Kontrollrummet

Saltholmen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Det mekaniska undret heter ett elektroniskt popprojekt som någon göteborgare håller i. Han gör just nu en skiva/konstinstallation som handlar om spårvagnslinjen 11 (mellan Bergsjön och Saltholmen). Verkligheten folk (mitt projekt) har blivit inbjudna för att samarbeta på en av låtarna.

Vi fick en vers, behöll de skeva syntarna men klippte bort en pumpande syntbas och en ploppig melodi, sedan lade vi på en ny basgång, en melodi till "refrängen" samt lite effekter. Ett försök att lägga stämma på sången blev en ny vers istället (vi behöver dock sjunga in den med annan text, känner jag). Nu tänkte jag fråga efter era åsikter innan jag slutför den. Är det en fungerande låtidé? Är det lyssningsbart?
« Senast ändrad: 09.04.2011, 08:04:45 by Piddleton »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad gör valarna på linje 11? Det händer grejer vid 85 som gör att det hela får lite skjuts - men nja för mycket bandstopp och lite FÖR flummigt även för mig. Å andra sidan ingår det hela i en konstinstallation med lite bisarra omgivningar så kanske det funkar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bisarra omgivningarna kan vara då spårvagnen lämnat Bergsjön. Trodde det var linje 4 eller nått sånt.

Skum musik och sävlig sång kan fungera. Undrar dock vilka ord som borde betonas i texten i den lugna delen. Inte säker på om din takt där, är den optimala för texten.

Det är flummigare än flummigt det här. Mina tankar går till "Älgarnas trädgård", där jag i min ungdom undrade om musiken var på riktigt, då jag lyssnade på plattan "Framtiden är ett svävande skepp förankrat i forntiden". Det var så många saker som bröt från gängse musikregler, att jag trodde musikerna - eller jag - var galen. Var inte säker vem...

Träffade förresten en av medlemmarna för några veckor sen, då jag var på fest där. Flera ur gruppen håller fortfarande på med musik på olika håll.

Det kan bli kult med detta stycke - Hej - tapestopp!
Vad gör ni för att få den effekten?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ha-ha,skitballt tycker jag..
Låter som en mässande präst i början..
Härliga ljud och spännande brytningar,men ändå på rätt sida av 'Märkligheten'.... B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Tack för era tankar. Jag uppskattar dem.

Tapestopeffekten använder jag väldigt mycket i verklighetens folk-låtarna. Den kommer i första hand från VST-pluggen som heter Glitch. Den är egentligen 9 ganska vanliga effekter i ett som man kan trigga i en sequencer. Gratisplugg.

Det första sångspåret var redan klart när jag kopplades in. Det är känslolöst och obetonat på ett vis som jag älskar men många andra nog kommer att ha svårt för, kan tänkas. Prästkopplingen gör jag också.

Kanske faller låten på plats till bilderna av ett vinteröde badparadid som Saltholmen är 8 månader om året.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
11:an var linje 4 förut?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det där fick jag ångest av.  När jag bodde i GBG åkte jag sjuan förbi nån kyrkogård med en stenportal med inskriptionen "TÄNK PÅ DÖDEN". Fick lite såna vibbar av det är. Det låter lite Thåström också, skulle han gjort den hade den varit sukes direkt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Jay Thomas

  • Gäst
Schysst samarbete! :) Lyssnar till regnet och det passar bra! :)


asti

  • Gäst
Spännande arr! Snygg bakgrund i verserna, förutom kanske den svajiga synthen som man blir lite sjösjuk av!  :)
Jag tycker rösten i första versen är lite för låg (frekvensmässigt) och "knarrig". Skulle hellre haft en mjukare kvinnoröst högre upp i frekvensområdet.
Refrängen är jag däremot inte så förtjust i. "Tape-stoppen" är kul ett par gånger, men blir jobbigt i längden.
Vet inte om jag gillar tempoändringen i refrängen, tror det varit bättre med samma tempo som i versen
men att ändå trummorna kommer in och förstärker. Hur som - Annorlunda och intressant!


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Stort tack för era idéer och tankar. Jag har plockat ner låten nu. Det är dags att göra klart den. :)
« Senast ändrad: 10.04.2011, 10:50:49 by Piddleton »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det där fick jag ångest av.  När jag bodde i GBG åkte jag sjuan förbi nån kyrkogård med en stenportal med inskriptionen "TÄNK PÅ DÖDEN". Fick lite såna vibbar av det är. Det låter lite Thåström också, skulle han gjort den hade den varit sukes direkt.

Håkan Nilsson, menar du kyrkogården där spårvagnen åker i en lång uppförsbacke på väg ut?
Nej nu ser jag, det var sjuan du åkte...

Stort tck för era idéer och tankar. Jag har plockat ner låten nu. Det är dags att göra klart den. :)

Nu har jag abstinens, saknar låten... Har till och med lånat en ingrediens från den till min senaste låt!
« Senast ändrad: 10.04.2011, 09:19:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Nu har jag abstinens, saknar låten... Har till och med lånat en ingrediens från den till min senaste låt!
Trevligt! :) Skivan ska vara klar i början av maj så snart finns den tillgänglig igen.

Jag vet förresten inte svaret på frågan om 4:a och 11:an. I dagsläget går 11:an från Bergsjön till Saltholmen t.o.r. och 4:an från Angered till Mölndal t.o.r.. De har alltså tre hållplatser gemensamt (Gamlestadstorget, Drottningtorget och Brunnsparken).

Fan, jag saknar Göteborg.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag abstinens, saknar låten... Har till och med lånat en ingrediens från den till min senaste låt!
Trevligt! :) Skivan ska vara klar i början av maj så snart finns den tillgänglig igen.

Jag vet förresten inte svaret på frågan om 4:a och 11:an. I dagsläget går 11:an från Bergsjön till Saltholmen t.o.r. och 4:an från Angered till Mölndal t.o.r.. De har alltså tre hållplatser gemensamt (Gamlestadstorget, Drottningtorget och Brunnsparken).

Fan, jag saknar Göteborg.

Jag med ibland! Jag kan vara ute och cykla men det spontana minnet sa mig... Kanske punktering i minnet...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google