Kontrollrummet

Harmonica mike/Wiretap - A place like Graceland, No limiter..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja på sången ligger det en limiter..I övrigt så är det inga kompressorer.Lite automatiseringar på guror å sång å bas..that´s it..

På sången rekommenderar jag kompressor. Antress LA-2A är lätthanterlig, och adekvat. Trots allt skit som sägs om den. En limiter ändrar inte på dynamiken, bara klipper av. En kompressor jobbar på hela materialet, inte bare peaker. Det ger en mjukare röst. MEN - sångmixen var det inga fel på nu, vilket betyder att du kanske inte i det här fallet behöver ändra något där. Sjunger man jämnt, kan man ju klara sig utan kompressor (=inte jag).

Berätta om dina automatiseringar - har du ritat in volymkurvor då? Jag föredrar att ta de olika tagningarna på olika spår, och ställa volymen via reglarna. Jag använder automatisering endast för specialeffekter (abrupta panoreringar, absurda sendningar etc.).

Jag hör att det brister lite i de olika ljud nivåerna i mixen nu..Antar att Master limitern kom in tidigt i arbetet,så den har nog legat och stört/rättat till mixen eftersom.Jag mixar om allt utan limiterande nånstans och försöker få till balansen,så jag får ett bättre utgångsläge.Låter det klokt? Möjligen så får jag ta om sången,i fall signalen är för vek..

Ja, kompenserar du masterlimitern hela tiden då du mixar, så uppnår du högst något godtyckligt. Men får du till en bra mix, kan masterlimitern ge ett höj utöver det godtyckliga. Lite filosofisk kanske. Jag tycker det är klart bättre att mixa utan något på mastern. Sen om du vill "provlyssna" med din limiter  - OK. Men blir nånting störande med limitern, så kanske det behövs annat än en limiter på master (=vid masteringen). Så om det låter pyton med limiter, men mixen låter bra, då är felet ju inte i mixen, utan i hur man gör "masteringen". Masteringen skrev jag lite om i en annan tråd, så jag tar inte det pånytt här.

En fråga till,påverkar automatiseringar mixen negativt? För mig så är det lättare att jobba så.Jag försöker alltid att få de olika tagningarna så jämna som möjligt nivåmäsigt redan i inspelnings skedet.Missarna brukar jag automatisera.Kanske är komprimering att föredra,men jag vet inte..

Jag tycker automatisering gör saker krångligt. Jag jobbar i Cubase. Brukar högst göra "fadeouts" på de inspelade partierna, eller volymjusteringar direkt på dem, om det behövs. Som, jag skrev ovan, är automatisering för mig en specialeffekt. Att få det jämnt i inspelningsskedet är ju aldrig fel. Bara man inte koncenterar sig på nivåer mera än själva framförandet. Jag spelar alltid in mitt material genom kompressor också. Inte megamassor, men passligt. Trevligare att jobba med lite tjockare korvar (=ljudspårens utseende, än tunna pyttestreck, som har usel S/N-ratio. På sånggruppen (dit jag styr alla mina sångtagningar/spår), lägger jag ofta en eq och en LA-2A. Mycker enkelt, ofta lite basklipp, och diskanthöj (mindre eq nuförtiden, då jag eq:ar vid inspelninsskedet via min channelstrip*). LA-2A:n är perfekt, eftersom det är bara att dra i en ratt, och så låter det helt enkelt bra. Muy simplex - perfecto. Hatar att försöka använda kompressorer med attack/release/gate och alla jävla parametrar. Nej, såna kompressorer fungerar bäst på separata trumspår. På tal om enkla kompressorer, investerade just i en kompressor som har "threshold" och  "output level" -inställningar, inget annat. Alltså så enkelt det bara kan bli. Den är perfekt på bl.a distgitarrer (har inte hunnit testa annat ännu!). Man behöver egenligen bara använda on/off-knappen liksom :)

Men: kompressorn är ju ett dynamiskt verktyg, som jobbar ju mera desto starkare material. Det uppnår du inte genom automatisering. Kompressorn arbetar på millisekunders noggranhet, vilket skulle innebära att du fick zooma in på din wave, och rita in automatiseringarna på 1/1000-dels nogrannhet. Så, kompressorer är nog a och o i modern musik. Att "rita bort" de värsta peakarna kan man ju göra, om inspelningen gåt fatalt åt skogen, och det är sista tagningen och halsen rinner blod. Kompressorn fungerar rätt då man inte hör att den är där, men tar man bort den låter spåret fasansfullt amatörmässigt.

Oj vad det blev långt inlägg idag.

*) jag har en presonus eureka som preamp.

Då ska vi se..
Ja jag har oxå de olika tagningarna på olika spår,och styr det mesta med reglarna.Om jag har sjungit ojämt på nåt ställe så automatiserar jag bara där.Min erfarenhet av sångteknik baserar sig från live tiden med bandet så det är inte så mycket jag brukar fixa till i efterhand.Sjunger jag starkare så backar jag lite.Kompressorer förstår jag teoretiskt,men inte praktiskt då jag använder dom mycket sporadiskt.Vidare så har jag bara cubases inbyggda kompressorer,den du föreslog ska jag kolla upp.Samt den med bara "treshold" och "output level" inställningar verkar vettig och enkel för mig.Fabrikat och namn?Antar att det är en "riktig" burk..och ingen plugg.(Är det Antress La - 2a:n du nämner överlag?)

I denna mix så gjorde jag nog ett misstag under arbetes gång.Antagligen blev nåt av spåren för svagt inspelade eller så behövde vi lite tryck vid nån lyssning och i stridens hetta så lade jag en limiter på mastern för att kompensera..Istället för att ta om vad det nu var..Glömde förmodligen bort vad jag gjort och därefter så växte problemet.Låten är inspelad under en 2 månaders period,med veckor emellan de olika tagningarna..sommarens fel..eller stugan,beror på hur man ser det..ha ha

Nåväl:
Jag tror att mixen går att rädda då det låter hyfsat på de enskilda spåren,håller med om att trum ljudet blev något helt annat utan limitern.Jag ser över de olika spåren med en eq tills jag hittar vad som åstadkommer pumpandet,kanske löser det sig om jag skär av de onyttiga frekvenserna ur sång,gura,orgel samt eq:ar basen mot kaggen eller vice versa..eller en side chain.
Har fått många nyttiga tips av dig i denna diskussion,känner mig redo att ta mig an mixen.Och vette tusan om jag inte provar lite komprimering oxå.Men då blir det cubase egna..Finns antress kompressorn som plugg,gör jag nog en investering.
Hör av mig när jag har mixen i ordning,så får du höra hur det låter innan mastringen..

Tack för din hjälp och för mycket värdefulla synpunkter.

ps:Jag googlar på Antress LA-2A,så får vi se vad det ger..

edit:Glömde säga att jag kör genom en Mackie mixer..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 30.08.2007, 12:15:53 by Harmonica mike »