Kontrollrummet

Kornstad - Instinct Fixad bas, lägre guror, fixade trummor 7/5

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ok, jag kom nyligen på ett annat sätt jag kan sjunga på för att få rösten att låta "råare" vilket jag testat nu.
Dock har jag inte riktigt lärt mig att kontrollera det tillräckligt ännu för att sjunga in ordentligt.

Men är det mer åt detta stuket som ni tänker er sången kanske, eller låter det bara töntigt?    :unsure:

http://www.box.net/shared/ya2cc6c27s


Texten:
Fought to survive in the early days
Man was primitive an raw
He thinks he’s different nowadays
But the instinct’s now a flaw

He wants to live with passion
Wants to get the prize
the true nature shining through the lies…   

Instinct, fighting for survival
Ripping the mask that we see
….fighting for survival
Watch as the modern man flee
« Senast ändrad: 18.05.2011, 21:46:38 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kornstad som verkar vara en så städad gosse vad är det för helvetesgen du fått :D Vore kul att veta vilka influenser du har. Jäkligt snygga quick bursts vid 30 - det blir nog något riktigt bra av denna också. Följer med spänning,
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag antar att du inte börjat titta på produktionsbiten ännu men kompositionsmässigt är det ju riktigt bra. Skönt ös.


Jay Thomas

  • Gäst
Detta lovar gott! :) Spännade fortsättning följer hoppas jag!  B)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sköna riff ock gött gurasound du fått till.
Trummorna var väl inte så jätteroliga,men som sagt dom är kanske inte färdigpillade än..
Låten i sig är det ju inte så mycket att tycka om,lite för ofärdig än..
Men utgångspunkten är ju i alla fall lovande.. RAWK ON... B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej hopp. Inte så illa. Jag tycker nog att du skall skippa de första rundorna av bara gitarrer eftersom det riffet inte biter sig fast sådär så att man bara vill lyssna vidare. Gå rakt på där det blir mer komplext med fler stämmor istället. Annars gillade jag taktbytet.  :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Eddi:  Haha...Kornstad är hårdrockare så det stänker om det när han väljer musik att lyssna på och det är allt från glam, soft, metal, power, prog....  Favvo är väl Symphony X och Dream theater, men Sabbath, Judas, Metallica, Accept, Maiden osv är ju inte så pjåkiga de heller.    B)

Piddleton:  Thx man!  Har inte rört mix över huvudtaget ännu utan det är bara rå-inspelat för att få in idén.

Jay: Tack. Kul!  Japp det hoppas jag med.

Uriah: Håller med dig om trummorna och ljudet skall bli bättre. Kul att du gillar idén.

Egghuvud: Bra inlägg!  Skall tänka på det och halvera introriffet när jag lirar in det riktigt. Precis den feedback jag fiskade efter.
Stod i valet och kvalet där, men nu vet jag.   :D
Me, Myself & I


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
... men vad tror ni om detta som intro?

För långt om allt är ett intro. Men gött låter det.

Keep going... :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Haha!!  Äntligen har man kommit på refräng, ett litet stick och ett intro som är rätt långt men som ändå inte känns FÖR långt.
Eller?   :unsure:

Versen börjar vid 1:10 ca, med den långa tonen där trummorna försvinner för tillfället.
Reffen börjar där trummorna kommer tebaks.

Har skurit lite nu också så det bör vara lite bättre ljud på det hela.
Nya versionen ligger i första inlägget.
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror du har hela scenariot i ditt huvud - jag har svårt att höra hur det ska bli med sång och allt - men förlängningen är klassig (även om jag inte uppfattar det som refräng direkt) så work on.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Haha!!  Äntligen har man kommit på refräng, ett litet stick och ett intro som är rätt långt men som ändå inte känns FÖR långt.
Eller?   :unsure:

Ett första utkast till sång är nu ditlagt men jag kan ju inte ens komma inom ljusår mot den råa sång som jag vill ha till denna låten, så ni får helt enkelt använda fantasin och skita till det lite.    ;)

Det är dock lättare att få känslan för låten när det finns sång med, kass eller ej.

