Kontrollrummet

pianopop in A

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, nu postar jag min allra första demo på detta forum trots att jag varit med ett längre tag, tyckte väl tidigare att jag bara ville presentera låtar i färdiga skivor kategorin men den tråden verkar ju tyvärr heldöd vilket är lite trist måste jag säga...

Den här låten är alldeles färsk, inspirerad och gjord med en elpianogrund + ett enkelt popbeat osv, frågan är bara hur man kan ta den till fulländning?!?
Ös på med kritik eller synpunkter av alla slag, jag blir bara glad och som alltid med egen musik är det ju svårare (ibland) att höra vad som saknas eller skall tas bort/ändras i arr. etc...allt kan hända!

Låten är egentligen 2 min. längre men jag har gjort en fadeout i nuläget...

« Senast ändrad: 15.04.2011, 14:26:14 by Mr Artrock »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjenis Mr.A

Den där länken "http://ifile.it/te0lxk7/Pianopop%20in%20A-01.mp3" funkar inte med KR's spelare. Den länken går till en sida där den som vill ladda ner måste få en "download ticket", det blir lite väl omständligt. Lägg upp den på KR's server istället. Under "fler alternativ" i din ämnesruta så får ett "bifoga fil" alternativ.

Kör hårt!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jodå,finns en del som gillas här. Låter en hel del Andreas Vollenweider om det, och det är positivt. Mycket är väl harpljudet som gör det men även rytmiken på elpianot är väldigt AV. Dock så skulle just den rytmiken behövas vila nånstans i låten, gå ner i halvtempo eller nåt med nån snygg pad eller liknande. Nu blir det lixom för mycket rytmik hela tiden. Jag gillar ljuden du har valt men det blir lite väl grötigt i dom nedre frekvenserna där man nog får se till att varje instument får sitt eget lilla område att husera på.
Det skulle vara najs om du hade kunnat implementera ett tydligt meloditema, antingen på sång eller instrumentalt.

Ok trummorna då......jag har ju varit med i dina inlägg och vet hur du har kämpat med dessa trumpluggar och med MIDI. Så med det i åtanke så e de bra fixat. Men trummorna låter verkligen inte kul. Stressat och väldigt mycket MIDI. Trumljuden i sig e inte så spännande heller. Vid 60 på KR spelaren så kommer det ett slag på en öppen hi-hat och direkt efter återgår kompet till en stängd hi-hat medan den öppna ringer kvar. Ett sådant förfarande skulle kräva två hi-hats.
Men som sagt med tanke på dom våndor du gått igenom så finns det hopp  :) Man kan få miditrummor att låta väldigt trovärdigt med lite pillande.

Kul att du delar med dig, och som sagt redan en bra låt som bara kan bli bättre!

Micke
« Senast ändrad: 15.04.2011, 14:57:48 by jonnerstone »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag lyssnar definitivt med andra öron än Jonnerstone sådana där spetsfundigheter som att höra två hihats är klar överkurs för mig. Förresten det är väl inte förbjudet att ha två Hihats? Har man råd tycker jag man ska ha det!
 
Låten är skön och jag kan mycket väl tänka mig denna med en solist uppbackad av kör typ american gospel wow. Instrumentljuden och stilen är väl lite snubbig som min dotter (6 år) uttryckte det i dag när jag pekade ut en MG för henne - hon menade gubbig eller gaggig - det blev snubbig - nytt uttryck. Men inte mig emot jag gillar ju det så kör hårt Mr A.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag lyssnar definitivt med andra öron än Jonnerstone sådana där spetsfundigheter som att höra två hihats är klar överkurs för mig. Förresten det är väl inte förbjudet att ha två Hihats? Har man råd tycker jag man ska ha det!
 


Absolut inte förbjudet att ha två hi-hats. Det fina dessutom med att göra musik i datorn är ju att man kan tänja på gränserna och slänga in en trummis med åtta armar om man vill  :)

Det var bara mer en reflektion, om det nu är så att han vill att det ska låta som 1 trummis med 2 armar och 1 hi-hat....i all välmening.  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättesnygga harmisar och fint sväng. Lite Steely Dan vibes i början men sedan mer åt Vollenweider som sagt när elharpan kommer in och lite åt Billy Preston när det rockar till sig. Fina växlingar och inga teman tjatas ut. Tjusigt Artrock! Känner mig hemma i din musikaliska sfär. Absolut värd fortsättning och här hör jag bl a en engagerad sång.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej och tack för feedbacken hittills  :)

Den där harpan är enbart ett experiment och jag kände samma sak när jag la den för skojs skull, fan va det blev Andreas Wollenveider plötsligt, vilket inte alls var meningen, jag har iofs inte hört honom sen typ 1984 men förmodar att han har sitt stuk som är ok men inte alltför spännande i mina öron.
Det jag först tänkte på var någon sorts rytmisk gitarr men som du säger Jonnerstone får det inte bli för många rytmkakor här, pianot MÅSTE vara precis som det är det ruckar jag inte på men ev. är syntbasen en aning för vandringspoppig tillsammans med elpianobasen men samtidigt tycker jag själv dom funkar och soundmässigt gillar jag ett fylligt frekvensspektrum utan hål, dvs inte dagens normer vilka jag gärna bryter emot, huvudsaken är att det inte blir grötigt och för rörigt dåra...trummorna får här betraktas som ett clicktrack, jag föredrar att lägga en tight levande trummis hela veckan!!!

