Kontrollrummet

varannan vatten - sleep deprivation

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
LÅTNAMN: sleep deprivation
GRUPP: varannan vatten
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 2.27
KOMPOSITÖR: Ulrika Mild, Daniel Mars
PRODUCENT: Robin Rudén
MEDVERKANDE: Ulrika Mild, Daniel Mars, Mikaela Mars, André Robsahm
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Verklighetens folk-grejerna gick inte riktigt hem hos de som föredrar klassisk struktur och produktion så jag tänkte att jag ska posta något av det jag gjort som är mer.. tillgängligt. Jag hoppas att det smakar (bättre).  ^_^

[mp3=200,20,0,center]http://www.tram7.se/wp-content/uploads/2010/07/varannan_vatten-sleep_deprivation.mp3[/mp3]


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja du har rätt i att det invanda blir mer lätt-tillgängligt - svårt att uttala sej om saker man inte förstår sig på riktigt. Den här var mer main stream i min radio - nu ligger den på färdiga så den är väl klar antar jag. Låter bra men har lite hårda accenter i instrumenteringen tycker jag hon som sjunger gör det till 90% riktigt bra också. Kul med bredden Piddeln
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hon låter lite annorlunda från 27 sek "...but now..." som om hon i första tagningen inte riktigt fixade de låga tonerna och fick lägga om sången just i det partiet. Stämmer det att det är en annan tagning av sångspåret... egentligen inget fel i det, bara kul att notera? Vid 67 klarade hon dessa låga toner i samma tagning.

Lite Sally Oldfield-känsla i låten nästan.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag vet faktiskt inte riktigt hur tagningarna klippts.Jag var inte med i det stadiet. Fast du har säkert rätt, Max. :)

Intressant det du säger om accenterna, Eddi. Jag har inte tänkt på det men du har rätt. Det blir kanske lite så av den hårda limiteringen för att få till "radiosoundet".



Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Riktig Hitig poplåt den här gillar jag.
Skitskön Refräng och bra ljud.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte



Jay Thomas

  • Gäst
Kalasfint! :)
Början påminner mig lite grand om Cranberries men sedan det blir det något annat, bättre i mina öron! :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Du säger att du inte var med vid klippningen. Du menar mixningen? Mao har du bara spelat in detta och någon annat mixat? Eller är du kanske bara med och spelar nåt instrument? Eller bara kompositör? Lite oklart är det.
Ok, nu till låten. Tycker faktiskt att den är ganska banal historia, ospännande arr. Rätt så kompetent gjort, sången får lite +, men tycker den är lite hög i volym.
Och vad betyder gruppnamnet "varannan vatten"?


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jay: Tack! ^_^

Tokai: Den är klippt och mixad av producenten. Jag har skrivit texten och ackordföljden.

Gruppnamnet betyder ingenting, det är bara ett namn.

Tack för din input! :)



Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Tack!  B)

Jag kanske borde förklara hur varannan vatten-projektet har sett ut för min del.

Jag slutade en anställning 2009 med avgångsvederlag och bestämde mig för att leva snålt så att jag kunde ta året ledigt. Under detta sabbatsår skapade jag bandet varannan vatten. Bandet består av diverse bekanta som har sina egna band och soloprojekt egentligen och sanningen är väl att jag tvingade in dem i mitt projekt. Som jag skrev i min presentation så är jag ingen direkt talang när det gäller det musikaliska men jag har förstått att jag kan väga upp det genom att omge mig med duktigt folk. :)

Jag bestämde mig för att varannan vatten skulle spela in en EP. Jag skrev några texter, gjorde ett par ytterst rudimentära demos som jag skickade ut till sångarna. Sedan kallade jag till inspelning med ett ganska tight schema där varje instrumentalist och sångare gjorde sina insatser och bollade idéer med mig och producenten i ett par dagar. Producenten tog därefter över, klippte och mixade i ett par månader. Totalt fick jag lyssna på 10-15 olika versioner av varje låt innan vi kände oss klara.

Under tiden mixen sattes ordnade jag någon som fixade ett omslag, kontaktade tryckeri och allt sådant. Så, 4-5 månader efter att projektet påtänktes så hade jag min egen EP. Min egen, fast jag inte spelat eller sjungit en enda ton på den.  :ph34r:



Här kan ni höra absolut första versionen av sleep deprivation, förresten. Något annorlunda jämfört med den slutgiltiga produkten. [mp3=200,20,0,center]http://www3.shellkonto.se/puff/demo/sleepdepr_utkast.mp3[/mp3]


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Piddleton och pang på:

-detta kunde vara så mycket bättre därmed inte sagt att det är dåligt alls men jag tycker man skall vara ärlig och jag uppskattar själv sakligt kritik av mina både musiker och icke musikervänner när jag är i tagen, och kommer förmodligen att börja lägga upp demos här snart för det har jag aldrig bemödat mig med tidigare och det är mkt värdefullt med andras input och olika preferenser!

Sången låter verkligen skitbra på refr. men tyvärr rätt kass på verserna, märkligt, jag hör givetvis att den är dubbad osv på refr. men hon är inte så tonsäker på verserna kanske behöver gå till en pedagog för en aning trim och finslipning av sångtekniken*

Trummorna/programmeringen är ok men kan och bör absolut bli bättre, framförallt på refr. då det blir 70-talsdisco istället för det jag uppfattar som ett jävligt cool 80-tals sound i resten av låten*

Syntljud etc är väl valda och möjligen lite höga i mix, basen skulle kunna mixas lite mer väldefinierad men detta är småsaker jämfört med det jag skriver om sången och trummorna, låten skulle alltså kunna bli betraktad som en riktigt skön och proffsig 80-talsretro med några omarbetningar och lite mer attityd tillika tonsäkerhet på sången i verserna***
 B)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hepp hepp
Ha ha en luring de första takterna tänkte jag åh nej vad är det här för dansbandsdynga
men se så fel man kan ha  :D

Tycker ni har fått ihop en riktig bra låt    en  blivande sommar plåga kanske  :)

nu sitter jag inte med någon bättre lyssning men undrar om man inte kan fläska till basen en smula

nåväl gött jobbat

Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus