Kontrollrummet

Cool intervju med Peter Katis i:

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Här: http://www.uaudio.com/blog/peter-katis-the-national-jonsi/?utm_medium=email&utm_campaign=ZINE_201104&utm_source=eNews:uad2&utm_content=/blog/peter-katis-the-national-jonsi/

trevlig läsning med en del tips/synpunkter på tracking/mixning osv från en vettig man som det gått bra för...

några reflektioner; outboards/hardware är ju begrepp som alla använder idag, men det var inte speciellt länge sedan som dessa uttryck inte ens fanns på kartan/vokabulären, man sa bara kompressor, eq, reverb, delay eller helt enkelt kör med 1176:an/kör med REV 7.an/kör med bel flangern istället för H-710 etc, detta kanske är självklart men jag känner många bland de äldre (jag känner mig fortfarande som en ung novis jämfört med de RIKTIGA ljudrävarna, det ÄR/VAR en annan epok och gedigen kunskap helt enkelt) som fortfarande småler eller rynkar på näsan lite eftersom det är nymodighetsbegrepp på något som egentligen är något annat eller bara självklart, ungefär som att vi kommer säga år 2025 ta hardwarebilen idag älskling (en riktigt bil fr 2012), hologram/plasmakärran är inte färdigladdad etc...vem vet?!?
En annan grej som folk gillar väldigt mycket att säga idag är stems...det heter ju faktiskt grupper/subgroups/subtracks när man grupperar flera spår till en stereolimpa...
 B)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En annan grej som folk gillar väldigt mycket att säga idag är stems...det heter ju faktiskt grupper/subgroups/subtracks när man grupperar flera spår till en stereolimpa...
 B)
Kul! En sån här hologrambil vill jag ha.  :D

Personligen har jag inte med mig någon historia ang. stems, men i Reaper kallas export av enskilda tracks för stems. Inte grupper. Om det inte är ett gruppspår man exporterar. Export kan väl sen kallas lite olika överallt har jag förstått. Render, export, bounce etc...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skrivit ut, för att läsa då det finns tid.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ganska OK läsning men inte så mycket teknik. Intressant att han fixar bort murrighet i inspelningar där det finns mycket bas. Men jag förstod inte vad han gör, bara att han gör...
« Senast ändrad: 28.04.2011, 17:13:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ren grekiska för mig det här...   :wacko:    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ganska OK läsning men inte så mycket teknik. Intressant att han fixar bort murrighet i inspelningar där det finns mycket bas. Men jag förstod inte vad han gör, bara att han gör...

Nej det var inte menat som något tekniskt magasin invektiv (?) utan mer lite kuriosa läsning, UA tycker väl det är kul med studios som använder deras burkar rejält och pushar lite för detta också även om ingen reklam behövs eftwersom 1176 & LA2A tex är obesegrade state of the art verktyg för all framtid!

Murrighet i basregistret är väl för övrigt det svåraste och mest utmanande man kan råka ut för mixmässigt och man lär sig ständigt nya saker beroende på situation och instrumentering etc.

Lite kul att han nämner dagens datorstudioanvändare såsom lätt okunniga om inspelandets gentemot mixandets filosofier*


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här gillar jag...

Citera
So, much of it is this very clever subtractive EQ to make all the pieces fit.

These days, a lot of people track straight into the computer and then sum it in the box, not knowing the difference between recording and mixing. When you record, you go for the best sound, for the specific thing that you’re recording at that moment. But when you’re mixing, that’s irrelevant. It’s about putting all these great sounds together in a way that fits.

When you add 10, 30, or 100 things together that sound great by themselves, they don’t necessarily fit. So it’s carving out the right spaces. For example, finding the parts of the bass that you can dip, and what you leave full, and the parts of the voice that you can leave really beefy and what you can pull out, and have it still sound beefy.

Jag upplever att jag till största delen spelar in. Konsten att mixa hoppas jag kunna utveckla.

Edit: Har nu också snabblyssnat på en av plattorna av "The National" som omnämns. Har inte hört dem förut men blir inte exalterad över varken musik eller mix. Jag har troligen mycket att lära mig...
« Senast ändrad: 28.04.2011, 21:45:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag lyssnade lite snabbt på den där Isländaren fr sigur ros som han proddat, inte heller min smak etc men det är väl trendriktigt kanske?!?
vet inte om man behöver lära sig något om just sådant däremot att göra bra och enhetliga mixar som man både själv gillar men som givetvis också skall låta schysst i andras öron, annars går ju all skit som görs i världen att försvara med ord som det är min stil eller min mixfilosofi, det finns normer och sound som är bra liksom de som är dåliga rent ljudmässigt, däremot musikaliska verk är ju som vi vet inte lätt att klassa som bra eller dålig även om du eller jag tycker det.