Forum > Demolåtar

jonnerstone - Wraith eat humans

(1/5) > >>

jonnerstone:
Tjo folket.

Håller på med en liten mellanhård dancelåt, tänkt för electroklubbscenen.

Detta är uppbyggnaden av dom första två minuterna. Jag har själv lite tankar och idéer på fortsättningen men det skulle vara kul att höra vad ni har för tankar. Hur ska låten gå vidare från detta? Bygga ner, bygga upp, byta ackord, ändra ljudbild, halvtempo, dubbeltempo osv osv. Alla tankar och idéer mottages tacksamt.....utveckla gärna.....gärna hela uppsatser  :D

Jag är alltså inte intresserad av mixtips (såvida dom inte är av vikt för arret) då detta är långt från en färdig mix, utan jag är intresserad av arrangeringstips.

Man behöver inte kunna eller vara ett fan av genren utan alla infallsvinklar är av intresse  :)

Ha det gott i vårvärmen

Micke

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/Wraith%20eat%20humans.mp3[/mp3]

Eddi:
Tjaa det där med att byta ackord kan ju vara en bra grej :) Nej jag har inget att komma med - det här låter bra ur danceperspektivet kanske kan vara kul att leka lite med försvinnande och återkommande ljud men med bibehållet beat. En väl beprövad men framgångsrik metodik i dessa dance-sammanhang.

equality:
Mission impossible-liknande riff som fortsätter lite för länge trots arpeggiopiano och sång som håller intresset uppe...ett tag. Ackordbyte definitivt!

Wernborg:
Jätteskönt arr när det kom igång. Bassynten i början är alldeles för stökig för min smak. Släpp av lite på cutoff-ratten kanske?

Snygg sång som vanligt och bra melodier.

Ackordbyte nej tack.  :D

jonnerstone:
Tack för era tankar!

Wernis: Menar du arpeggiobasen som startar upp låten med ett filtersvep?

Eq: Riffet känns för långt tror jag pga av att du lyssnar med "radiotänket" och inte "dansgolvstänket", på en klubb finns det stor chans att DJ:n kommer att köra riffet ännu längre innan arppegios, pads, trummor och sång kickar igång.

drloop: Ja min egen tanke var att bryta ner låten efter två minuter, plocka bort kicken (kanske ha en mjuk och djup kick som sjunger lite i bakgrunden på helnoter) och in med en hihat/shaker på sextondelar och lite svepande pads och glitter under i c:a ytterligare två minuter för att sen bygga upp igen för att komma tillbaka ännu hårdare med tokdistade gitarrer som fyller på.
Pilsner e väldigt gott...jag e på  :)

Jag stöter fram och tillbaka på det här med ackordbyte och jag lutar nog för tillfället åt Wernis där, att inte ha ett ackordbyte.
Kan man hålla uppe intresset utan att behöva byta ackord så har man vunnit mycket. Dj's e inte superförtjusta i ackorbyten alla gånger. Men om nån har några konkreta förslag på hur, så lyssnar jag gärna....vill lixom ha lite mer ingående förslag på en fortsättning (typ som min egen ovan)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion