Kontrollrummet

Macbook pro

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Hejsan!

Jo jag undrar lite om det är det som är problemet att jag använder bara en HD 7200rpm när jag spelar in.
Med 8 spår samtidigt, så kan datorn "hänga sig" några sekunder och inspelningen är förstås förstörd. Inte var
det några som helst problem för mig att spela in 8 spår på min gamla Dell PC?

Ska man försöka spela in på en extern usb HD eller klarar den inte 8 spår via usb?

Lite skärrad, för jag ska spela in en kör o flygel senare idag o det vore ju inte så kul att det är jag som
blir bromskloss och orsakar omtagningar osv...

Jag inbillade mig efter allt snack om Mac hit o dit att det bara ska flyta på, men om sanningen skall fram
så strular det mycket mer med Maccen, än när jag körde på bärbar PC. Där kunde jag stänga ner processer
osv... Tills jag kunde köra utan sådana här problem.

-------------------------------

//Janne


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
8 spor bør være barnemat for en moderne computer og 7200 rpm er vel bortimot det raskeste du kan sette i en laptop.
Det er nok noe som ikke er som det skal være med den maskina.
PS: Jeg har stort sett erfaring med opptak i 48/24, dersom du bruker 192kHz blir det mer data, men likevel burde vel ikke det være noe problem. Tar rutinemessig opp bandet på spilling da vi har en echo audiofire 12 i live-racket tilkoplet mikserens alle 12 kanal-inserts. Bruker da en gammel HP laptop (nw8440) som har 7200  harddisk.

Antar du bruker FW, du burde i så fall sjekke at FW chips er av "riktig" fabrikat, der er det inkompatibiliteter ute og går. Sjekke om det finnes oppdaterte driver til kortet ditt. Sjekk med google om andre har liknende problem.

Ta med den gamle Dellmaskina i tilfelle noe går gæli (hvis det er en laptop!). Filene kan vel alltids flyttes over senere. Hvis du bruker 192 kHz sampling kan det kanskje være en tanke å teste 96 el. 48.

-Robert


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Janne, kul att du fortsätter däroppe i norr med dessa fina inspelningar!
Kör du fortfarande med DPA eller har du något annat, själv hade jag turen att få lägga vantarna på ett par nya Thuresson cm 402 innan Jul*

Det där med mac låter inte så kul men heller inte oväntat, jag går på hörsägen och inget annat, PC ÄR stabilare idag du borde ta dig en titt på någon vettig laptop av just dell eller liknande, jag tänkte själv skaffa det snart, har ju kört in på antingen Sony's bästa DAT eller Yamaha D-24 (driftsäkra maskiner) men det blir smidigare och framförallt mindre vikt i mobila riggen med en laptop och ett transparent interface med 2-4 ingångar alt. Lynx om dom har för laptop!
http://www.kerliou.com/Mobila%20inspelningar.html tillfällig site...

Lycka till***
 :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Nånting e nog galet. 8 spår ska inte vara nån större utmaning för en modern dator och en 7200 varvare. Har kört betydligt fler spår på sämre dator och billig USB-disk med mitt gamla Mackie Spike USB-ljudkort. Har du kollat så att alla drivisar till ljudkort mm är "up to date"? Är disken nydefraggad osv. De där med att Mac e så himla stabilt bla bla bla är en sliten kliché som alla macanvändare använder för att på nått sätt rättfärdiga sitt överprissatta inköp.  ;) Invändigt ser ju en mac och pc mer eller mindre likadana ut idag med intel processorer etc. En dedikerad musik-pc från t.ex Frost, Racktone eller annan musikdator-tillverkare är nog i dom flesta fall både billigare (för liknande prestanda som mac) och stabilare, med en bättre och personligare support. Kommer i mycket kontakt med Mac nu för tiden....stabilare än en musik-pc? Nä!!!!
« Senast ändrad: 08.04.2011, 12:48:53 by jonnerstone »


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Hejsan!

Tackar för alla svar!

Nu gick det helt utan anmärkning igår, en dag kvar med kören och fyra sånger. Men idag kommer jätte orgeln med
som komp. Det blir en jätte utmaning o få kören o höras, det är så liten (smal) läktare, ungefär 3m ut från orgeln.

