Kontrollrummet

Stulit min "musik" - och säljer den för €1 EUR

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
huh, det var ju en fras han körde när han hade auditions och ville se vad aspiranterna hade att ge...plattan skulle kunna vara:
we're only in it for the money eller ???

Minns inte säkert vilken platta, kan vara den. Det var då saxofonisten, vars fru spelade percusssions (Ruth Underwood) presenterade sig? "I like your music and I'd like to play in your group" sa Ian Underwood innan Zappa kontrade med "What can you do that is fantastic". Sen följer ett långt flippat saxofonsolo på plattan.

Nå Mr A, what can you do that is fantastic, in Italy?
« Senast ändrad: 26.04.2011, 14:37:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad polder

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
fyfan vilken dålig stil.

Jag håller med de flesta här. Dela inkomsten? Aldrig! Oavsett om det så skulle vara €1!
Det är rent moraliskt. Varför ska man tillåta sånt här? Ska jag hämta din bil och sälja på blocket med eller?!
Vi kan ju dela vinsten om du vill.

Att få bort den frän nätet och google är väl lika lätt som att fånga en delfin i öknen ... (eller nåt).
Däremot har han ju uppenbarligen använt sig av en distributionstjänst av något slag.
Dessa tjänster kan dra tillbaka låten från alla sidor. Det kan dock ta olika tid. Ända upp till ett år ungefär.

Ta reda på vem som har distribuerad och skriv över försäljningen på dig. Så skulle jag ha gjort.

Att dra in en advokat kommer nog att kosta en hel del + att vid rättegång är det 50/50 chans att vinna eller förlora.
Vilket denna fula italienare säkerligen känner till.

Hur som haver, jag önskar dig innerligt lycka till med caset!

//Polder


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
huh, det var ju en fras han körde när han hade auditions och ville se vad aspiranterna hade att ge...plattan skulle kunna vara:
we're only in it for the money eller ???

Minns inte säkert vilken platta, kan vara den. Det var då saxofonisten, vars fru spelade percusssions (Ruth Underwood) presenterade sig? "I like your music and I'd like to play in your group" sa Ian Underwood innan Zappa kontrade med "What can you do that is fantastic". Sen följer ett långt flippat saxofonsolo på plattan.

Nå Mr A, what can you do that is fantastic, in Italy?

I can bring-eh my italian friends and put some pressure on this wanker in his own language or just throw him into the sea???



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
In one week from today, I will do a new search from google.
If this track is still present, I will take legal action!
Som Polder sa. Detta kommer finnas på Google under lååååång tid framöver oavsett om källorna är borttagna eller ej. Tyvärr.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Juristjouren ger gratis rådgivning och kan kanske ge dig lite mer kött på benen om dina möjligheter.

http://www.juristjouren.se/juridisk-jour?gclid=CNXTlqeVuqgCFZIw3godnmRaBg.


En bra grej att göra när man lägger ut sitt upphovrättsskyddade material på webben om man inte är STIM-medlem eller signad (eller medlem i musikerförbundet osv) kan ju vara att kompletera
titeln med ett ©. Det är ju trots allt upphovsmannen som äger copyrighten (såvida musiken inte är utgiven på ett bolag, men då har du ju direkt tillgång till jurist). Inte för att det hjälper mot individer som stjäler medvetet men folk som "tror det är okej att använda eftersom bla bla bla", kanske tänker till när dom ser ett ©. Ett © skriver du lättast genom att hålla nere Alt och skriva 0169 (Alt + 0169)
« Senast ändrad: 26.04.2011, 15:44:15 by jonnerstone »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Nå har jeg vært inne på spotify og lyttet på verket.
(Det medfører vel at det blir penger i kassen til deg etterhvert, da  :)  )

Antok at det bare var snakk om tyveri, jeg, men mannen har jo tamejf*n gjort seg skyldig i hærverk og vandalisme også...

-Robert


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack jonnerstone - © - är en bra ide att lägga med i namnet här och där. Robblar, "vandalism" är rätta ordet!

Ordkriget fortsätter men jag tror honom att han inte kan tjäna några pengar på dynga. Det är principen att ta, utan att fråga, som driver mig vidare. Finns inga pengar i den här cirkusen. 

Från: Max Backström
Ämne: Re: Remove my music - act immediately!
Till: "Marco Lucchi" <marco.lucchi@gmail.com>
Datum: tisdag 26 april 2011 15:06

Always ask the owner, before you use his or her work.
I still don't understand how you were thinking?
Remove the track from the following sites:

http://marcolucchi.bandcamp.com/track/she-kisses-me-ode-to-mellotron
http://itunes.apple.com/us/album/mellow/id348356446
http://itunes.apple.com/us/album/mello-w-tron/id366874506
http://open.spotify.com/track/0AAopfjdzdwVBRFipvSZt5
http://www.emusic.com/album/Marco-Lucchi-mello-w-tron-MP3-Download/11900379.html
http://chemp3.com/download/575143/marco-lucchi-she-kissed-me-ode-to-mellotron
http://www.amazon.co.jp/She-Kisses-Me-Ode-Mellotron/dp/B003G7CQMO
http://www.lastfm.se/music/MARCO+LUCCHI/Mellow

If you have used an external service, ask them to remove the track!

Max Backstrom



--- Den tis 2011-04-26 skrev Marco Lucchi <marco.lucchi@gmail.com>:


    Från: Marco Lucchi <marco.lucchi@gmail.com>
    Ämne: Re: Remove my music - act immediately!
    Till: "Max Backström"
    Datum: tisdag 26 april 2011 13:56

    you don’t know me, but i want to introduce me to you. i don’t make music for money. i’m trying to refund me for what i’m spending. that’s all. and i don’t suxceed in it cause my earnings are next to zero. anyway i asked to Reverbnation and Tunecore to remove the track or to remove the album if it is impossible to remove the track. this will take more than a week cause the retailers are very slow. so please be patient. have a good time
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
På Reverbnation bestämmer man själv vilka låtar man har med, vill man ta bort en låt så är det gjort på en sekund...kan kolla på Tunecore om du vill, har ett par låtar där....

Edit: ja..lite struligare på Tunecore eftersom dom distribuerar musik till Itunes, Spotyfi mm..måste mailas antar jag...
« Senast ändrad: 26.04.2011, 16:40:30 by Clemens »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
På Reverbnation bestämmer man själv vilka låtar man har med, vill man ta bort en låt så är det gjort på en sekund...kan kolla på Tunecore om du vill, har ett par låtar där....

Om du vill men det är kanske inte nödvändigt. Är ju ingen panik, bara lite intressant att se progressen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
- Next step in this operation...

Från: Max Backström
Ämne: Re: Remove my music - act immediately!
Till: "Marco Lucchi" <marco.lucchi@gmail.com>
Datum: tisdag 26 april 2011 17:03

At reverbnation you can remove a track immediately. If you have sent an email to Tunecore, asking them to remove the track as fast as possible, then that is good enough for me.

It's unfortunate you didn't ask me, before you used my material.
At youtube you can see that I answer people regularly i.e. there is no reason to use the sound from my video, without asking for permission. Asking is free and a polite act.

> i didn’t think your demo was properly music but just a video on youtube

I didn't think your track was music either but it interfere in a bad way with the sound from my presentation of the Mini-Magitron. My video is as you can see a video that have been seen by nearly 60 000 mellotron-lovers. I don't want anyone destroying this in any way.

On the other hand, if you create something, I can promise you that I will not destroy it.

With all respect!
Max Backstrom

--- Den tis 2011-04-26 skrev Marco Lucchi <marco.lucchi@gmail.com>:


    Från: Marco Lucchi <marco.lucchi@gmail.com>
    Ämne: Re: Remove my music - act immediately!
    Till: "Max Backström"
    Datum: tisdag 26 april 2011 15:41

as i told you i already asked to remove the track, but this will take time cause the retailers are very slow. i already answered about my way of thinking, and that i didn’t think your demo was properly music but just a video on youtube similar to millions that i can watch to. do you understand?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil


as i told you i already asked to remove the track, but this will take time cause the retailers are very slow. i already answered about my way of thinking, and that i didn’t think your demo was properly music but just a video on youtube similar to millions that i can watch to. do you understand?

