Kontrollrummet

Holy Aoly - Solitude

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
LÅTNAMN: Solitude (instrumental)
ARTIST/GRUPP: Holy Aoly
GENRE: Metalballad?
LÅTLÄNGD: 6:11
KOMPOSITÖR: Markus Aulie
PRODUCENT: Markus Aulie
EV. MEDVERKANDE: Markus Aulie
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3 @ 192kbps

Har redan postat denna i andra forum under arbetsnamnet "Obetitlad".
Sång (både clean och growl) kommer att läggas på, men instrumentalversionen kommer att finnas kvar.

Vore kul att höra vad ni tycker, all kritik mottages tacksamt! :D
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


DåligtGehör

  • Gäst
Gillar den mjuka inledningen med sina sköna stämningar (men så är jag är mest en mjukis). Övergången till lödigt distade gitarrer är inte fel men ljudet känns inte riktigt rätt ljudmässigt. Det blir för stor kontrast mellan värme och ett väldigt bitskt vasst metalljud (tycker en mossig jazzare).

Sen tycker jag inte att det är så särskilt snyggt ljud på hi-haten. För "chookig" och väsig. Lite väl mycket jobb på virvel än vad låten kräver/behöver. En lungnare trumfigur (mindre men framför allt mer dynamiska virvelslag. Slå svagare ibland) tror jag hade varit snyggare under de lungnare partierna.

Om den skall vara instrumental tycker jag det behövs mer melodiska inslag.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tycker den börjar skönt. Även slingan som kommer in efter ett tag är också snygg. De brottas lite med varandra pga samma ljudtyp och frekvens... du har aldrig funderat på att höja andra gitarren en oktav?

Distade gitarren tycker jag förstör lite, men man tycker ju olika. Sa jag och så kom gitarren vid 3.04 som jag tycker funkar bättre.

På något sätt känns det akustiska ljudet bredare än när du spelar distat, eller är det bara jag?
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Tack för feedback! Klockan är mycket men jag ska nog pilla lite med låten ändå.. B)
Det blir iaf ingen ny mix än på ett litet tag, men när den väl kommer så får jag väl posta den i halvfärdiga demos antar jag.


Citera
På något sätt känns det akustiska ljudet bredare än när du spelar distat, eller är det bara jag?
Det är inte bara du ;)
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
sköna gitarrer x2 i inledninge...trummorna är jag lite osäker på, men gillar nog dem över lag. har ibland lite svårt för massa dubbelkaggar, men här sitter det mesta som gjutet ändå. lite stel hihat.

övergången till det vassa borde smetas ut lite, kanske kan du ordna det med sången eller bara göra ngt innan med gitarren....så man fattar att nu smäller det ;)

oj! EXAKT så som du gör vid 3 min ;)

positivt helt klart, blir intressant med sång sen!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Haha, kunde inte slita mig förrän jag hade en bra mix klar. Ska spana in den i wavelab med färsk hörsel i morgon.

Kul att det gillas! Hoppas även att ändringarna som jag nu gjort också får bra respons. Återkommer.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Snyggt intro. Mer diskant på bakgrundsguran (cleana). Annars låter dom cleana gitarrerna bra.

Trummkompet är nästan bra. Det blir lite för mycke. Förenkla det ett steg eller två. Hihaten hörrs alldeles för mycket. Den tar över enormt mycket.

Sen kommer ett par väldigt burkiga distade gitarr och lägger sig som snorlax (en pokemon) rakt på alltihop. SÄNK GITARRERNA för sjutton gubbar! Sänk en del runt 500hz på distgurorna och SÄNK VOLYMEN för sjutton gubbar. Så hamnar dom bättre i mixen.

Svårt att kommentera låten utan sång, men jag antar att det kan bli något.

Jobba på nu, bättre kan du!
http://pingvinfilm.se


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Spännande arr, snygga harmisar...skulle vilja höra denna med sång för då kommer den säkerligen till sin rätt...;) Hihateriet var som sagt påtalat redan, och mina sunkiga öron söker efter litet volymstarkare baskaggar... :)
Najs done... :P



Utloggad tsmalmbe

De "vackra" Gitarrerna är våldsamt för mycket komprimerade. Pumpar riktigt... ja antingen jävligt illa, eller så är det meningen, men inte i min smak. Virveln saknar botten pga. överkomprimering. Dessutom är trummorna mixade långt i botten (låter som mickade på 20 meters avstånd), men spelas aggressivt. Det är mycket tvetydigt sådär soundmässigt. Distade gitarrerna har bra sound, men dom sitter inte riktigt i mixen då dom abrupt blandas med "de vackra" gitarrerna. Då dubbelbastrummorna spelas tycker jag det distar riktigt illa över hela mixen på sina ställen.

Gillar det som en helhet, låten överraskar på sina ställen positivt. Bäst är balansen kring 3:06 och så.

Är jag helt ute och seglar om jag gissar att det här är tvångsmatat via en aggressiv limiter?

Ja, och jag saknar nog sång. Redan en par verser skulle göra underverk för att hålla uppe intresset ända till slutet. Låten är ju relativt lång.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Gillar ljudet på gurorna i introt...skönt varmt ljud du fått till där, även om det är aningen för komprimerat.
Trumspelet är nice men trumljudet är ingen hit direkt. Det låter lite konstigt med så mkt ambience mick på trummorna i förhållande till allt det andra. Hi-haten är tung som bly.
Distljudet är helt ok, lite för stickigt för mig smak, jag saknar lite rund botten i ljudet men det är ju som sagt en smaksak. :rolleyes:
Det bästa i låten är helt klart dina cleana guror. Mucho nice. :D
Bra lirat annars, säger som slappis, vill ha sång på detta, hade kunnat bli fett. :)
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Är jag helt ute och seglar om jag gissar att det här är tvångsmatat via en aggressiv limiter?

Det är du inte; det ligger en maximizer och pressar upp mastern... Den ryker till nästa mix!


Trummorna är jag också missnöjd med, samt att det finns en massa annat att fixa till. T.ex burkigheten på distarna.
Alla tips som framkommit hittills har jag lagt på minnet.

Har jobbat med en ny låt i några dagar och den har tagit allt fokus ifrån Solitude. Men nu har jag kört fast med den nya så det blir till att se över problemen och justera mixen när tid finnes.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad VIEGA

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Skönt som fan. introt är superbt. läste ett inlägg som kommenterade hihaten. kanske inte helt fel. en ride kanske hade suttit bättre när man tänker efter. mycket skön lugn låt. Funkar helt klart som instrumental!

mvh


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Aaah, underbar början. älskar det.

Blir lite värre när trummorna kommer in, känns inte som dom passar in i ljudbilden riktigt. Vassa och hårda.
Sen mådde jag inte alls bra när distgitarrerna kom in. Som en kniv rakt in i själen. Mycket möjligt att det är så hårdrock ska låta, men det gick inte hem i mina öron.

Men som sagt, partierna med den där plockgitarren är magiska, riktigt bra och framkallar gott om ståpäls.
Harmonierna är också mycket snygga, melankoliska och får mig att vilja ladda cd-spelaren med låten "Glider" med kent...
blargh


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Skön låt!  Den blir nog riktigt bra när du får lagt sång på den.
Gillar introt men jag skulle velat skära bort lite mer av basen på första guran och låta sologuran vara som den är så den kommer fram en aning mer.

Jag reagerade inte så mycket på att de distade gitarrerna kommer in för häftigt men däremot reagerade jag på att du dämpar dem så tvärt när det går tillbaks till det "aukustiska" stycket igen. Det hade varit skönt om den fick tona bort lite långsammare och hänga kvar en liten bit in i nästa parti och ge en mjukare övergång.

Det är är för hög volym på distade gitarrerna. Jag blev tvungen att sänka volymen när de kom in och sedan höja igen när de försvann.
Me, Myself & I


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Jag gillar det här och ser fram emot sången!
Gillar gitarrljudet (och förståss vad du spelar) på de lugna delarna och jag gillar även distpartier framförallt det första som minner mig om J Mascis/Dinosaur Jr men disten är lite stickig för min smak.
Den rena "sologitarren" på de lugna partierna låter kanon i mina öron.
Snygga harmonier, skön låt! En grunge/emo-ballad i mina öron. Jag har inte särskilt ont av trummorna, inte alls faktiskt, möjligen hihaten, men riden låter fint!
Well done!  :) :) :)