Forum > Demolåtar

Tokai - You made me happy (You make me sad)

<< < (4/5) > >>

Tokai:
Hej uriah!
Alla 8 gitarrer har gått via Amlitube3. Men jag har bouncat ner dom så jag kan inte längre säga vilka typer av förstärkare, förmodligen Marshall.
utom en, den som emulerar 12 strängad Rickenbecker, den går in i en Fender Twin Reverb.
Riff 1 består av en Gretsch 6120 (mest för Pete Townsend använde en sån för powerackord ibland) och Gibson Les Paul. Dom två git. är eq:ade med Neve 1073
(LiquidMix emulering). De andra två i riff 1 går till en stereobus också med Neve 1073. I princip bara skurna i lägsta basområdet
Gitarrerna (3 st) i riff 2 + en ensam git går alla till samma bus. Sen lite olika reverbmängd på gurorna.
Jag är nöjd med att du undrar om det möjligtvis kan vara uppmickat från en förstärkare. Då har jag kanske nått dit jag velat :)

Tack alla återigen för bra kommentarer! Blir nog ytterligare ett nytt sångpålägg/ny text vad det lider.

Marruschkka:
Hej :D

Jag kan inte ge dej några avancerade kommentarer i tekniskt avseende, men det här låter ur-rockigt..och med det menar jag..á la Stones i sina bästa dagar och jag går igång på det här, helmysigt bara :P

Schysta gitarrer, sången passar till det här, kör järnet bara, tycker jag :D

/Marre

MaxB:
Uj vad mycket gitarrer och inställningar. Jag brukar oftast dra gitarrsladden genom en POD2, thats it, typ...

Nu gnistrar det lite till om sången vid 100 sekunder hörs det att det är George Harrison och polarna som sjunger! Det är lite roligt. Kommer inte ihåg vad gänget hette med det var kanske nån från ELO som gjorde några plattor tillsammans med nån beatle?

Ett ord som är återkommande i texten har svårt att passa in i mitt kritiska öra, i synnerhet då jag tänker på dig som faktiskt arbetar mycket med låtarna du gör. Ordet jag tänker på är Happy.
I den här takten i låten blir betoningen oftast lite olyckligt häääpi istället för häppi  B)
Försökte själv sjunga ordet i låten men det är svårare att få till den snärten i ordet.

Hoppas du kan ta den varma potatisen!  :wub:

Kunde ju fungera med:
You make me sing a song - You make me sad

Då vet man inte vad man ska tro?  :wacko:

Nu ska jag ut och mixa: "Plan 7 - Proletärens klagan"
Hoppas jag inte får kicken om chefen hör den...  :unsure:
Men han vet att jag trivs på jobbet och fattar att det bara är en skojtext!

Edit: Du sjunger som medlemmar från gruppen Travelling Wilburys!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Traveling_Wilburys

Tokai:
Hej Marre! Och tack för dina fina ord. Ja, jag är lite inne på lite rock nu, testar gränserna. Fast min röst kanske inte passar in, eller så vet jag inte.
Jag kör så det ryker några varv till - sen blir det väl pop igen.

Hej MaxB!
Ja ovanligt många gitarrer vad mig beträffar. Annars inte så många inställningar, faktiskt ganska få.
Du tänker på Jeff Lynne?
Happy ja. Kan man inte sjunga ut ett ord som normalt uttalas kort? Men det är klart, det är en accent där på -pi. Får tänka över det hela.
Kloka tankar.

91:an:
Som gammalt Beatlesfan älskar jag den här sorts arr! Doftar lite "Baby you can drive my car", då menar jag ditt snygga arr. Mycket fint avvägt med de olika instrumenten, som aldrig konkurrerar med varann utan istället kompletterar. Riktiga trummor eller programmerat?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion