Kontrollrummet

Koppla fristående AD omvandlare till 003?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bengt Punkare

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Tack för ett fantastiskt forum, med oerhört hjälpsamma musikanter och framförallt kunniga!!!

Över till mitt "huvebry":
Jag har nyligen köpt en beggad digi 003 som fortfarande ligger orörd!
Min plan är att koppla till en separat ad-omvandlare, men är NOVIS innom området!
Hur funkar detta? Ska man bypassa den befintliga ad-omvandlaren i 003 eller hur funkar det?
Jag har även en preamp med ad-omvandlare, och undrar även där hur jag kan dra nytta av den, och inte den befintliga ad i 003?

Är ganska säker på att 99 procent av er kan hjälpa mig med detta ganska bekymmersfritt!

TACK // Bengt


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, vad har du för separata preamps och vilka AD/DA's?
Att det finns bättre än de i digi 003 är det ingen som helst tvekan om men det beror som sagt på vilka alternativ du har för att det skall bli vettigt!


Utloggad tsmalmbe

Enligt specsen verkar det finnas ADAT och S/PDIF digitala ingångar. Med ADAT kan du koppla in 8 kanaler och med S/PDIF 2 kanaler. En extern preamp kanske du vill koppla in som S/PDIF för det understöds i preampar med egna AD-omvandlare. Om du har en större 8-kanalers greja så använder du ADAT. Synken är viktig, antingen med Wordclock (skild kabel) eller så direkt på ADAT eller S/PDIF. Det ställer du in i 003 kontrollpanelen. Det är alltid maskinen i "input ändan" som tar emot synken, ifall du inte använder wordclock. Klocka i 003 kanske är bättre än i en separat preamp, så du kanske vill gå wordclock-vägen.

Om allt detta är hebreiska, så är det nog bäst att du tar manualen i handen, eller googlar omkring på akronymerna ovan så du får mera specifika frågor (vilka sedan är lättare att svara på i detalj).

http://www.avid.com/US/products/003-Rack-Factory/specifications
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.