Han är verkligen en komplett idiot. :rolleyes: I didn't think your demo was properly music. Va fan menar han med det? Vad är det då? Och även om det inte var det, va fan inbillar han sig att bara för det har han rätt att stjäla något? Bara skitsvammel och rättfärdigande av hans stjälande. <_<
Sämsta tänkbara försvarssnacket. Riktig sopa det där.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Han är verkligen en komplett idiot. :rolleyes: I didn't think your demo was properly music.

Ja herregud. Klart som tusan att han är medveten om att han gjort bort sig. Spela oskyldig. Hmmm. Stjäla dialogen eller miljöljud eller vad som helst från en film är lika förbjudet det.

Sen varför han valde att stjäla just från din mellotronfilm är ju otroligt märkligt det också... Knasig typ  :angry:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr


   Jag har en gång skrivit en låt som jag
   inte (förrän nu) egentligen visste vad
   den handlade om. Den börjar så här:

   I went out one morning -
   not knowing what to do
   I was looking for an adventure -
   and I found it down the street

   A man was lying on the ground
   I didn't know what to do...

Jag har lämnat en kommentar på den här sidan:
http://www.lastfm.se/music/MARCO+LUCCHI/Mellow
« Senast ändrad: 26.04.2011, 21:26:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Next step...

Från: Max Backström
Ämne: Re: Remove my music - act immediately!
Till: "Marco Lucchi" <marco.lucchi@gmail.com>
Datum: tisdag 26 april 2011 20:09

As I told you in my last email, my work has not improved a bit, after your theft.
My work have generated nearly 60 000 hits at youtube. If your tribute is that good, I have a lot of money to collect from you. Show me what you got and I might think this over. What can you offer me to use my voice and my sound?

Your track She Kisses Me (Ode To A Mellotron) is in my opinion not a good track and it is definitely not a good tribute to the mellotron. You'd better do something that is a tribute without stealing, that is my demand! You are not allowed to destroy my art of work!

If you do not act fast enough, the following might work faster. But I can imagine it might be expensive, if I have to act at every internetsite where this infringement of my rights has taken place.

- - - -
Från: internetservicesitunes_en@euro.apple.com <internetservicesitunes_en@euro.apple.com>
Ämne: Re: Fwd: My music stolen and found at itunes, please act immediately!; Follow-up: 149191937
Till: Max Backstrom
Datum: tisdag 26 april 2011 17:18

Hello Max,

You are contacting us because you believe one of your track is sold without your consent on the iTunes Store.

If this is an infringement of your rights, please contact our legal team at <iTunesStoreNotices@apple.com> to work with them on this matter.

Please send them the following information as it appears on the iTunes Store:

- The name of the artist, band
- The title of the product(s), including song titles
- The UPC/EAN or ISRC code
- The territories in which you are asserting rights
- A URL of the content in dispute from the iTunes Store (right/control-click the content to copy URL)

Please be sure to also explain the rights issue, specifying whether it relates to the composition, sound recording, and they will address the matter in accordance with our normal process for such issues.

Regards,

Miles
iTunes Store senior advisor
http://www.apple.com/uk/support/itunes/

Apple Operations Europe

- - - -
Från: Bandcamp support <support@bandcamp.com>
Ämne: Re: (Case 418063) My music stolen and I found it here, please act immediately!
Till: "Max Backström"
Kopia: "marco.lucchi@gmail.com" <marco.lucchi@gmail.com>, ""
Datum: måndag 25 april 2011 22:20

Hi Max,
Sorry to hear that. Please submit a copyright claim using the instructions here:

Best,
Ryan

Intellectual Property Policy

Bandcamp, Inc. ("Company") has adopted the following general policy toward claims of infringement with respect to intellectual property owned or controlled by third parties in accordance with the Digital Millennium Copyright Act (http://lcweb.loc.gov/copyright/legislation/dmca.pdf). The address of Company's Designated Agent to Receive Notification of Claimed Infringement ("Designated Agent") is listed at the end of this policy.

