Kontrollrummet

Cubase 5 midi/vst till audiospår?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Som titeln antyder, hur trixar jag till mina vst-spår till audio på enklast möjliga vis???


Jay Thomas

  • Gäst
Audio mixdown. Om du dessutom väljer channel batch export (lite ruta i ovankant) kan du välja de spår du vill "göra audio" av. Om du vill ha in spåret i projektet måste du kryssa i en ruta som säger det. Finns nere til höger i dialogen.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hur var det med bounce då?
Om jag gör audio mixdown exporteras ju alla audiospår och det vill jag inte, bara vst/miditracks att göras om till audiospår!!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur var det med bounce då?
Om jag gör audio mixdown exporteras ju alla audiospår och det vill jag inte, bara vst/miditracks att göras om till audiospår!!!

Med Soundblaster Audigy -> muta alla spår som inte ska vara med -> välj ljudkortets "What you hear" -> spela in med externt program i datorn.  :wacko:  :unsure:  :)  :D  :P  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Hur var det med bounce då?
Om jag gör audio mixdown exporteras ju alla audiospår och det vill jag inte, bara vst/miditracks att göras om till audiospår!!!

Mja, om du väljer det jag skrev ovan, Channel batch export, bockar du endast för de spår du vill "bounca", oavsett om dessa är av audio eller MIDI-VSTi karaktär.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker det är smidigare att "sola" spåren man vill ha med och sedan audiomixdown... :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Känns lite onödigt att göra om midispår till audio såvida det inte är prestandaproblem med tunga vst-instrument.
Antar att Cubase har hängt med i utvecklingen så att man kan applicera alla pluggar även på VSTi-spår?

Eller vad är anledningen?

 :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hur var det med bounce då?
Om jag gör audio mixdown exporteras ju alla audiospår och det vill jag inte, bara vst/miditracks att göras om till audiospår!!!

Mja, om du väljer det jag skrev ovan, Channel batch export, bockar du endast för de spår du vill "bounca", oavsett om dessa är av audio eller MIDI-VSTi karaktär.

@ Jay & Clemens: Ok jag testar detta eller som solo, vilket som!
@ Wernborg: jag vill bara ha dom till audio för sakens skull, visst går det utmärkt att lattja med vst plugins i dom men det blir alltid några extrainstanser och menyer att bläddra ner i jämfört med audiospår, cpu mässigt ligger jag bra till men föredrar att hålla den på ett minimum för det springer lätt iväg mot slutet, håller på med grunderna än så länge!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Frys spåren, så går det automagiskt och du slipper klydda en massa med export etc. Upptäcker du sedan att något behöver ändras, så är det bara att tina upp det aktuella spåret igen och fixa, för att sedan frysa igen när det är klart.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tack det är också ett bra tips men jag är lite sådan att jag vill göra en sak så bra som möjligt och sedan gå vidare utan chans till regrets eller tvivel, en metod som känns befriande för mig!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Frys spåren, så går det automagiskt och du slipper klydda en massa med export etc. Upptäcker du sedan att något behöver ändras, så är det bara att tina upp det aktuella spåret igen och fixa, för att sedan frysa igen när det är klart.

Vissa vstier gillar inte alltid att bli frysta, Omnisphere kan krångla tex..men visst, vill man inte ha tillgång till audiospår som var frågan, funkar det ju bra i de flesta fall att frysa..men personligen gör jag bara det  i nödfall,  och gör inte om midi till audio heller...


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Personligen så exporterar jag med ut alla mina MIDI spår till wave när arret e färdigt. Inte pga av prestanda eller att man inte kan använda sina audiopluggar på midispåren, utan bl.a för överblicken, möjligheten att skicka spåren till en annan collaboratör och sist men inte minst möjligheten att kunna förstöra ljudfilerna efter behag med timestretch-artefakter mm som inte går att göra sålänge dom är i midiformatet

Det känns helt enkelt friare att ha allt som wave när det är dags för slutmix  :)

Men alla sätt e bra utom......


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Personligen så exporterar jag med ut alla mina MIDI spår till wave när arret e färdigt. Inte pga av prestanda eller att man inte kan använda sina audiopluggar på midispåren, utan bl.a för överblicken, möjligheten att skicka spåren till en annan collaboratör och sist men inte minst möjligheten att kunna förstöra ljudfilerna efter behag med timestretch-artefakter mm som inte går att göra sålänge dom är i midiformatet

Det känns helt enkelt friare att ha allt som wave när det är dags för slutmix  :)

Men alla sätt e bra utom......

Tycker det går att förstöra det mesta med automatiseringar  :D