Forum > Demolåtar
Johan Hurtig, There will never be another you
asti:
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 11.04.2011, 00:39:39 ---Lyssnade på mastern o testade att hälla på mer reverb, men tyckte det blev sämre. Ska höra med pianisten vad han säger, han är rejält kritisk på ljud.
Nåt jag funderar på är om pianot är lite vasst? Det är ett digitalpiano av lite dyrare modell, det här ljudet var ett av de minst vassa i det... Jag skar två db vid 10 kz och gasade två vid 125... Men ändå...
--- Slut citat ---
Jag reagerade också på att pianoljudet var aningen vasst, men tyckte det var rätt marginellt.
Men det skadar nog inte att försöka få lite mer "värme" där.....
Jay Thomas:
Härligt med lite jazz! :) Bra spelat och en fin "standard", safe som något skrev. Det jag reagerar på att hihatdominansen och den syntetiska basen. Hihaten är i min smak alldeles för hög och basen är det för lite knorr i. Annars tycker jag att det är bra.
Håkan Nilsson:
Tack för kommentarer!
Klev upp i natt kl 4 och höll på några timmar, komprimerade bla om spår för spår noggrant. Kaggen är en liten burk med "musiksalsdämpning", så det normala odämpade jazzljudet går inte att få ur den, men min Finalizer har bla ett program som heter SIngin Bassdrum, jag körde, Fick bort de distpeakar som var. Hör nu att pianot blev snällare i ljudet också. Panoreringen av pianot ändrar sig ju en hel del beroende på var han spelar, men jag har gasat vänster kanal mer.
Nu är det lite mindre OH och hihat-tramp och mer av själva vispläpet mot skinnet, det var det svårast att få fram utan att det smäller i hela huset när han trycker till på virveln på de små softa trumsolona.
Basljudet ville vi ha lite rörskitigt, nån kontrabasist hade vi ju inte.
Hällde på så mycket reverb jag kunde, med mer började det låta illa...
Ny mix:
http://www.speedyshare.com/files/27899236/01_There_will_never_be_another_you_MP3.mp3
Håkan Nilsson:
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 08.04.2011, 00:12:53 ---Jazztrio på två personer. Johan Hurtig spelar piano och bas, hans skolkompis Jens trummor. Det här är en av fyra låtar de gjort som ett projektarbete, kul att de valde min lilla studio.
Johan är 20 år och Jens 17. Bägge spelar typ alla instrument.
Åsikter om ljudet mottages med största tacksamhet!
--- Slut citat ---
Mix 3:
Att mixa på natten i enbart lurar vet alla inte är så smart... Ändå gör somliga det! Jag var så ivrig o kunde inte sova, vid lyssning i bil mm så framkom att pianot var för svagt o kompet för starkt och vasst. Nu har jag gjort om det fyra ggr till och sprungit ut o in i bilen, så nu får det nog vara bra som det är. Hoppas jag...
Jag fick kaggen att låta lite mindre dämpad med reverb trots att den var full med filtar...
Håkan Nilsson:
Ändrat lite på allt i den här. Mer reverb på trummor, mindre på piano. Minskat bredden på trummorna. Lite mer komprimering och mindre eq-topp på pianot. Småjusteringar på allt.
Makalöst snyggt pianolir av en 20-årig kille. Om tio år kan jag verkligen skryta med de här inspelningarna.
http://www.speedyshare.com/files/28097965/01_There_will_never_be_another_you.mp3
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida