Kontrollrummet

Blippe ti Blopp

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Blippe ti Blopp
ARTIST/GRUPP: W
LÅTLÄNGD: 3,00
KOMPOSITÖR: W
PRODUCENT: W
INSPELNINGSÅR: 2011-04-26
FORMAT: mp3

Är inne i en enorm inspirationssvacka. Har inte gjort något vettigt på månader, och lusten finns knappt att ens vilja vara i studion. Börjar nöja mej med att plinka lite gitarr eller piano på kvällen.... Ikväll bestämde jag mig dock för att hitta på något och ut kom detta alster. Jag hade tänkt mig någon slags sång och ett solo också.

Vad tror ni?
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:53:22 by Wernborg »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Melodislingan är för svag, som ska efterlikna sången gör antar jag. Skriv en text och Marrre lägger den supersnyggt.

Men jag dansar på golvet, disco!!!
(Jag ha semester)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns potential i den här. En positiv grej för mig nu är att igenkänningsfaktorm är stor. Det ger en trygghet och gör att jag gillar den. Lite konstigt egentligen eftersom jag ofta brukar säga att jag inte uppskattar en låt som inte sticker ut på något sätt.

Stråkarna är för försiktiga, de borde redan vid 10 sekunder trycka i mera. Nånstans passar det perfekt med ett stort blommande solo jajamensan.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fick bilder av tysk TV-deckare från 1985 för mitt inre. Kan säkert bli nåt helt annat med sång och ditt habila gitarrlir (hör bara fragment här). Gillar det urtajta rytmpaketet som skulle kunna Emulatiseras (var tog han vägen?). 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Blev ju tvungen att logga in igen - måste skriva något :)
Den här har - och jag skämtar inte - alla förutsättningar för melodifestivalen dels är den exakt tre minuter i helt rätt tempo och den har en massa braiga sound och bra rytmer och inte minst att förglömma igenkänningsfaktorn i harmonierna. En bra text en bra tjejröst lite körer och dans och lite märkliga flyttningar av väggar i olika ljus av en trollkarl som måste få slå på en gigantisk gonggong minst en gång i låten. Voilá 2012´s vinnare klar tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Inte så illa. Det kändes liksom lite "ryskt". Några brötiga gitarrer skulle lyfta det ännu lite högre.

Tråkigt med de där perioderna. Jag har också dem. Ibland försöker jag jobba mig igenom dem genom att bara fortsätta göra usel musik och hoppas på att det liksom ändå vänder. Annars får man vänta ut dem, eller köpa ett nytt instrument det brukar hjälpa mig.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
På tal om att skaffa inspiration... jag var på väg att impulsköpa idag...

i en musikaffär i Stockholm, som nyligen flyttat från Sveavägen till Drottninggatan 63 (PUB-huset). De säljer en stålsträngad "ta med sig"-gitarr för 500 kr (har kostat 1670 kr påstår skylten).
Jag tänkte jag skulle ersätta den oftast ostämda IKEA-sitar-gitarren och använda en sån här istället, till sitarrsoundet. Den var ganska skön att spela på.

... men jag backade...
« Senast ändrad: 27.04.2011, 17:57:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Melodislingan är för svag, som ska efterlikna sången gör antar jag. Skriv en text och Marrre lägger den supersnyggt.

Men jag dansar på golvet, disco!!!
(Jag ha semester)
Kul att det funkar. Melodislingan är nog tänkt parallellt med sången. Kanske att den inte kommer ligga hela tiden, men jag har en sångslinga på G också.

Finns potential i den här. En positiv grej för mig nu är att igenkänningsfaktorm är stor. Det ger en trygghet och gör att jag gillar den. Lite konstigt egentligen eftersom jag ofta brukar säga att jag inte uppskattar en låt som inte sticker ut på något sätt.

Stråkarna är för försiktiga, de borde redan vid 10 sekunder trycka i mera. Nånstans passar det perfekt med ett stort blommande solo jajamensan.
Är det eftersvallningarna från schlagern som gör att igenkänningsfaktor är något positivt kanske.  :D
Jo, lite mer arrande och gitarr ska till.

Fick bilder av tysk TV-deckare från 1985 för mitt inre. Kan säkert bli nåt helt annat med sång och ditt habila gitarrlir (hör bara fragment här). Gillar det urtajta rytmpaketet som skulle kunna Emulatiseras (var tog han vägen?). 
Deckarassociationer är alltid positivt i min bok. Oavsett årtionde.  :D Tack.
Emu är kvar i Uppsala.  :D

Blev ju tvungen att logga in igen - måste skriva något :)
Den här har - och jag skämtar inte - alla förutsättningar för melodifestivalen dels är den exakt tre minuter i helt rätt tempo och den har en massa braiga sound och bra rytmer och inte minst att förglömma igenkänningsfaktorn i harmonierna. En bra text en bra tjejröst lite körer och dans och lite märkliga flyttningar av väggar i olika ljus av en trollkarl som måste få slå på en gigantisk gonggong minst en gång i låten. Voilá 2012´s vinnare klar tycker jag.
Tanken har slagit mig. Undrar om den inte är lite för mollig för festivalen dock. Kul scenografi. Jag ringer när det är dags för Globen. :D

Inte så illa. Det kändes liksom lite "ryskt". Några brötiga gitarrer skulle lyfta det ännu lite högre.

Tråkigt med de där perioderna. Jag har också dem. Ibland försöker jag jobba mig igenom dem genom att bara fortsätta göra usel musik och hoppas på att det liksom ändå vänder. Annars får man vänta ut dem, eller köpa ett nytt instrument det brukar hjälpa mig.  :)
Ryskt. Jag kanske det. Gitarrer kommer vad det lider.
Ang. inspirationsavsaknad så brukar jag ibland klämma ur mig nån cover också. Mest för att hålla igång och man kanske lockas att vara kreativ på andra sätt än just kompositionsmässiga.

På tal om att skaffa inspiration... jag var på väg att impulsköpa idag...

i en musikaffär i Stockholm, som nyligen flyttat från Sveavägen till Drottninggatan 63 (PUB-huset). De säljer en stålsträngad "ta med sig"-gitarr för 500 kr (har kostat 1670 kr påstår skylten).
Jag tänkte jag skulle ersätta den oftast ostämda IKEA-sitar-gitarren och använda en sån här istället, till sitarrsoundet. Den var ganska skön att spela på.

... men jag backade...
Synd.  :unsure:


Tack så mycket för glada tillrop. Ska försöka återvända till denna när inspirationen återvänder.  :lol: :lol:


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Helcoolt!!  Ännu bättre med tanke på att du lyckat ploppa ur dig ngt sådant här i en sån kräkperiod då man vämjs bara vis synen av en keyboard typ.

Jag hade inte kört en melodisk sång som vers på detta utan en mer kraftwerksinspirerad stil med entonig pratsång och behållt alla ljud som lirar nu precis som de är. Melodin som de lirar är inte tillräckligt stark för att bära som sång tror jag inte, med det skulle lyfta riktigt bra som bakrundsslinga.

Reffen kör du ngt mer melodiskt, men även här behåller du arret precis som det är i dagsläget och låter sången köra en annan melodi som hakar i på vissa nyckelfraser i nuvarande slinga.
Me, Myself & I


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kornstad. Huvudet på spiken. Nåt sånt hade jag tänkt mig ja :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Haha...Gott!!
Då har jag en låt helt i min smak att vänta nu då!!??     :D
Me, Myself & I


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Denna melodi talar till mig i all sin anspråkslöshet. Låten har stark poppotential men det hänger verkligen på sången och slutproduktionen.