Kontrollrummet

Toalettstol fyller långsamt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jaja. Jag vet. Detta är ett musikforum och detta är inte offtopic. Men antalet trådar är inte direkt så många så wtf.....  Och det finns säkert många här som kan VVS, istället för att posta på något anonymt byggforum.

Min toastol fyller på vatten otroligt långsamt och jag är total VVS-analfabet. Illustrerar med lite bilder så jag själv förstår om någon kan förklara sedan.

Här har jag plockat bort det jag vågade utan att våldföra mig på prylarna. Om jag försiktigt sätter på vattnet igen så sprutar vatten med kraft ur hålet till vänster så själva ledningarna fram till toan är nog ok.


Så här ser det ut monterat. Om man trycker ner i hålet på grejen till höger så kommer vatten ut där istället med lite mer fart. Kan det vara så att det är här vattnet normalt ska komma ut. Som det är nu droppar vatten endast ut från grejen till vänster. Bakom där sitter något slags membran.


Så här ser toan ut. Någon som vet fabrikat ifall jag behöver köpa reservdelar. Inga märkningar någonstans tyvärr.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Pissa och skit långsamt då.  :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Hela principen med en toa är ju att fylla på tanken efter spolning tills flottören (den flytande saken i denna konstruktionen på bilden) stänger av inflödet
när vatten nivån kommit upp.

Så den del som ser ut att kunna följa med vattnet upp är kopplad till någon form av ventil.

Om den delen inte öppnar upp helt när tanken är tom så blir flödet "pissigt" vid på fyllning.

Testa och rucka på den undre delen när allt är monterat och se ifall inflödet blir bättre.. funkar det så är problemet rätt mekaniskt..
liksom...

Edit:Googla "flottör" och kolla lite bilder så får man nog en bättre hum om grund funktionen.

//Daniel :)
« Senast ändrad: 17.04.2011, 22:17:17 by ddummer »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gäller att få upp brusnivån alltså?  :rolleyes: Flottören tror jag också på, armen på den som inte går ner ordentligt. Avlagringar i leden, som behöver göras ren?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gäller att få upp brusnivån alltså?

Hahaha. Faktum är att det är just brusnivån jag stör mig på. Toan ligger vägg i vägg med sovrummet och kissnödiga barn och fruar som spolar medför konstant "brus" i sovrummet på kvällarna.  :D

Ska rucka på flottören.

Har också läst någonstans efter googlande att vattnet tydligen förväntas fyllas på underifrån av ventilen. Kan det vara så att "membranet" läcker och gör att trycket blir för lågt på något sätt?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
När jag har VVS-problem brukar jag sticka ned huvudet i toan och spola 3 ggr :)

Löser alla problem och man får andra perspektiv på tillvaron! :)
« Senast ändrad: 17.04.2011, 22:57:45 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tyvärr inget svar till lösning på själva frågan, men är detta kanske det som ligger bakom när folk klagar på öronbrus?  :D


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
När jag har VVS-problem brukar jag sticka ned huvudet i toan och spola 3 ggr :)

Löser alla problem och man får andra perspektiv på tillvaron! :)

 :lol:  :lol:  :lol:

Ja en rejäl kalldusch i alla fall.  :D
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kan inte tyda grejerna på dina bilder men har haft liknande problem och i det fallet handlade det om att flottören grejen som ska flyta var till hälften vattenfylld. En tur till närmaste VVS-affär så får du en ny flottör som flyter och så blir brusnivån betydligt mindre tror jag bestämt. Ta med bilderna grabbarna på VVS-affären är experter.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om jag visste skulle jag skriva några rader men tyvärr - blir bara en rad, fylld med sympati!
« Senast ändrad: 18.04.2011, 07:27:17 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Någon plugg för brusreducering finns väl? Men det brukar bli ett antal bieffekter av digitala sådan. Här verkar dock problemet vara analogt mekaniskt, det vill säga ren fysik.  :o
Trycket i vattenledningarna och (därmed det absoluta flödet, som spänningen i ett elektriskt system) bestämms av hur pumpens tryck, eller vattentornets vattennivå i förhållande till kranen är. Flödet regleras av ventiler (elektronikens motstånd), antingen har någon skojfrisk person skruvat av tillflödet (ökat motståndet) i någon kran ledande till toa-stolen, eller så är det flottörens ventil som inte öppnar helt (vilket också leder till ökat motstånd tills dess flödet är helt strypt). Det som flera debattörer redan påpekat!
Brusa på. lilla å!  :lol:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Goofin out, du lilla toastol!
VVS-folket är rätt folk att fråga, "it's no rocket science". Lycka till!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Nu ser jag inte bilderna men jag skulle dels kolla att det inte ligger avlagringar på flottören, det tynger ner, dels att alla membran är hela. Enklaste är ju att köpa ett nytt kit. Känner du inte till märket, stäng av vattnet, skruva loss det som finns i tanken och ta med allt till en "riktigt" VVS-handlare, de brukar se vad det handlar om för pryttlar.