Men nu såg jag annars att frysningen på datorn inträffar så fort jag pillar på nått i Cubase under inspelning. Det var
aldrig nått jag råkat ut för i PC miljön. Jag har alla dom senaste drivisarna, datorn är i princip använd bara till
inspelning. Jag själv anser mig vara tillräckligt kunnig på datorer vad gäller PC i alla fall, jag gör vad jag vill med
en PC, men Mac är en ny miljö som jag inte hunnit lära mig ännu.

Jo jag kör med mina DPA mickar o lite annat smått o gott, vill bara ha ett par Schoeps nu så klarar jag mig :)   
-------------------------------

//Janne


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Följer inte Garageband med Macarna? Är inte det ett alternativ?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Min Frost har rullat utan uppehåll i ett halvår nu, lägsta latencyn, massiva projekt och fjärrstyr cubase med min Iphone när jag sjunger in, har inte buggat en endaste gång. woho  ;) :D


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Spela in flera kanaler har aldrig funkat kanon för mig i Cubase på pc. Just som du säger kan de hacka till och så äre bara å börja om. Aldrig hänt i Ableton Live ja kör nu.
Cubase känns verkligen extremt stort, tungt och trött jämfört med Live.


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Har även detta problem med Logic stundtals. Jag har den senaste iMacen så man tycker ju att prestandan borde räcka. Det brukar dock lösa sig om man aktiverar "Low latency mode", vilket innebär att reverb och andra processorslukande plugins/processer avaktiveras. Bör ju finnas ngt liknande i Cubase!?

Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Burde vel ikke være nødvendig med noen plugins overhodet under multispors opptak? I hver fall ikke slike som forårsaker latency. Kanskje bedre å vente med slikt til miksingen.

-Robert


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Troligen är Reaper det mest resurssnåla DAW som finns. Löjligt stabilt program är det också. Vill du fortsätta jobba i Cubase när du mixar så gör du busenkelt stems (exporter av alla spår) som du sedan lyfter in i Cubase istället. Reaper tankas ner som fullt fungerade shareware.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag har kört på Cubase sedan 2003 på PC och många ggr med fullt band i studion upp till 16 spår simultant via Lynx Aurora utan minsta problem så det har knappast med PC att göra som nån sa nyss...

Ett förtydligande gällande Stems: det är grupper av spår som man vanligtvis plockar ut/exporterar till masteringhus för att där eftermixa & mastra på ett mer kontrollerat sätt, man tar alltså ut färdigmixade trummor i en stam, gitarrer i nästa, sång o kör i nästa, bas och klav tex i nästa, brukar räcka med 4 stereostammar...


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
På frågan ifall det är 7200rpm disken som är flaskhalsen så är nog svaret nej. Har en macbook pro med 5400rpm disk, i5 processor och 4 gig ram och har gjort i alla fall 16 spårs upptagningar i ett crackat logic utan att behöva ställa ner prestandan. Har även kört mainstage och logic parallelt med en hel del pluggar och inspelning av 16 spår.
Har använt firewire interface i båda fallen. Digi 002 i det ena och focusrite saffire pro24 i det andra.

Vore intressant att höra lite om vilka komponenter/ljudkort/daw du har.
« Senast ändrad: 12.04.2011, 02:19:46 by Skägglossning »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett förtydligande gällande Stems: det är grupper av spår som man vanligtvis plockar ut/exporterar till masteringhus för att där eftermixa & mastra på ett mer kontrollerat sätt, man tar alltså ut färdigmixade trummor i en stam, gitarrer i nästa, sång o kör i nästa, bas och klav tex i nästa, brukar räcka med 4 stereostammar...

Det är säkert också vanligt. Det jag menar med stems och använder det till är i alla fall att exportera alla inspelade spår individuellt, vst som audio. Inte för att bussa ihop utan för att enkelt kunna byta platform att mixa i. Min samarbetspartner har ju ovanan att arbeta i Logic på Mac och själv kör jag i Reaper på PC så då är detta ett ypperligt sätt att samarbeta.  :)