Kontrollrummet

Korg Monotribe

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Förra årets hårdvarusynt var, i mitt enkla tycke, Korg Monotron. En billig liten leksak egentligen men med ett filter att dö för och mycket uttrycksfullhet per gram. Korg Monotribe är ju samma koncept fast med en massa extra godis för ett klart högre pris. Vad tror ni om den? Ska ni köpa en? Varför, varför inte?



Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Ah, den är cool..
Hur låter den?
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Bjjjuuuuuuuuiiiiiiiiioooooooo oop pjov pjov pjov zap zap zap..  ;)

Monotron har MS-20-filtret så den är ganska skitig och väldigt skrikig, särskilt som LFOn når audiospektrat. Monotribe är samma filter fast fler vågformer för både oscillator och LFO, sequencer, tre trumljud (bastrumma, hihat och virvel), kvantiserad ribbon controller (så att man inte behöver intonera som på Monotron) samt en prislapp på ca 2000 kronor. Inte illa för en helt analog signalkedja.




Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jävligt cool manick! Väcker en gnutta ha-begär. Tror dock mest att det skulle bli en tillfällig leksak. Går det att koppla in ngn slags midi-klaviatur?
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Bjjjuuuuuuuuiiiiiiiiioooooooo oop pjov pjov pjov zap zap zap..  Wink

Det avgör saken. En sån måste jag ha..!   :D
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Inte midi, inte CV heller. Bara sync in och ut. http://www.korg.com/monotribe

Monotron är en leksak men den är så billig att det är rimligt. Monotribe lägger sig i ett annat spektra prismässigt och i och med att man faktiskt kan spela exakta toner utan att intonera borde göra den till mer av ett riktigt instrument.


Monotron kan jag verkligen rekommendera, för övrigt. Begränsad med gott ljud (mycket brus och det fantastiska filtret) för 600 kronor. 


http://www.korg.com/monotron
 


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jag köpte en Monotron för några veckor sedan, och tycker absolut att den är värd sina kronor. Just att den har audio-ingång så att man kan filtrera ljud igenom den gör att den blir mer än bara en leksak för mig.

Monotribe känns däremot helt fel för mig (tror jag!), så jag inväntar nästa analoga Korg-produkt, som förhoppningsvis har MIDI eller CV.  :D