Kontrollrummet

Begreppet 70-tal

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Sweet är lite underskattade tycker jag, de gjorde bra låtar:





sen såg jag några Baccara låtar och de minns nog dom som var med på 70-talet, vare sig man vill eller inte:





ELO gjorde ju många bra plattor på 70-talet.

Och Sparks får vi inte glömma:















Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Jay Thomas

  • Gäst
Mitt 70-tal... Eller delar av åtminstone. :)

















« Senast ändrad: 28.04.2011, 23:47:51 by Jay Thomas »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Det ''mesta'' är ju redan sagt,så Nordh håller käften om det. :lol:
Dock,måste ''bekänna'' att bachara var en favorit,lillebror spelade lp:n stup i ett,så jag kunde
alla låtarna..... :wub: Han introducerade även sin storebror till Kate Bush,vi såg henne i konserthuset 1979,hon var förkyld,men ändå..... ;) En mycket vacker och kunnig musiker,den biljetten fick jag i 20-årspresent av honom.Jag köper fortfarande henes skivor när de ,långt om länge,kommer. :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det mesta är sagt men det finns tonvis mer att säga.  :)   

Två låtar som alla känner till (åtminstone borde känna till):

the Passenger


Perfect Day:


/JEH

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ett av banden från slutet av 70-talet som jag älskar fortfarande är Ian Dury & The Blockheads.
Man kan väl inte säga att mr Dury var en skönsångare men han hade skön känsla och texterna han skrev är ren poesi.
Halvt förlamad på ena sidan, dyxeli och massa annat skit. På baksidan av skivomslaget på bilden från första LP:n står Ian med en t-shirt med en bild av en gymnast som hoppar upp i spagat.
Tyvärr dog han i cancer 27 mars 2000.
The Blockheads var en grymt tajt grupp.
Dom var otroligt populära i Sverige. På Grönan drog dom en massa folk. Själv såg jag dom på Folkets Park i Malmö, 1979 tror jag, en minnesvärd och smått surrealistisk upplevelse; Ian Dury bland karuseller och Pariserhjul, åsnor och pensionärer.
Tycker det här en kanonbra liveinspelning, lite mer oborstad en originalinspelning.

« Senast ändrad: 01.05.2011, 10:31:36 by Tokai »


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Fick tyvärr inte vara med när det begav sig, men för mig är 70-talet det årtionde där den absolut bästa musiken gjordes.

Några gobitar:













Arghh, finns så jävla mycket bra. Fortsätt posta sköna klipp!  ;)



Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr


Leon Russel är för skön! 2.50 in i låten är han kungen (dirigenten) som styr allt, hela universum!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Captain Beyond mmm dom var riktigt bra, jag var för ung i början på 70-talet och har liksom många andra fått uppleva & upptäcka en massa i efterhand vilket är det magiska med just detta årtionde (+ 60-talet med förstås): det finns hur mycket bra som helst som man aldrig hört fast man är uppväxt då, bara att gräva bakåt i guldgruvan...tack youtube och internet!

En viktig del av mitt sena 70-tal självupplevt i konsertform på hovet/grönan osv:






osv osv...