It is Company's policy to (1) block access to or remove material that it believes in good faith to be the intellectual property of a third party (e.g., copyrights, trademarks, trade secrets, etc.) that has been illegally copied and distributed by any of our advertisers, affiliates, content providers, members or users; and (2) remove and discontinue service to repeat offenders. A repeat infringer is a user for whom Bandcamp has received more than two notices of claimed infringement or for which Bandcamp has had to remove content more than twice. Notwithstanding the preceding sentence, Bandcamp reserves the right to immediately terminate the account of any user for egregious infringing activities in Bandcamp's sole determination and discretion.

   1. Procedure for Reporting Claimed Infringement:

If you believe that material or content residing on or accessible through the Company Web site or service infringes an intellectual property right that you own or control, please send a notice of claimed infringement containing the following information and only the following information to the Designated Agent listed below. Please note that you will be liable for damages, including costs and attorneys' fees, if you materially misrepresent that content or an activity is infringing your copyrights. Your communication must include all of the following items:
         1. A physical or electronic signature of a person authorized to act on behalf of the owner of the work that has been allegedly infringed;
         2. Identification of works or materials being infringed;
         3. Identification of the material that is claimed to be infringing including information regarding the location of the infringing materials that the intellectual property owner seeks to have removed, with sufficient detail so that Company is capable of finding and verifying its existence; Providing URLs in the body of an email is the best way to help us locate content quickly.
         4. Information reasonably sufficient to permit us to contact you, such as an address, telephone number, and, if available, an electronic mail address at which you may be contacted;
         5. The statement "I swear under penalty of perjury that I am the copyright owner or am authorized to act on behalf of the owner of an exclusive right that is allegedly infringed, and that the information in this notification is accurate. I have a good faith belief that use of the copyrighted materials described above as allegedly infringing is not authorized by the copyright owner, its agent, or the law."

      Note that a copy of your legal notice will be forwarded to the party responsible for providing the alleged infringing content.

      Please do not include any information in your report other than the above items. The wonderful thing about the DMCA is that it makes the sordid details of your bass player's departure completely irrelevant. Simply include the information above and we'll have all the information we need.

I hope you will succeed before I have to act.
Max Backstrom

--- Den tis 2011-04-26 skrev Marco Lucchi <marco.lucchi@gmail.com>:


    Från: Marco Lucchi <marco.lucchi@gmail.com>
    Ämne: Re: Remove my music - act immediately!
    Till: "Max Backström"
    Datum: tisdag 26 april 2011 18:32

    i understand your point of view, but i don’t think that i destroyed anything at all. on the contrary i think that i made a tribute to mellotron, and so it has been considered by all that listened to it till now.
    i made all the things you did with Tunecore and Reverbnation but as i told you the retailers, i mean iTunes, Emusic etc, take it very slow. Reverbnation and Tunecore said this to me.
     
    any way, taking the thing from the right start, here i’m also asking if you allow to use your voice and sounds for my track, cause i think it is a good track and a good tribute to mellotrone. i will not ask money for this. but i think that the whole album will have more sense with that track too. if you listen to it without anger i think you would agree. maybe just for bandcamp only cause there i can put it for free. let me know. ciao, grazie
     
Marco Lucchi
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


lnetzel

  • Gäst
Dumt att han inte frågade, klart du skulle haft cred i alla fall. Jag tycker absolut han gjort fel.

Men, varför var det inte okej med att du blev glad att ville använda ditt stycke och att han erbjöds sig at slänga upp länk till dig? Det hade ju gett dig ytterligare en väg till dina grejor online istället för att som nu, ingen skall få höra något av det och det skall bort från internet... lite dumt i mitt huvud. Men jag antar att vi har olika uppfattningar om sånt här.

Det som skapats nu är ju bara osämja och troligtvis lite hårt ihoparbetade pengar som hamnar i en juristficka.

Jag vill inte starta bråk men tycker bilder på halshuggning och att "på honom" är lite överreaktion och jag vill visa att alla inte tycker så här på KR.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dumt att han inte frågade, klart du skulle haft cred i alla fall. Jag tycker absolut han gjort fel.

Men, varför var det inte okej med att du blev glad att ville använda ditt stycke och att han erbjöds sig at slänga upp länk till dig? Det hade ju gett dig ytterligare en väg till dina grejor online istället för att som nu, ingen skall få höra något av det och det skall bort från internet... lite dumt i mitt huvud. Men jag antar att vi har olika uppfattningar om sånt här.

Det som skapats nu är ju bara osämja och troligtvis lite hårt ihoparbetade pengar som hamnar i en juristficka.

Jag vill inte starta bråk men tycker bilder på halshuggning och att "på honom" är lite överreaktion och jag vill visa att alla inte tycker så här på KR.

Han slängde upp länken på en av mängder med sidor där låten finns till salu. På övriga sidor finns ingen koppling till mig eller mina låtar. Visst finns det olika åsikter om vad som borde göras. Jag har frågat på KR och har fått en fantastisk respons. Mr Artrock och Odrörir går långt i deras bedömning och jag har inte riktigt valt den vägen. Men jag är tacksam för deras kommentarer, som jag lär mig av. Jag tycker det är bra att jag får så här olika respons från er andra på KR.

Jag är övertygad om att min video på youtube ger mer för fler, än vad han kan åstadkomma med sin installation och jag anser därför att jag inte behöver hans hjälp för att nå fler lyssnare. Tycker istället att han faktiskt förstör originalet med sin inblandning. Jag skulle uppskatta om han gör något eget istället, använder sin egen fantasi. 

Jag ser honom inte som en som kan tjäna mycket på sin konst om den är så här konstig.

Samtidigt är den här processen intressant. Jag har inte haft en aning om vad som finns bakom hörnet och jag har absolut lärt mig en hel del redan nu.
« Senast ändrad: 26.04.2011, 23:27:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Lita på vår bedömning  :lol: att han har mage och besvara dig som han gör och tom går så långt att han säger att DU inte behöver betala honom...hallååååååååå??????????

Kill the spagg/gipskatt now***de där jävla Romarna är ett satans perverst pack som trampar på allt och alla, helt odrägliga!!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lita på vår bedömning  :lol: att han har mage och besvara dig som han gör och tom går så långt att han säger att DU inte behöver betala honom...hallååååååååå??????????

Du glömmer att han är italienare - din översättning är inte adekvat.

Han menar att han inte ska ta betalt för den låten utan låta folk ladda ner den gratis.
På så sätt vill han blidka mig och få mig att må bättre, eftersom han inte tjänar pengar på den.
Den ska finnas där, i mellotronens tjänst, så att säga...

No no, säger jag!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Han kanske förstår detta: ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg tar sjansen på en ørliten "off-topic":
Hos Tono (STIMs norske motsvarighet antar jeg) anbefaler de å spille inn dine låter på cd el.l, sende dem rekommandert til deg selv i en forseglet pakke og legge pakken fortsatt forseglet i safen. Som bevis, i en evt. opphavsrettstvist.

Jeg skjønner at det ikke er noe problem når noen kopierer direkte av youtube slik det er gjort her, men sett at noen stjeler låten din og spiller inn sin egen versjon. I følge Tono har ikke de noe ansvar for å hjelpe til i slike opphavsrettstvister, de krever kun inn penger for deg.

Da lurer jeg på.. rekommandert snigelpost virker litt gammeldags. I tillegg har jeg ingen safe. Finnes det noen mulighet for å laste opp sakene sine elektronisk som vil holde i retten? Noe a'la KR's server, f.eks. Antar korrekt og sikker tidsstempling er en viktig faktor. Eller er det slik at elektronisk opplasting alltid kan hackes til å se ut som om man har lagt det opp for årevis siden? Noen som vet?

-Robert


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Da lurer jeg på.. rekommandert snigelpost virker litt gammeldags. I tillegg har jeg ingen safe. Finnes det noen mulighet for å laste opp sakene sine elektronisk som vil holde i retten? Noe a'la KR's server, f.eks. Antar korrekt og sikker tidsstempling er en viktig faktor. Eller er det slik at elektronisk opplasting alltid kan hackes til å se ut som om man har lagt det opp for årevis siden? Noen som vet?

-Robert

En bra fråga tycker jag....

Ingenting är väl till 100% säkert även om man använder snigelpost?
Visst kan man manupilera stämpeln på snigelposten.


Jag använder själv snigelposten som bevis men visst vore det bättre med en elektronisk variant.
 
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jeg tar sjansen på en ørliten "off-topic":
Hos Tono (STIMs norske motsvarighet antar jeg) anbefaler de å spille inn dine låter på cd el.l, sende dem rekommandert til deg selv i en forseglet pakke og legge pakken fortsatt forseglet i safen. Som bevis, i en evt. opphavsrettstvist.

Jeg skjønner at det ikke er noe problem når noen kopierer direkte av youtube slik det er gjort her, men sett at noen stjeler låten din og spiller inn sin egen versjon. I følge Tono har ikke de noe ansvar for å hjelpe til i slike opphavsrettstvister, de krever kun inn penger for deg.

Da lurer jeg på.. rekommandert snigelpost virker litt gammeldags. I tillegg har jeg ingen safe. Finnes det noen mulighet for å laste opp sakene sine elektronisk som vil holde i retten? Noe a'la KR's server, f.eks. Antar korrekt og sikker tidsstempling er en viktig faktor. Eller er det slik at elektronisk opplasting alltid kan hackes til å se ut som om man har lagt det opp for årevis siden? Noen som vet?

-Robert

Hej Robert och alla andra, detta med snigelpost/rekommenderat gjorde man tidigare för att säkerställa upphovsbevis/datum etc till sina verk, men idag behövs inte detta och anses föråldrat, alla bevis finns i datorns filer som är datummärkta+klockslag så behovet för bevisbördan är automatiskt löst, ofta har man också demo eller färdigställda cd's att åberopa, säkert också en och annan site där man lagt upp låten ett visst datum, no problem!
 :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jeg tar sjansen på en ørliten "off-topic":
Hos Tono (STIMs norske motsvarighet antar jeg) anbefaler de å spille inn dine låter på cd el.l, sende dem rekommandert til deg selv i en forseglet pakke og legge pakken fortsatt forseglet i safen. Som bevis, i en evt. opphavsrettstvist.

Jeg skjønner at det ikke er noe problem når noen kopierer direkte av youtube slik det er gjort her, men sett at noen stjeler låten din og spiller inn sin egen versjon. I følge Tono har ikke de noe ansvar for å hjelpe til i slike opphavsrettstvister, de krever kun inn penger for deg.

Da lurer jeg på.. rekommandert snigelpost virker litt gammeldags. I tillegg har jeg ingen safe. Finnes det noen mulighet for å laste opp sakene sine elektronisk som vil holde i retten? Noe a'la KR's server, f.eks. Antar korrekt og sikker tidsstempling er en viktig faktor. Eller er det slik at elektronisk opplasting alltid kan hackes til å se ut som om man har lagt det opp for årevis siden? Noen som vet?

-Robert
Hej Robert och alla andra, detta med snigelpost/rekommenderat gjorde man tidigare för att säkerställa upphovsbevis/datum etc till sina verk, men idag behövs inte detta och anses föråldrat, alla bevis finns i datorns filer som är datummärkta+klockslag så behovet för bevisbördan är automatiskt löst, ofta har man också demo eller färdigställda cd's att åberopa, säkert också en och annan site där man lagt upp låten ett visst datum, no problem!
 :)

> Eller er det slik at elektronisk opplasting alltid kan hackes til å se ut som om man har lagt det opp for årevis siden?

En del i grundfrågan är om datum går att manipulera i datorvärlden och jag tror att det går på flera håll. Däremot tycker jag att tidsstämpeln från Youtube borde vara relevant. Eller om man mailat låten till sig själv (bra ide förresten) via nån av de stora mail-alternativen hotmail, yahoo-mail, gmail. Där finns tidsstämpling som om man tar fram den borde vara vattentät? Eller, nån som vet mer?
« Senast ändrad: 27.04.2011, 12:19:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

En del i grundfrågan är om datum går att manipulera i datorvärlden och jag tror att det går på flera håll. Däremot tycker jag att tidsstämpeln från Youtube borde vara relevant. Eller om man mailat låten till sig själv (bra ide förresten) via nån av de stora mail-alternativen hotmail, yahoo-mail, gmail. Där finns tidsstämpling som om man tar fram den borde vara vattentät? Eller, nån som vet mer?

