Kontrollrummet

Högtalarförsedd MP3-spelare?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej!
Går mycket i skog och mark och ett hjälpmedel att lista ut vilka fågelarter som finns i ett område kan vara att spela upp lätet från fågelarten man hoppas kan finnas. Tidigare använde jag mig av en gammal kassettbandspelare, ni vet en sån där med band och dolby och tre, fyra ficklampebatterier.  :P Men det är ju antika grejor idag. Mobiltelefonens högtalare ger för dåligt och för klent ljud. Tänkte också jag skulle slippa sladdeländet med en extra batteriförsedd högtalare. MP3:an behöver inte vara inspelningsbar. Nån som har nåt tips?
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Aha så du skall alltså locka fram deras läten genom att spela upp olika arters ljud?
Är det inte lättare att lyssna in sig på den lokala faunan beroende på var du traskar och känna igen "live" på så vis som jag antar du är duktig på med ditt fågelintresse, annars måste man ju anta att:

"här kanske det finns storspov...hmmm jag spelar upp ett storspovsläte och ser om någon svarar"

fast man kanske är på helt fel lokal, tolkar jag dig galet fel nu???

Jag hörde & såg så många fina fågelarter därnere i Finistère som jag aldrig hört eller sett tidigare, det var fasen som i paradiset och en otrolig aktivitet både tidig morgon och kväll innan skymning men även dagtid, nattetid hördes kattugglans ho hohohohooh i fallande läte, hanen som hävdar sitt revir? och en annan hane som svarar längre bort i dalgången, fascinerande och magiskt, ibland hördes de skriande honorna men inte lika ofta, en gång flög en sådan plötsligt upp och ovanför mitt huvud från ett träd vid häcken när jag pilsnerfjölade ute i trädgården, lite läskigt...
Deras motsvarighet till skator som har mer brunt i sig etc vet inte vad dom heter kraxar högljutt och enerverande på ett jävligt illa vis, inte vackert alls men i jämförelse låter skatan snäll!
 :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Aha så du skall alltså locka fram deras läten genom att spela upp olika arters ljud?
Är det inte lättare att lyssna in sig på den lokala faunan beroende på var du traskar och känna igen "live" på så vis som jag antar du är duktig på med ditt fågelintresse, annars måste man ju anta att:

"här kanske det finns storspov...hmmm jag spelar upp ett storspovsläte och ser om någon svarar"

fast man kanske är på helt fel lokal, tolkar jag dig galet fel nu???

Jag hörde & såg så många fina fågelarter därnere i Finistère som jag aldrig hört eller sett tidigare, det var fasen som i paradiset och en otrolig aktivitet både tidig morgon och kväll innan skymning men även dagtid, nattetid hördes kattugglans ho hohohohooh i fallande läte, hanen som hävdar sitt revir? och en annan hane som svarar längre bort i dalgången, fascinerande och magiskt, ibland hördes de skriande honorna men inte lika ofta, en gång flög en sådan plötsligt upp och ovanför mitt huvud från ett träd vid häcken när jag pilsnerfjölade ute i trädgården, lite läskigt...
Deras motsvarighet till skator som har mer brunt i sig etc vet inte vad dom heter kraxar högljutt och enerverande på ett jävligt illa vis, inte vackert alls men i jämförelse låter skatan snäll!
 :)


 :lol: Jag fick en inre bild - bakom en buske står Micke och lirar Storspovsljud från en mobiltelefon med batteriförstärkta högtalare - 50 meter bort ii en dunge står en annan tomte och laborerar fram Storspovskvitter ur sin Mp3-spelare.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
 :lol:


å så kommer en tredje galning utklädd till älg och sätter på den 1:e...naturens nycker...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Varför inte en portabel högtalare? Antar att du ändå har med dig mobilen ut i skogen så antalet enheter blir ju detsamma som med en mp3-spelare.

Mobil plus en sån här kanske: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/barbart-ljud/hogtalare-och-dockning/portabla-hogtalare/Knig-MP3-SP17/125118.4329/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Aha så du skall alltså locka fram deras läten genom att spela upp olika arters ljud?
Ja, precis.
Ja, skatorna i Frankrike är väl lika människorna där? Mer intensiva och har yvigare gester?  :)

:lol: Jag fick en inre bild - bakom en buske står Micke och lirar Storspovsljud från en mobiltelefon med batteriförstärkta högtalare - 50 meter bort ii en dunge står en annan tomte och laborerar fram Storspovskvitter ur sin Mp3-spelare.

Jo men så är det. Jäkligt irriterande att härma en art och så står det ytterligare en "galning" med bandspelare en bit bort och fågelarten ifråga har i själva verket inte hörts till inom de närmaste 100 milen. Man får använda metoden med försiktighet inte bara för lurendrejeririsken utan framför allt för att inte störa/stressa fåglarna.
« Senast ändrad: 04.04.2011, 17:51:29 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Varför inte en portabel högtalare? Antar att du ändå har med dig mobilen ut i skogen så antalet enheter blir ju detsamma som med en mp3-spelare.

Mobil plus en sån här kanske: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/barbart-ljud/hogtalare-och-dockning/portabla-hogtalare/Knig-MP3-SP17/125118.4329/

Kan nog funka. Dragspelsmodellen ser ju dessutom ganska stryktålig ut. Tack för tipset!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Citera
Ja, skatorna i Frankrike är väl lika människorna där? Mer intensiva och har yvigare gester? 
Möjligt fast deras elaka/demoniska läte rimmar inte med de annars mkt vänliga och älskvärda människorna på det hela taget.

En annan rolig iakttagelse är deras hundar som finns överallt och verkligen är som människoindivider, (männskohundar som vägvisaren i Tarkovskijs film hade sagt) en del sitter och vaktar/väntar på sin partner eller kompis utanför huset om dagarna medans andra går på promenad och har möten osv, alla med mkt menande och personliga ögon och en självupptagen bestämdhet som totalt saknas hos Svenska hundar, mkt intressant*


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
en liten lockbild så du kan förstå vilka arter som döljer sig här, du hade nog tyckt det var super att promenera här ur fler än ornitologiska perspektiv:
http://www.kerliou.com/Kerliou%20above%20the%20river.JPG-for-web-large.jpg
mitt hus uppe till höger i bild...

här hela bildgalleriet:
http://www.kerliou.com/photogallery.html
« Senast ändrad: 04.04.2011, 18:46:46 by Mr Artrock »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vägvisaren, Dersu Uzala är en av mina absoluta favoritfilmer.
Intressant med hundarna. Kanske gör dom som i England? Släpper ut hundarna när de själva skall till jobbet? Kan nog utvecklas en intressant (hund-)subkultur då.
Fina bilder! Jag skulle gladeligen byta ut Linköping mot den pastorala idyllen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
en liten lockbild så du kan förstå vilka arter som döljer sig här, du hade nog tyckt det var super att promenera här ur fler än ornitologiska perspektiv:

mitt hus uppe till höger i bild...

Måste säga att det ser underbart ut. Vilken (till synes) fantastisk idyll!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ja det är inte svårt att lämna gamla svedala för sånt här...men jobbmöjligheterna och lönerna är inte de bästa + kafkabyråkrati & protektionism in absurdum...