Hej, jag kör på som vanligt utan krusiduller, fram till 155 är den lite seg och inte speciellt progressive, du kanske tänker på Svensk progg när du nämner ordet i rubriken, i så fall hamnar den mer rätt, den låter stiff och saknar djup, blir ok när gitarren kommer in och man tänker ok skönt här är det i alla fall en musiker som spelar, arret och instrumentvalet i första delen blir lite lek/experimentlåda och passar inte tycker jag!
Sedan kommer du loss och plötsligt blir det
jätteintressant och gillas starkt av mig, instrumentval, spel och arr är kanon fr.o.m. nu så känn dig nöjd gosse*
Frågan är alltså varför denna i mina öron stora kvalitetsskillnad mellan del 1 & 2?
Du vill skapa en kontrast och det är i detta fall en god idé, men jag tror du vinner på att tänka om gällande de kvasiklassiska instrumentgrupperna i 1:a delen, blöt sedan upp det lite det är för torrt och saknar något i nuläget, gör om och välj ev. folk/medeltidsinstrument istället då blir det mer spännande och du behåller överraskningsmomentet + det blir mer pro och naturligt!!!