Texten:
Fought to survive in the early days
Man was primitive an raw
He thinks he’s different nowadays
But the instinct’s now a flaw

He wants to live with passion
Wants to get the prize
the true nature shining through the lies…   

Instinct, fighting for survival
Ripping the mask that we see
….fighting for survival
Watch as the modern man flee
Me, Myself & I


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
DETTA GILLAS SKARPT. Roligt att nån här är lite med aggro än genomsnittets blöj-/gubb-/mjukrock som brukar presenteras här ;)

Hehe. Influenser? Metallica hörs ju lång väg. Kan nog nästan pin pointa albumet till Ride the lightning oxå. Eller har jag fel. Kanske t.o.m. en enskild låt: For whom the bell tolls? Kul detta!

Produktionen behöver man ju inte orda om för den är väl helt ofärdig hoppas jag. Någon skrev att gurasoundet var bra, men det tycker jag inte. För tunt. Möjligen att du fått till "tugget" i ljudet så att galopprytmerna går fram bra.

Ursäkta mig men sången är ju (som du själv antyder) anskrämligt vek för att vara Thrashstuk. Inget fel på sången som sådan dock.

Trummorna är ju verkligen taffliga ljudmässigt. Fast du har nog fått till Ulrichkänsla i programmeringen och ungefär lagom simpelt spel. Lars Ulrich är ju ingen stjärna direkt :)

Kompositionen i sig låter bra. Kan nog bli nåt härligt av detta, men se till och fixa till det ljudmässigt. Ljudet/produktionen är ju så viktigt i tyngre musik. Mycket känsla sitter ju där oxå. Lägg ordentlig sång. Prova att ta i utav bara helvete när du lägger den. Kanske blir skrikigt, men det är fan bättre än tillbakahållet halvjoller :)

Du kanske tycker att jag sågat dig. Det har jag inte alls, men jag kommer aldrig att stryka medhårs bara för sakens skull. Detta kan bli riktigt bra med rätt putsning.

Kör hårt.

//Rickard

Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Haha...tack Rickard     :D
Jag har inget emot sågning så länge det är konstruktiv "sågning" som detta.
Tog det faktiskt som ett positivt tyck i det hela, med tydliga punkter att jobba vidare på för att få det ännu bättre.

Många bra kommentarer som jag tar med mig när jag jobbar vidare på denna låten.
Tyvärr är min röst helt enkelt inte gjord för att sjunga denna typ av musik.
Skrek så jag smakade blod i munnen "typ" men det hjälper inte.    :(   

Skall gör nytt försök inom kort.
Me, Myself & I


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej kornstad
Här luktar det megadeth !  mmmmmm gott  :D

blir kanon det här ska vi få se efter lite fix och trix
och kanske med lite tipps

kolla lite på hur ovannämnda artikulerar sin sång ni ligger inte så långt ifrån varandra röstmässigt
och lek med lite effekter så som tex vänd filen bakofram lägg på reverb vänd tilbaka
ett gammal goding trix som jag tror kan bli ball

kör hårt mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ny version i länken i första inlägget nu.
Observera att det är den gamla som ligger kvar i spelaren!  Vill att ni skall kunna jämföra dem och se om ni tycker att den nya versionen är ett steg i rätt riktning mixmässigt eller om jag är ute på för djupt vatten.

Har bytt bas, bytt trumset, skruvat om guraljudet en aning, samt justerat volymer på flera ställen för att få et skönare och tyngre sound på det hela.  Kommer göra ett nytt på sången så småningom, nån kväll när jag är lagom på lyran...   :)
Sjunger rock bättre då av ngn anledning.
Me, Myself & I


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
hallo Kornstad ! det låter fett om gitarren I like
nu sitter jag och lyssnar med lurar och ja bla bla bla jo :D  höj trummorna eller sänk allt annat förutom sången
och stereo bredda lite kanske

Rock on !
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ny mixen har definitivt mera bett i både gitarrer och virvel! Sången låter lite väl snäll för genren för att det skall nå riktiga höjder. Och uttalet kunde vara lite bättre också, konsonanterna blir lite för mjuka.
 Det jag har hört från dig förut låter inte alls metal, jag antar att det här inte är musik du gör för jämnan. Då är det imponerande kompetent och modigt att våga testa andra stilar. Lyckan står den djärve bi!  ;)
DON'T PANIC


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jojo, inte illa. Låter riktigt bra. Din röst, som du själv också sa, passar väl inte helt för detta. Testa med att dista sångspåret en aning :unsure:

Kör hårt B)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Nu har jag trixat en del med trummorna för att få bort oänskade frekvenser som stal en maaaassa energi, mixat om basen och fått upp lite i volym, sänkt gurorna en aning och även lirat om basen en del på några ställen så den jobbar lite mer.

Ligger i länken här och i första inlägget
Bättre?

http://www.box.net/shared/ppjazfiq5b

Någon som har tips på hur man får en vissångare att låta rockig?  Finns det ngn bra effekt?
« Senast ändrad: 07.05.2011, 18:19:31 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Någon som har tips på hur man får en vissångare att låta rockig?  Finns det ngn bra effekt?
Sigaretter, whisky, eq og kompressor  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Spontant njae
Lite grann som Zorrow som vill låta bra i sången men inte riktigt når fram känner samma sak nu med din låt är jag rädd för. Ni har bägge glöden men inte riktigt gnistan i övrigt kan jag tycka att det hela är lite väl otight också - usch vad jag vräker ur mig denna natt men va fa*n jag kanske hör nåt annat imorrn?!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Robblar:  Haha, det låter gott om inte annat!!   :)

Eddi: Aj då, är det så illa lirat? Jag vet att det är lite otajt på sina ställen, men jag är lite fjompig där och vill kunna lira hela låten utan en massa klipp. Så hela (halva) låten är lirad i ett svep på bägge gitarrspåren och kommer att liras om igen när jag skall fixa resten av låten. Är inte så himskans bra på gura tyvärr, så det kan nog bli lite otajt.

Men mixen då?  Känns det som att det är bättre tryck nu?
Me, Myself & I


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det här var det jävligt med tryck i. Kommer inte på nåt att ändrä på.
Kanske reampa sången genom en gitarrförstärkare?
Kanske pyttelite mer 80 hz på kaggen?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Spontant njae
Lite grann som Zorrow som vill låta bra i sången men inte riktigt når fram känner samma sak nu med din låt är jag rädd för. Ni har bägge glöden men inte riktigt gnistan i övrigt kan jag tycka att det hela är lite väl otight också - usch vad jag vräker ur mig denna natt men va fa*n jag kanske hör nåt annat imorrn?!
Nu har jag haft dåligt samvete i flera dagar för att jag "sågade" jag hade ju gillat alla versioner tidigare så hur kom det sig nu att jag var så elak. Jag har lyssnat ett par-tre gånger till och jag vet ju att du är ute efter att göra värsta metallrösten och det finns säkert knep att göra det på har du testat med ADT-pluggen med olika inställningar? Fast jag tror det är enklare än så höj låten 3-5 tonsteg och sjung för allt vad brallan håller. De lite otajta guraackorden kan du ju klippa och flytta. Tänkte jag skulle notera var jag hör dom men det blev rätt så många - vid 1 minut, vid 1:13 vid 1:127 vid 1:33 - hoppas de noteringarna kan få dig att förstå vad jag menar. Om de inte sitter perfekt så känns det lite B och du hör i mina öron hemma i A på allt det övriga.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Jävligt skön låt jag skulle gärna göra en gratis prov mix på denna för jag gillar den så skarpt  :D ni kan välla höra av er i så fall så kan ni skicka filerna mvh Emil


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ok, jag kom nyligen på ett annat sätt jag kan sjunga på för att få rösten att låta "råare" vilket jag testat nu.
Dock har jag inte riktigt lärt mig att kontrollera det tillräckligt ännu för att sjunga in ordentligt.

Men är det mer åt detta stuket som ni tänker er sången kanske, eller låter det bara töntigt?    :unsure:

http://www.box.net/shared/ya2cc6c27s
Me, Myself & I


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter inte töntigt. Jag tycker rösten fungerar på det här materialet då den låter så här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
töntigt? ,,,,,Icke
blir bara bättre och bättre detta. kör hårt !
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter bättre - har du fixat guran också? Kan inte höra nåt otajt där nu alls. :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se