Att manipulera lokala filer och deras timestamp är barnlek. Att lita på youtube och ett datum där - tja, kanske en skojig tanke, men jag skulle inte som upphovsman lita på att det inte ändras/ändrar av någon orsak.

Timestamps i epostar existerar ifall man kan följa ett id från mailet du mottagit via alla servrar det gått igenom och viktigast av allt, ha tillgång till loggen på denna stora mailserver. Annars kan timestampen ändras ganska fritt.

Ett kuvert förseglat hos en notarie?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Hadde vært perfekt om man kunne lastet opp en versjon til stim el. tono idet man anmeldte sitt verk. Men neida, tono skal bare ha opphavsmann, tittel og varighet.

Njåvel. Man får vel brenne seg en CD da. Antar de har utstyr for forsegling og tamperproofing nede på posten.

De som har vært inne og kommentert på låtene mine stiller vel som vitner på at dere har kommentert / ryggdunket på si eller så dato om det skulle bli nødvendig en vakker dag?  ;) 

-Robert


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eller om man mailat låten till sig själv (bra ide förresten) via nån av de stora mail-alternativen hotmail, yahoo-mail, gmail. Där finns tidsstämpling som om man tar fram den borde vara vattentät? Eller, nån som vet mer?
Timestamps i epostar existerar ifall man kan följa ett id från mailet du mottagit via alla servrar det gått igenom och viktigast av allt, ha tillgång till loggen på denna stora mailserver. Annars kan timestampen ändras ganska fritt.

Men, om jag skickar låten bifogad i ett mail till arbetet och efteråt går in på exchange-servern och plockar ut loggen eller info om detta mail finns det nånting som berättar att den bifogade filen (vars storlek man kan se i loggen) är exakt den jag senare hävdar är min låt om den jag tar fram senare är exakt lika stor. Kan vara struligt med storleken på filerna med samma filnanm. Anges nog som olika stora på mailservern och i mailen i datorn, shit vet inte om det håller. En

CD postad i rekommenderat brev till byprästen eller till den där advokaten alla litar på. Finns han?
« Senast ändrad: 27.04.2011, 17:52:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skicka den till mig så säljer jag den för 2 euro :) Släng med den där C'mon everybody så ska du se att du får 50 öre tebax :)

Utbetalt i kinesiska yuan. Jag har sedeln här :)
Du litar väl på mig? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ett kuvert förseglat hos en notarie?

Kikade på den här problematiken för några år sedan. All digital (tids) information går att manipulera. Rek. brev var tydligen inte vattentätt heller. Det råd jag fick var typ som tsmalmbe nämner. Om det var en notarie eller jurist eller nån annan typ av pappersvändare minns jag inte men det skulle finns någon slags juridisk legitimitet hos "bevakaren av original cd" för att funka stenhårt ända upp i högsta instans.

Intressant tråd för övrigt.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kan väl nästan tycka att detta är ett "icke problem" idag, musik är ingenting värt, ingen vill betala, musik skall vara gratis, och det finns ett hav av musik, även kvalitetsmässigt bra, som aldrig når några lyssnare. Så om det ens skulle vara värt att dra in jurister måste låten dragit in hundratusentals kronor
Risken är överhängande att man dessutom förlorar, med rättegångskostnader som
skulle innebära ruin om det går åt skogen...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan väl nästan tycka att detta är ett "icke problem" idag, musik är ingenting värt, ingen vill betala, musik skall vara gratis, och det finns ett hav av musik, även kvalitetsmässigt bra, som aldrig når några lyssnare. Så om det ens skulle vara värt att dra in jurister måste låten dragit in hundratusentals kronor
Risken är överhängande att man dessutom förlorar, med rättegångskostnader som
skulle innebära ruin om det går åt skogen...

Ja i det här fallet kan det inte bli några pengar, varken för han i Italien eller för mig. Det är inte aktuellt att dra det här så långt men den parallella frågeställningen om hur copyright-skyddet kan göras är intressant.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Det beste skyddet er å utgi låten og få den spilt på radio.  :)
-R


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Äh MaxB köp låten nu för en Euro så är saken ur världen. :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Äh MaxB köp låten nu för en Euro så är saken ur världen. :lol:

 :D
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google