Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Plan 7 - progg från 2011

<< < (4/10) > >>

MaxB:

--- Citat från: Tokai skrivet 19.04.2011, 19:35:41 ---Det är klart att man kommer att tänka på 70-talets proggrörelse. Med bävan måste jag tillägga. Med få undantag väldigt kass musik, där texten stod i centrum för klassmedvetna budskapet. Nationalteatern och Hoolabandoola var väl undantagen. Fast säkert andra bra som man missat. Många av dessa grupper skrev om arbetarvillkor som dom inte hade aning om, arbetarklassens förtrupp som var och visste naturligtvis hur saker och ting låg till.
Taskig fråga: Har du jobbat i en gruva?
Ok. version 2. Tycker sången är bra i volym, kanske t.om något högre önskas. Lite falskt ja.
Version 3 har betydligt högre sång. Tydliga, men kanske för hög?
Sista versionen är klart bäst. Fast nu vet jag om jag fattat de olika numreringarna.
Tror att kompet skulle må bättre av med inte så många trumfills, mest för att är lite otajta.
Tre knutna nävar blir mitt betyg.

--- Slut citat ---

Kaipa har gjort minst en platta med skitbra musik på den tiden med skitnödiga såna här texter. En del av deras texter är dessutom faktiskt ganska bra.

Gruvan i texten ska symbolisera min arbetsplats på plan 4 där driften sitter. Vi har varken kök eller pentry. Och vi saknar den fina utsikt över "havet", som de har på plan 7. Bastum med samma fina utsikt, finns på plan 8.

Men det här är ju en total parodi, eftersom vi inte upplever någon klassskillnad. Däremot har jag dagligen kontakt med de som är arbetare och då och då hjälper vi grabbarna som arbetar nere i gruvan. Och då är det rockies som bara arbetat några decennier som arbetar en halv kilometer under jord. De som arbetat längre hjälper vi då de befinner sig en kilometer under markplan. Och häromdan snackade jag med pålaren som har förstört hörseln pga sitt arbete. Så visst har jag kontakt med "verkligheten", därnere.

Ska ta bort en del trumfills efter ditt tips men jag tror det är allt annat som är otajt då dessa kommer. Det var inte med från början så jag har nog inte haft tillräcklig koncentration då jag spelat övriga instrument.

MikaelEdebro:
Skriver detta simultant med lyssningen, så det jag skriver är inte så genomtänkt.  :P ;)

Tycker det första trum-fillet känns onödigt. Det känns som det ska braka loss uti helvette, men sen gör det inte det, och början av låten blir lite av ett antiklimax.

Lalala-partiet som kommer efter första sticket känns mer som ett outro.

Bra text och bra sjunget. Dock hängde jag med i texten och hörde att du stundtals sjöng annorlunda, vilket slog mig som udda då jag tyckte det skrivna ordet var bättre och mer varierat än det du ändrade till.

En riktigt klassisk progg-låt känns detta som. Det hade lika gärna kunnat vara ngt känt progg-band som gjort denna! Dvs ett gott betyg! Drar lite paraleller med "Keops pyramid"....dom där uppe osv osv.

Grymt strängfipplande och tangentplinkande! Sparsmakat och smakfullt!

Partiet som kommer i slutet om "plan 7" känns lite för personligt och internt. Om du ist hade ändrat till ngt lite mer allmängiltigt och "diffust" hade låten haft en starkare ställning i KRs Hall of fame.

Mina synpunkter! Tack för lyssningen!

MaxB:

--- Citat från: MikaelEdebro skrivet 19.04.2011, 21:56:09 ---Skriver detta simultant med lyssningen, så det jag skriver är inte så genomtänkt.  :P ;)
Tycker det första trum-fillet känns onödigt. Det känns som det ska braka loss uti helvette, men sen gör det inte det, och början av låten blir lite av ett antiklimax.
Lalala-partiet som kommer efter första sticket känns mer som ett outro.
Bra text och bra sjunget. Dock hängde jag med i texten och hörde att du stundtals sjöng annorlunda, vilket slog mig som udda då jag tyckte det skrivna ordet var bättre och mer varierat än det du ändrade till.
En riktigt klassisk progg-låt känns detta som. Det hade lika gärna kunnat vara ngt känt progg-band som gjort denna! Dvs ett gott betyg! Drar lite paraleller med "Keops pyramid"....dom där uppe osv osv.
Grymt strängfipplande och tangentplinkande! Sparsmakat och smakfullt!
Partiet som kommer i slutet om "plan 7" känns lite för personligt och internt. Om du ist hade ändrat till ngt lite mer allmängiltigt och "diffust" hade låten haft en starkare ställning i KRs Hall of fame.
Mina synpunkter! Tack för lyssningen!

--- Slut citat ---

Suveräna kommentarer - tack!
Ska ta med mig hem och korrigera. Det du skriver känns helt rätt!
Fillet i början är onödigt eller kräver mer av det första som kommer.
Lallala fanns i avvaktan på text som sen har kommit men inte spelats in.
Bör sjunga allt i en tagning
Ska vara fler röster i andra halvan av låten (kommer fler och sluter upp bakom orden...).
Sologitarren och orgeln bör renodlas (ta vara på bra detaljer - spela om och bara ha med bra idéer, genom hela låten)
Plan 7 - det var ju där det började... hmm får se om det blir två versioner av låten...

Tack för vägledning i kommentarer!

morgonte:

--- Citat från: MikaelEdebro skrivet 19.04.2011, 21:56:09 ---Partiet som kommer i slutet om "plan 7" känns lite för personligt och internt. Om du ist hade ändrat till ngt lite mer allmängiltigt och "diffust" hade låten haft en starkare ställning i KRs Hall of fame.

--- Slut citat ---
Nej, nej, "Plan 7" är en av dom saker jag gillar i texten. Att det just där blir specifikt gör att jag för ett ögonblick tror på berättarjaget. Annars har jag problem med att jag tycker att texten balanserar på gränsen till parodi, att det där självupplevda saknas (i texten alltså, jag har ju inte en aning om vad du har varit med om i verkligheten, och man kan ju f ö skriva övertygande om saker man inte alls upplevt själv...)
För övrigt gillar jag låten, så fortsätt! :)

MaxB:
Lagt om sången men inte putsat så mycket. Är fortfarande både otajt och falskt på några ställen.
Plan 7 är kvar eftersom morgonte har en bra synpunkt på den! Har inte lagt om sologitarr eller orgel ännu men övriga punkter från Mikael Edebro har jag nog gjort något åt. Förhoppningsvis är det lite bättre...

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Plan7_110420_ver6.mp3[/mp3]
version 6

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion