1 Carl Cadello and the sunshineband -The Sun is a Hole
Rocklåt nödtorftigt förklädd i genomskinlig latinoregnrock. Depptext och bra melodi. Samma ackordföljd varieras skickligt genom låten. Snyggt trumpetsolo! Trots det lyser latinokänslan med sin frånvaro.
2 Mikael Edebro - Ignatius
Jazzlatin skickligt och konsekvent genomförd, mera hemma i LA än i Havanna. Riktigt bra!
Melodin funkar bra och följer ackordväxlingarna enligt stilen, men känns aningen tråkig, skulle vilja ha en starkare hook, men det är kanske bara mina schlagergener...
3 Laff Robben - Sommer
Sommarbossa med snygga gitarrer. Texten är iofs en bagatell, men genren kräver inget mer. Här finns dock några bra ordvändningar. (Fusk?)-spanskan är tjusig.
Melodin har förutsättningar att fastna i huvudet. Bra! Bra mellanspel som komplicerar de annars enkla harmonierna på ett snyggt sätt.
4 MaxB_Magiska_Lantino
Jag gillar introt, tänker country när jag hör det (det är positivt i mina öron!) Texten gör det hela till en metalåt, det funkar, men jag vill ha lite mer poesi i den. Skriv inte allt på lyssnarens näsa (t ex byt ut "musikens land" mot ngt annat...)
De olika delarna funkar bra var för sig, men kanske att det spretar lite för mkt stilmässigt. Kul med "Hej" och "en, två...", men hälften räcker bra.
5 morgonte-Det är musiken
Riktigt nöjd med denna låten. Klappar mig själv uppskattande på tonsuren...

6 Eddi och Mikael Edebro - Juego De Ganadores
Text på spanska och goda instrumentinsatser ger pluspoäng.
Jag passar på texten...kan iofs googleöversätta, men att säga nåt om texten utifrån en sån översättning är väl minst sagt vanskligt...

Melodin är originell och bra, men jag upplever den ändå som lite tråkig. Red ut det, den som kan.
Latinkänslan finns där i instrumenten och sången, men inte i trummorna, och då hjälper det inte, tyvärr... Jag vill ha mer percussion.
7 Carl Cadello - latino latrino
Här finns mer latinkänsla än i The Sun is a Hole.
Texten funkar bra till melodin. Lite kul att dialekten får mig att undra några sekunder vilket språk det sjungs på...
Jag gillar Eh Ah ah-melodin. Trumpetsolot lyfter verkligen låten.
8 Morgonte-Alejandra
Den här låten kom och störde mig en natt när jag borde ha sovit. Det är jag glad för..
9 Emlan - Fredsblomma
Gitarrbossa med förkyld röst. Charmigt trots förkylningen. (Hoppas du är bättre nu...!) Härlig text och bra melodi som får en skjuts av wailandet.
Lite kort.
10 Egghuvud - Walk
Now we're talking! Här finns latinkänsla i massor ihop med en proffsig mix.
Enkel melodi och text, men det är just vad som behövs. No need to make an explanatory speech...

11 Mr Artrock - Bossa Nova till Jacqueline
Angeläget ämne, men för många grötrim stör texten. Snygg melodi annars och att refrängen byter tonart gör det hela spännande. Bra sånginsats!
Jag gillar instumentalmellanspelet, men inte syntljudet som kommer in vid 4.25 av någon anledning.
12 1up ft Marre - Chica
- En gitarrbossa igen, här med mer komp. Text på spanska är ju plus i denna festival. Det känns som att gitarrytmerna skulle behöva brytas någonstans i låten, ett percussionmellanspel kanske?
Annars muchos med latinkänsla! Bra!
13 Hellfog - In The Place of the Latina
Ajaj, här låter det general midi... Melodi är bra, och med rätt komp kan den lyfta rejält! Märkligt brott vid 0:49. Inte så mycket latinkänsla, tyvärr, men utvecklingsmöjligheter finns!
Och så poängen. Oj vad svårt...
7p 10 Egghuvud - Walk
5p 3 Laff Robben - Sommer
3p 11 Mr Artrock - Bossa Nova till Jacqueline
2p 2 Mikael Edebro - Ignatius
1p 4 MaxB_Magiska_Lantino