Alltså harpan skall kanske inte alls vara med här, bara en ljud/arr. test men jag vete fasen hur gitarren skall spelas, den som känner sig hugad får givetvis en ren fil hemskickad för pålägg!

Sången då, här har jag också svårt att höra vad det verkligen skall vara för att bli perfekt feeling, gospel säger du Eddi, utveckla gärna...det blir ju så ibland som om man vore blind inför sitt eget projekt vid en viss nivå, allt annat liksom lektes fram rätt snabbt här men min filosofi och teori är att man hellre jobbar med andra och att tex sångaren hör vad som skall till osv osv, jag har gjort det "allsmäktiga" misstaget i för många år nu och trott att man fixar allt själv och det blir ofta bra till en viss gräns som sagt*

Equality kom gärna med gitarr eller sångideer om du känner för det, det viktiga är att dom man ev. testar grejor med gillar stuket och det känns kul med er input här som sagt, rätta mig om jag har fel det är aldrig fel... :rolleyes:


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Mycket skönt och snyggt. Trummorna låter bra, tycker jag. Det kommer dock in någon splash på slutet som ligger lite utanför i trummixen på något vis. Sång på detta, riktigt klistrig sång, skulle kunna göra det till en låt att minnas.


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Denne fortjener pinadø et ryggdunk.

Ønskelisten for neste versjon: Elgitar (kanskje to), sjelfull kvinnestemme og ekte trommis. Tjohoi!



-Robert


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Väldigt stabil grund till en bra låt. Med sång, riktiga (och lite mer intressanta  :P) trummor och bas, och kanske lite gitarr-dubbar, kommer detta bli kanoners.

Denna låten kommer nog bära eller brista beroende av hur sången blir. För att vara popmusik händer det förvånansvärt mycket, men som instrumental låt blir det lite enformigt.

Känns som elpianokompet bör vara mer sparsmakat när melodislingan kommer igång. Det blir lite mycket som trängs. Kan iofs säkert avhjälpas mha nivåer/eq osv.

Den perkussiva orgeln i början känns lite otight och jag vetetusan om den tillför så mycket?!? Vad är det för orgel-plugg du kör med? Låter nästan som en Nord.

PS. Kul att du kommit igång att ladda upp dina alster. Låt det flöda!  ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Man tackar för ytterligare kommentarer som ligger helt i linje med vad jag själv försöker föreställa mig, här gäller det att bestämma sig/prova sig fram till "rätt" gitarrkomp, eftersom elpianot är relativt aktivt/rytmiskt så kan man inte flasha på för mycket utan en smart funkig/rockig rytmgitarr eller kanske bara slicka slingor som utsmyckning...

Den är ju tänkt som en bättre poplåt med sång och inte ett rent instrumentalverk, givetvis skall riktiga trummor läggas på och möjligen kan man lägga en tight bas istället för den kanske för poppiga/struttande dubbelljuds synthbasen som ligger nu och som sannolikt ökar intrycket av för mycket energi/rytm och frekvenstjockhet i pianot!

Den percussiva orgeln är B4 preset woodstock med lite tweaks, den är lagd helt i synk med spökrytm som är mutad och du har helt rätt, hur exakt den än är lagd så låter den spretig/otight märkligt va?!?
Jag velar faktiskt här om den skall få vara kvar eller ej, provade en uppsjö av ljud som var helt malplacerade innan det fick bli dessa orgeljuck, grejen är ju att introt dikterar resten och det måste hålla ihop på ett trovärdigt sätt, orgeln kommer ju igen vid braket/sticket så...???...!!!

En kvinnlig stark röst med karaktär vore mumma och avgör helt klart saken, tack för synpunkter osv, den får vila liksom mina övriga projekt gör just nu, brukar inte vara så produktiv i Maj-Augusti av egen erfarenhet genom åren/reelin' in the years***
 :D


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Inte alls oävet detta.   Jag var tvungen att ta fram guran och jamma till.  :)   Håller med kommentar om att något mer behövs, som du själv är inne på också. 
Sen kanske en brygga eller något där trumkompet ändras ett tag för att sedan komma tillbaka till svänget igen, för svänger det gör det!   Bra jobb!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej och tack för feedbacken hittills  :)


Sången då, här har jag också svårt att höra vad det verkligen skall vara för att bli perfekt feeling, gospel säger du Eddi, utveckla gärna...det blir ju så ibland som om man vore blind inför sitt eget projekt vid en viss nivå, allt annat liksom lektes fram rätt snabbt här men min filosofi och teori är att man hellre jobbar med andra och att tex sångaren hör vad som skall till osv osv, jag har gjort det "allsmäktiga" misstaget i för många år nu och trott att man fixar allt själv och det blir ofta bra till en viss gräns som sagt*

Equality kom gärna med gitarr eller sångideer om du känner för det, det viktiga är att dom man ev. testar grejor med gillar stuket och det känns kul med er input här som sagt, rätta mig om jag har fel det är aldrig fel... :rolleyes:

Tänk den här sången eller liknande i din prod tror det skulle funka fint.


Edit: Jag tryckte igång din och den här samtidigt men det lät ju inte så bra förstås :lol:
« Senast ändrad: 15.05.2011, 13:55:17 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
 Svängit och skönt att lyssna till! :D