Kontrollrummet

Mixa med automation bök

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nu har jag retat mig tillräckligt länge på en detalj i Cubase "work flow" tillräckligt länge.
Rätt ofta använder jag automation för volym på spår. Kan vara att jämna ut sångspår, akke guror satta vid olika tillfällen med olika intensitet. Jag lägger hellre ned en del tid på en bra automatisering än att platta till rubbet med kompressor.

Problemet som uppstår är att volymen blir låst till auto. enveloperna och man kan inte längre enkelt lyfta eller sänka hela kanalen volymmässigt. Markera hela auto spåret och sitta och pilla med att dra hela skiten upp eller ned känns inte seriöst. På spår med volym auto lägger jag idag Sonalksus vol/pan strip FreeG på en insert vilket gör att jag får en alternativ volym efter automatiseringen och andra inserts att leka med men med 20 FreeG på skärmen...  :(


Lilla billiga Reaper har ju löst detta snyggt. Man kan med en regel höja eller sänka ett spårs hela volym envelop, busenkelt. Har jag missat nåt i C5'an? Finns det nåt smart sätt att lösa detta utan 3e parts pluggar?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Hmm ja det där suger fett. Det är bara förinställda på olika volymer som finns och ibland när man ska få till det så går det inte få till det utan man får sitta och peta om och om igen på andra. :angry:
Undrar om det är bättre i 6:an? :mellow:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Rita in volymjusteringar i audio-parten istället när du vill jämna ut, så har du automationen eller volymregeln fri till andra förändringar senare om det skulle behövas...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Rita in volymjusteringar i audio-parten istället när du vill jämna ut, så har du automationen eller volymregeln fri till andra förändringar senare om det skulle behövas...

Jo, audio part enveloper är riktigt najs. Min favvo feature sen jag gick från SX2.
MEN den påverkar amplituden FÖRE insert pluggarna vilket i mitt fall inte är optimalt. Jag kan ha satt en kompressor eller annan plug som insert vars sound är beroende av rejäl insignal. <-- Real life example, inget teoretiskt nonsens. Samma med input gain'en på alla audiokanaler. Ligger före Insert banken.

Så, halvägs Claes men inte helt framme. Någon annan som också har ett Ess  B) i bakfickan?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
För mig så finns det två sätt som jag brukar göra detta på.

Jag kör oftast en liknande pryl som dig. Jag automatiserar nästan alltid på ljudkanalen (t.ex. lead vox). Jag kör sedan den kanalen till en grupp som jag inte automatiserar och kan där göra de justeringar som behövs.

Om jag dock behöver automatisera en grupp (t.ex. gitarrer) så går jag in i automatiseringen och markerar alla "automatiseringspunkterna" (shift klicka på macen) och sedan flyttar dem alla. De flyttas då lika mycket och det blir samma resultat som att höja i efterhand.

Man kan ju alt-klicka på input gain också men då påverkas ju t.ex. kompressorer och liknande så jag brukar köra med de två första.

Nu verkar automatiseringen i C6 vara mycket smidigare än tidigare men jag har inte kollat in den ännu.

D.