Forum > Demolåtar
These Memories
lonewind:
--- Citat från: mahan skrivet 01.06.2007, 09:28:16 ---Okei Chris.
Ny version, ny lyssning, sången nu jämnare o balanserad.
Ackeguran, inte soundet utan placeringen i ljudbilden känns inte naturlig. Den är väldigt långt ut till höger panorarad och sen gör kanske dendär grejen, SSL, det med nån delay att plektradragen seglar genom skallen på lyssnaren och får gitarren att verka lika stor som den tänkta scenen den spelas på. Var det tillräkligt krångligt förklarat. Det är i varja fall det jag menar när jag säjer att ackeguran har snyggt sound men den är för stor, i proportion till de övriga instrumenten.
Men fortfarande kalaslåt som gillas! :)
h. JOhan
--- Slut citat ---
Jag vet inte om jag är med riktigt på det där med den gigantiska guran. Hela låten står ju på gitarren som bärande instrument (jaja, basen gör ju sitt också) så jag tycker att det passar med ett stort ljud. Sen det där med panoreringen till höger: På introt finns en spelgitarr som ligger lite ute till höger och likaså på andra halvan av verserna. Men i övrigt så finns det bara en till gitarr och den ligger dubblad, 100% utpannad åt varsitt håll. Så jag vet inte riktigt hur den hamnar till höger i din lyssning. Den ena kanalen är fördröjd med 15ms och fasvänd men det brukar få den att låta lite vänsterställd enligt mina öron.
mahan:
--- Citat från: lonewind skrivet 01.06.2007, 11:34:08 ---
Ackeguran, inte soundet utan placeringen i ljudbilden känns inte naturlig. Den är väldigt långt ut till höger panorarad och sen gör kanske dendär grejen, SSL, det med nån delay att plektradragen seglar genom skallen på lyssnaren och får gitarren att verka lika stor som den tänkta scenen den spelas på. Var det tillräkligt krångligt förklarat. Det är i varja fall det jag menar när jag säjer att ackeguran har snyggt sound men den är för stor, i proportion till de övriga instrumenten.
h. JOhan
--- Slut citat ---
Jag vet inte om jag är med riktigt på det där med den gigantiska guran. Hela låten står ju på gitarren som bärande instrument (jaja, basen gör ju sitt också) så jag tycker att det passar med ett stort ljud. Sen det där med panoreringen till höger: På introt finns en spelgitarr som ligger lite ute till höger och likaså på andra halvan av verserna. Men i övrigt så finns det bara en till gitarr och den ligger dubblad, 100% utpannad åt varsitt håll. Så jag vet inte riktigt hur den hamnar till höger i din lyssning. Den ena kanalen är fördröjd med 15ms och fasvänd men det brukar få den att låta lite vänsterställd enligt mina öron.
--- Slut citat ---
Är urusel på att förklara vad jag menar :(
Lyssnar med lurar o dom kan ju vända sig mellan användningarna. Och om Chris e nöjd med mixen så stoppar jag gnället i bakfickan, punkt o slut :D
Låten är i varje fall grym!
h. JOhan
lonewind:
--- Citat från: mahan skrivet 01.06.2007, 12:59:37 ---
--- Citat från: lonewind skrivet 01.06.2007, 11:34:08 ---
h. JOhan
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Är urusel på att förklara vad jag menar :(
Lyssnar med lurar o dom kan ju vända sig mellan användningarna. Och om Chris e nöjd med mixen så stoppar jag gnället i bakfickan, punkt o slut :D
Låten är i varje fall grym!
h. JOhan
--- Slut citat ---
Det är inte alltid så lätt att förklara sånt här, jag förstår vad du menar. Har ofta det problemet själv.
Kanske jag lät lite störig nästan sist, det var inte meningen isf. Är mycket tacksam för din feedback.
tsmalmbe:
Bättre. Lyssnade tidigare men monitorer, och det var välidigt vasst. Nu fungerar det bättre, åtminstone i hörlurar. Jag kanske skulle kapa ännu mera diskant, men det fungerar som sagt bättre nu.
Jag gillar fortfarande inte helt sättet du eq:ar din sång, men det är igen en smaksak som du skall göra som du vill.
Panorera körerna lite utåt (i refrängerna). Annars e ljudbilden angenäm att lyssna till.
lonewind:
--- Citat från: tsmalmbe skrivet 01.06.2007, 13:50:24 ---Bättre. Lyssnade tidigare men monitorer, och det var välidigt vasst. Nu fungerar det bättre, åtminstone i hörlurar. Jag kanske skulle kapa ännu mera diskant, men det fungerar som sagt bättre nu.
Jag gillar fortfarande inte helt sättet du eq:ar din sång, men det är igen en smaksak som du skall göra som du vill.
Panorera körerna lite utåt (i refrängerna). Annars e ljudbilden angenäm att lyssna till.
--- Slut citat ---
Jag är inte helt hundra på min sångeq heller. Har en kompis som är rätt kunnig och han klagar jämnt på mitt sångljud. Han menar att det är burkigt och saknar närhet. Har försökt rätta till det men har inte lyckats.
Hur skulle du ratta sången (om man kan fråga så)?
Jag har bara en körstämma på den här och vill inte gärna panorera ut den. Tanken är dock att att Anna ska lägga körerna men hon har inte tid just nu. Då kommer jag nog köra dubbla tagningar och lägga ut dem. Jag gillar också bättre att ha en utpannad kör.
EDIT:
Jag tror jag håller med dig också om att det fortfarande kan skäras lite i diskanten. Kommer nog göra det i nästa mix
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida