Forum > Färdiga produktioner

Harmonica mike/Wiretap - A place like Graceland, No limiter..

<< < (13/15) > >>

Harmonica mike:
Drar väl på med en le bömp här oxå då vi donat en hel del i denna.
Lite rädd för att jag har mixat bort mig..Har jag det? Är trummorna/Basen/bas kaggen/ för starka alternativt fel mixade sinsemellan eller fel eq:ade?

Mvh
Micael

tsmalmbe:
Svårt att säga vad som gör det, men trummorna pumpar. Väldigt illa. Och det blir tungt (och tunt) att höra på det här. Personligen skulle jag låta trummorna leva ut, låta akustiska, och ganska .. ja , okomprimerade (detta betyder inte att de skulle vara okomprimerade, det skulle bara inte få höras att de är komprimerade). Överlag sitter trummorna väldigt i bakgrunden.

Resten låter väldigt bra, och balanserat, gillar att resten har värme. Gillar trumsoundet för övrigt också, mest av dina låtar hittils. Är trummorna komprimerade separat och i grupp, eller bara i grupp, eller bara separat, eller på nåt annat sättsom jag inte räknat upp?

Månntro trummorna pumpar lika illa utan det andra materialet, eller är det meterialet sammanslaget som gör det? Du nämner limiter - hur många dB tuggar den på mastern? Skulle kanske köra 1-2 kompressorer då före limitern, föär att mjuka av peakarna, förrän limitern. Kolla att du har rejäl release på limitern också, 1 sekund (1000 ms), det kan hjälpa.

Edit: Mjah, sjunde lyssningen, och problemet ligger kanske också i basen, Alltså förutom det andra. Möjligtvis att basregistret är fullt, och limitern spyr pyton på de lägre frekvenserna? Sidechain - bas mot bastrumme eller vice versa. Kan vara en lösning. En kompressor med intern sidechain (HPF) på master, så att all volym inte behövs tas ut med limitern. Kan vara en lösning.

Harmonica mike:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 29.08.2007, 19:34:02 ---Svårt att säga vad som gör det, men trummorna pumpar. Väldigt illa. Och det blir tungt (och tunt) att höra på det här. Personligen skulle jag låta trummorna leva ut, låta akustiska, och ganska .. ja , okomprimerade (detta betyder inte att de skulle vara okomprimerade, det skulle bara inte få höras att de är komprimerade). Överlag sitter trummorna väldigt i bakgrunden.

Resten låter väldigt bra, och balanserat, gillar att resten har värme. Gillar trumsoundet för övrigt också, mest av dina låtar hittils. Är trummorna komprimerade separat och i grupp, eller bara i grupp, eller bara separat, eller på nåt annat sättsom jag inte räknat upp?

Månntro trummorna pumpar lika illa utan det andra materialet, eller är det meterialet sammanslaget som gör det? Du nämner limiter - hur många dB tuggar den på mastern? Skulle kanske köra 1-2 kompressorer då före limitern, föär att mjuka av peakarna, förrän limitern. Kolla att du har rejäl release på limitern också, 1 sekund (1000 ms), det kan hjälpa.

Edit: Mjah, sjunde lyssningen, och problemet ligger kanske också i basen, Alltså förutom det andra. Möjligtvis att basregistret är fullt, och limitern spyr pyton på de lägre frekvenserna? Sidechain - bas mot bastrumme eller vice versa. Kan vara en lösning. En kompressor med intern sidechain (HPF) på master, så att all volym inte behövs tas ut med limitern. Kan vara en lösning.

--- Slut citat ---

Jizes vilken bra feedback Tsm..
Nu har du satt griller i huvudet på munspels lirarn..Närå,tror nog att jag skall fixa detta med din eminenta och utförliga beskrivning.Jag tror att mycket ligger nog i det du säger om basen å baskaggen.
Sidechangning kan vara den bästa lösningen.Jag tycker att även sången påverkas så du har nog ett par poänger i att det kan vara det andra som spökar lite.Det kan ju vara så att jag måste skära bort de låga och tärande frekvenserna ur hammond, gura komp, å sång.
Därefter åtgärda basen å kaggen..Lyssnar jag på de enskilda insatserna så låter det bra.När allt är tillsammans så uppstår problemet.Trummorna låter guld ensamma..Kul att du gillar dom,upptäckte att det fanns ett antal olika alternativ till virvel/baskagge  bland annat..Man lär så länge man lever :D

Kanske kryper trummorna fram lite om jag får lite "briljans" i mixen,med avseende på bumligheten..
Vad har jag då gjort med trummorna,ingen kompressor.Endast lite eq på virveln å bas kaggen,samt lite dist på virveln.Så det finns nog en hel del att göra avseende sound via komprimering..

Nu gör jag så här:öppnar mixen och mutar limitern.Lyssnar på vad som händer..Därefter eq:ar jag bas,baskagge.Alternativt komplimering med side chain..Funkar inte det,så ger jag mig på de enskilda insatserna tills jag har hittat källan till oljudet.Lyckas jag få till en "ren" mix med lite skärpa så går det väl att fixa lite tryck/bas i mastringen..eller?

Nåväl,mången tack för din utförliga beskrivning,nu skall det skruvas,Slänger upp den så fort jag är klar..

Mvh
Micael

tsmalmbe:
Lägger du upp en mix utan limiter, så hör vi ju på direkten om du har problemet där, eller någon annanstans!

Harmonica mike:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 29.08.2007, 22:43:01 ---Lägger du upp en mix utan limiter, så hör vi ju på direkten om du har problemet där, eller någon annanstans!

--- Slut citat ---

Då gör vi så,jag lägger upp  en olimiterad mix här på en liten stund..loggar u...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion