Kontrollrummet

Den stora PLANKAR-tråden...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ville dela med mig av mina tankar och välkomnar andras i detta ämne; uppenbara låtstölder helt eller delvis utan creds till upphovmannen...(bortse fr. hiphop sampling etc) jag lägger orginalen först:

Exempel 1 som jag och en polare upptäckte för många många år sedan:



Exempel 2 som ovan, också ett länge sedan konstaterat faktum i våra (och säkert andras) kretsar:


bry er inte om den löjliga videon, hittade ingen bättre...



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul tråd
Här kommer en video med direktjämförelse:


En till:
« Senast ändrad: 19.04.2011, 12:09:26 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Kul tråd men att Hotel California skulle vara plankad från den låten? :unsure: Nä jag håller inte riktigt med det. Visst hörs det vissa likheter som t ex ackorden men plankning tycker jag inte att det är. Det är som att säga alla band som kom efter Beatles plankar dem rakt av.
Aja ska se vad jag kan hitta. Men jag ska inte fuska med någon så uppenbart som Per Gessle i alla fall. Alla vet ju redan för länge sen att hela hans karriär är byggd på uppenbara låtstölder.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Jay Thomas

  • Gäst
En berömd plankare var Povel Ramel. Många av "hans" melodier kommer från England, tycker jag mig ha hört...


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
En berömd plankare var Povel Ramel. Många av "hans" melodier kommer från England, tycker jag mig ha hört...

En annan berömd plankare här i vårt avlånga land var Johan Helmich Roman som snodde hejvilt ifrån kända utländska kompositörer som Bach osv...
« Senast ändrad: 19.04.2011, 12:58:52 by Mr Artrock »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul tråd men att Hotel California skulle vara plankad från den låten? :unsure: Nä jag håller inte riktigt med det. Visst hörs det vissa likheter som t ex ackorden men plankning tycker jag inte att det är. Det är som att säga alla band som kom efter Beatles plankar dem rakt av.
Aja ska se vad jag kan hitta. Men jag ska inte fuska med någon så uppenbart som Per Gessle i alla fall. Alla vet ju redan för länge sen att hela hans karriär är byggd på uppenbara låtstölder.

Läste någonstans att ackordföljder inte kan anses vara upphovsrättsskyddade. Sen kan ju vissa vändor vara mer unika än andra vilket kanske ändå kvalificerar som stöld. Håller med om att Hotel California inte är stulen även om ackorden är lika ja.

Orup gjorde en rolig grej på en samlingsskiva. Han redovisade tydligt i texthäftet varifrån han "stulit" inspiration till alla låtarna på skivan.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En berömd plankare var Povel Ramel. Många av "hans" melodier kommer från England, tycker jag mig ha hört...

En annan berömd plankare här i vårt avlånga land var Johan Helmich Roman som snodde hejvilt ifrån kända utländska kompositörer som Bach osv...

Bellman också i några av hans sånger. Fast Roman var värre..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Här har vi också en liten fuling  :) Men jag tror att den ursprunglingen är en trad. Men det var nog inget som John nämnde när han satte sin egen text till (han byter iofs tonart också på refrängen)......jag är dock inte säker.......nån som har mer intel??







Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil


Gissa vem som plankat den här av Telemann då? ;)

/Maria
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ämnet har varit uppe förr:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=17818.0

Eagles H C låg ju skämsigt nära Jethro Tull-låten. Lyssnade mycket på J T när det begav sig men upptäckte aldrig detta. Undrar om de kommenterat likheten?


Antar att DiLeva fått smisk för dessa:



jämfört med:



för att inte tala om denna:



jämfört med:

« Senast ändrad: 19.04.2011, 18:09:54 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends


Gissa vem som plankat den här av Telemann då? ;)

/Maria
Det måste ligga en ful Uggla begraven här :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hoppsan di däringa dileva alstren är ju riktigt fräcka stölder, han borde pryglas/steglas på torget i sin finaste kaftan för detta, jag rapporterar till storvesiren i Östra tornet!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Nick Lowe betraktas som en riktig poptjuv. Men trots att jag lyssnat på i princip alla hans låtar kan jag inte, trots långvarigt lyssnande på musik, inte koppla hans låtar till nån annan låt. Visst känner man igen ackord och melodier - men varifrån? Det är det som är poptjuvens knep, att omstöpa det till något eget. Man knycker en fras här och en annan där och summan av det hela blir ändå något eget. Det är en konst.


7JjL-WN86z7JkhP
[ Invalid YouTube link ]
7JjL-WN86z7JkhP&index=2&playnext=2
[ Invalid YouTube link ]
Jag fattar fortfarande inte hur man får in spelaren. Jag har klickat på Youtubeknappen, sen länkat in adressen till videon.
Men ???
Ok klicka på länken då.

« Senast ändrad: 19.04.2011, 21:01:22 by Tokai »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nick Lowe betraktas som en riktig poptjuv. Men trots att jag lyssnat på i princip alla hans låtar kan jag inte, trots långvarigt lyssnande på musik, inte koppla hans låtar till nån annan låt. Visst känner man igen ackord och melodier - men varifrån? Det är det som är poptjuvens knep, att omstöpa det till något eget. Man knycker en fras här och en annan där och summan av det hela blir ändå något eget. Det är en konst.

Kodstycke: [Välj]
[youtube][/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=k3jiCi7aFZE[/youtube]&feature
=list_related&playnext=1&list=MLGxdCwVVULXf1RRc7r7JjL-WN86z7JkhP
Jag fattar fortfarande inte hur man får in spelaren. Jag har klickat på Youtubeknappen, sen länkat in adressen till videon.

Sluttaggen [/youtube] bör avsluta länken från youtube inte stå direkt efter starttaggen
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Så här? Funkar ändå inte. Krävs nåt specialprogram. Se i skarpt läge

[ Invalid YouTube link ]
7JjL-WN86z7JkhP
7JjL-WN86z7JkhP&index=2&playnext=2
« Senast ändrad: 19.04.2011, 21:08:54 by Tokai »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Så här? Funkar ändå inte. Krävs nåt specialprogram. Se i skarpt läge

[ Invalid YouTube link ]
7JjL-WN86z7JkhP
7JjL-WN86z7JkhP&index=2&playnext=2






Markera din länk sen klicka på youtube-knappen ovanför inläggsrutan




-




Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Tokai, klicka på youtubeikonen i nytt inlägg, på en annan flik i din webbläsare har du youtube, kopiera klippets länk/namnet på klippet ja du fattar, klistra in det mittemellan [ Invalid YouTube link ]  så är saken biff!
 ;)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil


Där satt den Jonnerstone!

Artrock begrep jag inte, det där i mitten, men det säkert bra ändå, men det är historia nu.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
många tycker att procol harum rippade bach.....





Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Citera
många tycker att procol harum rippade bach.....

absolut***