41:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra tips.

Såg på något annat forum att de tipsade om att snabbt bränna bort fibrerna med en tändare innan ihoplödningen. Vad tror ni om det?

Den idén tror jag är värd att prova.  Har själv försökt att löda ihop ledare på ett par hörlurar men det var i princip omöjligt.  Små irriterande
trådar överallt av samma dimension som själva ledarna.   Trots att jag har inandats rätt ordentligt med lödrök i mina dar gav jag upp.
Nästa gång kommer jag att testa bränna bort fibrerna helt klart.    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra tips.

Såg på något annat forum att de tipsade om att snabbt bränna bort fibrerna med en tändare innan ihoplödningen. Vad tror ni om det?

Den idén tror jag är värd att prova.  Har själv försökt att löda ihop ledare på ett par hörlurar men det var i princip omöjligt.  Små irriterande
trådar överallt av samma dimension som själva ledarna.   Trots att jag har inandats rätt ordentligt med lödrök i mina dar gav jag upp.
Nästa gång kommer jag att testa bränna bort fibrerna helt klart.    /JEH

Jag lyckades nyligen men glömde att trä på krymslangen innan lödningen...
Fungerar att trä på den ändå men blir inte snyggt med två sladdar in och ut på samma sida av krympslangen...  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det där har jag också råkat ut för på mina AKG. Vet inte vad det är som gör dem så intressanta för katten... de borde rimligtvis säljas som kattleksak! ;-) Tror jag på något sätt lyckades sortera upp de olika färgerna utan att det blev kortis någonstans... Mina hade en liten volymkontroll på sladden och det var ett lämpligt ställe att skarva på. Lycka till! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Det där har jag också råkat ut för på mina AKG. Vet inte vad det är som gör dem så intressanta för katten... de borde rimligtvis säljas som kattleksak! ;-) Tror jag på något sätt lyckades sortera upp de olika färgerna utan att det blev kortis någonstans... Mina hade en liten volymkontroll på sladden och det var ett lämpligt ställe att skarva på. Lycka till! :)
Laffen har kjøpt seg AKG, tror jeg.. AKG 271 MK2 (?) eller noe sånt. Veldig bra lyd og alt, men det geniale er at ledningen er plugga på, og det er med to stykker - en rett og en spiral  ;)
Kosta visst litt mer enn 700 SEK, dock.

<edit>
Jeg har forresten selv et par sennheiser HD280. Der kan kabelen enkelt skiftes, står det i manualen. Og de koster under 700 (NOK)  :)  Så det ER mulig.
</edit>

-Robert
« Senast ändrad: 04.05.2011, 12:34:27 by robblar »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil



only solution...eller ge dom 220 v kabel att bita i så lär dom sig att det inte är nyttigt kräken...


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
...och någon av mina två katter har tyckt det var en god idé att tugga av sladden...

Någon av frugans katter tyckte att min studio-PC var ett utmärkt ställe att urinera i. Mega-kortis och godnatt till allt. Lyckades rädda materialet från diskarna i a f... :ph34r:


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
...och någon av mina två katter har tyckt det var en god idé att tugga av sladden...

Någon av frugans katter tyckte att min studio-PC var ett utmärkt ställe att urinera i. Mega-kortis och godnatt till allt. Lyckades rädda materialet från diskarna i a f... :ph34r:

Snacka om kattastrof. :rolleyes: :(  Den katten hade inte blivit långlivad här inte.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Den här är bra att köpa för att ha de två fixerade då du är där med lödpenna och tenn:

Yes, jag har en sådan.

Fick idag tummen ur och fixade kabeln. Att bränna bort fibrerna med tändare funkade utmärkt för att få fram ledarna och sedan kunna löda.

Jag har fungerande lurar igen. Hurra!!  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Not bad!

Jag har två lurar som väntar på sån behandling. Gäller att prioritera...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Samma här. Två par till som ska fixas nån gång, men där måste hela kabeln bytas. Huga. In och löda på elementen och sånt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jaja men kan du gå på toaletten då?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Den här är bra att köpa för att ha de två fixerade då du är där med lödpenna och tenn:

Yes, jag har en sådan.

Fick idag tummen ur och fixade kabeln. Att bränna bort fibrerna med tändare funkade utmärkt för att få fram ledarna och sedan kunna löda.

Jag har fungerande lurar igen. Hurra!!  :D
yay  :lol:
Vart hittar man en sån där mojäng? Behöver.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Claes Ohlson med flera kan jag tro...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google