Kontrollrummet

Har ni också automations-delay när ni lägger UAD-1 pluggar på mastern?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dbd

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hej alla! Nu har även jag hittat hit. Tänkte börja med en fråga, precis som ämnet lyder: Hamnar era automationer på VST-pluggar fel i tid när ni exporterat audio från Cubase SX2 med en eller flera UAD-1 pluggar på master-regeln? Och har ni kommit på hur man löser det, förutom att flytta automationerna i tid, eller spela in de påverkade automations-spåren till audio?
Automationerna hamnar inte fel när jag använder UAD-pluggar på vanliga audio eller VST-kanaler, utan bara just på mastern.
Puss på er!
dance bitches dance.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Hej dbd!

Tror inte att jag jobbat med automationer på mastern de få gånger jag kör UAD-1 på mastern.
Av ren nyfikenhet, vilka pluggar kör du på mastern och vilken typ av automation?

Har du mätt upp fördröjningen? Om det är så att Plugin Delay Compensation av någon anledning inte funkar på mastern så borde fördröjningen vara densamma som fördröjningen hos UAD-kortet plus fördröjningen hos själva pluggen.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad dbd

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Tja! Nej delay compensation funkar inte på automationer när man lägger UAD-1 på mastern. Dock är det ingen latency på audio/MIDI, bara på automationer på VST-pluggar (typ filtersvep etc). Då jag inte fick något svar här igår, så satt jag en stund efter jag postat meddelandet och mätte latencyn på de olika pluggarna :) Följande gäller. Ungefär.

Cubase SX2 huvudlatency: 30 ms
UAD Precision Multiband: 380 ms
Övriga UAD-pluggar (1176, Neve, Cambridge, Fairchild, Pultec, Precision Limiter): 50 ms / plugg.

Så bara lägg ihop alla pluggar, så får man fram hur lång tid man ska flytta automationerna åt höger när man ska exportera.
Så kör man Multiband + Neve + Limiter, så blir det alltså 30 ms + 380 ms + 50 ms + 50 ms.
Detta funkar ju på min dator iaf, vet inte hur det funkar på era :) Hade varit intressant att veta.
Puss puss!
dance bitches dance.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Tja! Nej delay compensation funkar inte på automationer när man lägger UAD-1 på mastern. Dock är det ingen latency på audio/MIDI, bara på automationer på VST-pluggar (typ filtersvep etc). Då jag inte fick något svar här igår, så satt jag en stund efter jag postat meddelandet och mätte latencyn på de olika pluggarna :) Följande gäller. Ungefär.

Cubase SX2 huvudlatency: 30 ms
UAD Precision Multiband: 380 ms
Övriga UAD-pluggar (1176, Neve, Cambridge, Fairchild, Pultec, Precision Limiter): 50 ms / plugg.

Så bara lägg ihop alla pluggar, så får man fram hur lång tid man ska flytta automationerna åt höger när man ska exportera.
Så kör man Multiband + Neve + Limiter, så blir det alltså 30 ms + 380 ms + 50 ms + 50 ms.

Jag kom just på att det tar den dubbla bufferstorleken att skicka signalen till och från UAD-kortet. Det gäller för varje plugg. Om mastern inte har delaykompensation så måste man räkna bufferstorlek + pluggens fördröjning + bufferstorlek, per plugg!

I ditt exempel borde det bli (30+380+30) + (30+50+30) + (30+50+30) = 660 ms

Ruggigt! Måste testa det här när jag får tid...
Arbetar på XLN Audio


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Inga effekter på mastern=inga problem.. Bättre att mixa ner ett stereospår och mastra i t.ex Wavelab då.


Utloggad tsmalmbe

Gäller det bara mastern? Jag har haft liknande problem, men aldrig undersökt det tillräckligt för att komma fram till att kulpritten skulle vara UAD/mastern.