Gjorde själv samma sak förra helgen, dvs tvättade rent "flottören" och membranet. Efteråt så blev det bättre, dock inte bra. Läge för nytt tror jag.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kul med lite handgripliga frågor... Har också en sådan "tron" utan "flow". Följer detta med stort intresse... ;-D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Enklaste svaret blir, köp ny toa på Bauhaus, Coop bygg eller Byggmax etc, brukar finnas för 5-600:- !
Att laga flottörsatsen eller byta ut den kan iofs hjälpa men ofta är detta ett tecken på för gammal toa om symptomet är såpass kraftigt som du beskriver, kolla vad du har för variant, neråtsprut eller bakåtsprut (dvs utloppet fr wc'n) och handla nytt!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
neråtsprut
Det är väl när man står och pissar? Och givetvis hamnar vissa droppar på golvet som kvinnfolk ääälskar och aldrig klagar om. :rolleyes:

Citera
eller bakåtsprut

 :o Är det när man har rännskita? :lol:

Nä men allvarligt, om en toa går på 5-600:- så finns det ingen anledning att laga skiten. Blir dyrare och mer onödig tid som går åt till det.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vad kostar en hantverkare i timme...? ^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad kostar en hantverkare i timme...? ^^

Ja stolen ska ju på plats också. Och hålla sig på sin plats när det blåser upp till storm.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Vad kostar en hantverkare i timme...? ^^

Tja han tar säkert minst 500:- i timmen om han jobbar vitt.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bjud för guds skull inte på fika... Ett par timmar där och en ny stol kan bli en slant - jag hade satsat på flottören! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Antagligen skit i silen på inkommande vatten i solen skulle kolla det förs sedan insprut munstycket
Allt gott
Tony
att leva är att dö


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Antagligen skit i silen på inkommande vatten i solen skulle kolla det förs sedan insprut munstycket
Allt gott
Tony
Du har inte vägarna förbi  :lol:

Fan, sånt här är ju "livsfarligt" för en amatör som jag.  :D

Troligen är fabrikatet Hafa förresten.

Insprutmunstycket. Ska man kunna skruva av det? Känns som flottören är i vägen för den slår i cisternens vägg när jag skruvar?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om stolen läcker under påfyllnad så kan det vara den där gummitutan som ska täcka neråt så att säga en ny sådan kostar typ 65:- och det byter du lätt själv.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja fast då borde den väl fortsätta läcka efter fyllnad också?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej inte nödvändigtvis till slut har så mycket vatten kommit in i tanken så att gummitutan blir så pass nedtyngd så att den håller tätt ändå. Men om det syns att den "läcker" medans det brusar så är det ett ganska säkert tecken på att det är gummitutan det handlar om.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Jay Thomas

  • Gäst
Googla. Hittade sprängskisser och felsökningsschema till vår Svedbergs så. Nu lirar det igen. Kan vara igenkalkat också. På med lite ättiksblandning så löser det sig.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag hade samma problem i min toa för flera år sen. Spolknappen vittnade visserligen om att det var en Gustafsberg och nr stod i stor relief på stolens vänstra sida mellan sits och golv. Jag kunde därmed beställa reservdel. Den som syns i din bild. Den gamla hade fått en spricka i sej, så det var läckage.
Att byta stol låter rätt avancerat om man inte sysslat med liknande tidigare.
« Senast ändrad: 19.04.2011, 09:39:19 by 91:an »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Faktum är att det är ganska lätt att byta en stol om det nu behövs, gamla sitter förmodligen skruvad i golvet?
Nu för tiden limmar man stolen med silikon mot golvet å slipper borra. rören kanske inte passar, så för den delen kan det vara bra att anlita någon..... :)   


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Faktum är att det är ganska lätt att byta en stol om det nu behövs, gamla sitter förmodligen skruvad i golvet?
Nu för tiden limmar man stolen med silikon mot golvet å slipper borra. rören kanske inte passar, så för den delen kan det vara bra att anlita någon..... :)   

Jag var förvånad och svår att övertyga då hantverkarna hävdade att den sitter tillräckligt med silikon, utan skriv.
Men tydligen är det det som gäller nu. Bra att slippa onödiga hål i golvet, i ett våtrum.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Faktum är att det är ganska lätt att byta en stol om det nu behövs, gamla sitter förmodligen skruvad i golvet?
Nu för tiden limmar man stolen med silikon mot golvet å slipper borra. rören kanske inte passar, så för den delen kan det vara bra att anlita någon..... :)   

Jag var förvånad och svår att övertyga då hantverkarna hävdade att den sitter tillräckligt med silikon, utan skriv.
Men tydligen är det det som gäller nu. Bra att slippa onödiga hål i golvet, i ett våtrum.

Jomen...kom just på att man kan köpa en slags slang som fästs på det befintliga röret..lätt som en plätt :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Faktum är att det är ganska lätt att byta en stol om det nu behövs, gamla sitter förmodligen skruvad i golvet?
Nu för tiden limmar man stolen med silikon mot golvet å slipper borra. rören kanske inte passar, så för den delen kan det vara bra att anlita någon..... :)   

Jag var förvånad och svår att övertyga då hantverkarna hävdade att den sitter tillräckligt med silikon, utan skriv.
Men tydligen är det det som gäller nu. Bra att slippa onödiga hål i golvet, i ett våtrum.
Tror faktiskt det blir bättre med silikon på alla sätt. Min stol glappar och är helt omöjlig att skruva fast igen. Ska nog komplettera med silikon.

Har ett element som jag vill ta bort i badrummet så jag funderar på att låta en rörmokare komma hem och fixa allt på en gång. Hatar strul. Är det inte bilen är det toaletten.  :D


fettmule

  • Gäst
Det borde/ska finnas en liten kran där du kan ställa vattentrycket in i holken, om det finns en sån så mecka lite med den till du får en fyllning som funkar tidsmässigt med det du vill ha.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hur gick det med toan W?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tackar som frågar. Den har fixat sig själv. Skitkonstigt. Men bra.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
TJOU!
Härligt att människor har annat än musik att grubbla över, blir lixåm mer jordnära. Och varför inte en lite visa om dasset som var för slött... :P :rolleyes:
 så skit i det... :D

Hoppas det funkar nurå...

h. johan
« Senast ändrad: 23.07.2011, 09:35:18 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............