Nu har jag retat mig tillräckligt länge på en detalj i Cubase "work flow" tillräckligt länge.
Rätt ofta använder jag automation för volym på spår. Kan vara att jämna ut sångspår, akke guror satta vid olika tillfällen med olika intensitet. Jag lägger hellre ned en del tid på en bra automatisering än att platta till rubbet med kompressor.
Problemet som uppstår är att volymen blir låst till auto. enveloperna och man kan inte längre enkelt lyfta eller sänka hela kanalen volymmässigt. Markera hela auto spåret och sitta och pilla med att dra hela skiten upp eller ned känns inte seriöst. På spår med volym auto lägger jag idag Sonalksus vol/pan strip FreeG på en insert vilket gör att jag får en alternativ volym efter automatiseringen och andra inserts att leka med men med 20 FreeG på skärmen...

Lilla billiga Reaper har ju löst detta snyggt. Man kan med en regel höja eller sänka ett spårs hela volym envelop, busenkelt. Har jag missat nåt i C5'an? Finns det nåt smart sätt att lösa detta utan 3e parts pluggar?