Jävligt störande när man måste rita automationen 1 sekund före vågformen...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Inga effekter på mastern=inga problem.. Bättre att mixa ner ett stereospår och mastra i t.ex Wavelab då.
Ska man bara slänga på lite prylar på mastern är det ju inga problem att vänta till efter export. Jag tar för givet att dbd har sina orsaker till att automatisera pluggarna. Typ få dem att följa musiken. Sånt jobb är ju smidigare/roligare att kunna göra medan man bygger låten.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad dbd

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Inga effekter på mastern=inga problem.. Bättre att mixa ner ett stereospår och mastra i t.ex Wavelab då.

Visst är det så. Personligen gilllar jag dock att ha hela projektet, samt masterkompressor, master-EQ och limiter i samma cubase-projekt. Om man skulle behöva ändra något senare är det så mycket smidigare att ha allting samlat. Om datorn pallar dvs.
dance bitches dance.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Om du skickar allt till en sista grupp & lägger masterpluggarna där borde du komma undan latencyn.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Finns det nånslags fakta bakom skillnaden mellan att köra på mastern och att köra på "en sista grupp"? Vad är det som skiljer?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
I logic kan man gå in och välja delay comp på all. Så man inte behöver använda någon delay comp-plugg. Men jag har aldrig testat att automatisera UAD-pluggar så jag vet inte om det hjälper just detta problem.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Finns det nånslags fakta bakom skillnaden mellan att köra på mastern och att köra på "en sista grupp"? Vad är det som skiljer?

Jag tänker att det inte finns någon anledning (utifrån tillverkarens perspektiv) att delaykompensera utgångarna från programmet. Syftet med delaykompensation är att alla audio-, instrumentspår och grupper ska ligga i synk med varandra oavsett vilka pluggar som används. Om det sedan ligger en plugg med fet latency på mastern fördröjs ju alla spår tillsammans.

Fast å andra sidan kan det bli problem om man t ex vill automatisera den feta pluggen eller skickar ljud till flera olika utgångar med olika pluggar och summerar utanför programmet.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Finns det nånslags fakta bakom skillnaden mellan att köra på mastern och att köra på "en sista grupp"? Vad är det som skiljer?

Jag tänker att det inte finns någon anledning (utifrån tillverkarens perspektiv) att delaykompensera utgångarna från programmet. Syftet med delaykompensation är att alla audio-, instrumentspår och grupper ska ligga i synk med varandra oavsett vilka pluggar som används. Om det sedan ligger en plugg med fet latency på mastern fördröjs ju alla spår tillsammans.

Tja, men jag tycker att Cubase ju kompenserar för pluginen, oberoende var dom ligger och hur dom ligger. Men är det alltså ett faktum att just UAD-pluggarna orsakar latencyn bara på mastern, men inte som "en sista grupp"? Min fråga var just att hur detta kan vara så, eftersom det ur pluggens synvinkel borde vara helt samma var den finns?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


KillwithSkill

  • Gäst
Det är en liten latency i Logic Pro med UAD på masterregeln även om man har pdc-all på. Men jag bryr mig inte om det direkt. Vad brukar man göra för automatiseringar på master förutom fade? Jag bryr mig inte direkt och jag stirrar aldrig på hur automatiseringarna rör sig, jag lyssnar, låter det bra? Ja ok, shoot! Bounce!


Utloggad dbd

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Om du skickar allt till en sista grupp & lägger masterpluggarna där borde du komma undan latencyn.

Sant, dock går det inte att skicka FX-kanaler till en gruppkanal, utan bara till mastern. Ibland är Steinberg allt bra sopiga.
dance bitches dance.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Om du skickar allt till en sista grupp & lägger masterpluggarna där borde du komma undan latencyn.

Sant, dock går det inte att skicka FX-kanaler till en gruppkanal, utan bara till mastern. Ibland är Steinberg allt bra sopiga.

Håller med dig.
Ett annat irriterande exempel är att det inte går att tappa signal från en FX-kanal till en annan. Vore guld annars om man  t ex vill lägga lite reverb på delay-returen.

Jag vill kunna skicka allt till allt!!
Arbetar på XLN Audio