Kontrollrummet

Cubase 5 vst / midi issues!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja som sagt så sitter jag och blir ännu mer gråhårig dag efter dag eftersom jag bara inte fattar hur man får igång trummor i midi etc, har bara groove agent one som enda alternativ då inget annat lyckas trots goda tips från er andra och vill få igång ett simplet jävla beat att jobba till, hittade step editor men där är ju bara ett enda tempo går det inte att ändra???
Finns det någon bättre och smidigare metod för att lägga in en eller två patterns som en bakgrund?????
Please jag fattar absolut inget om intern Cubase midi så försök förklara pedagogiskt*
 :mellow:
« Senast ändrad: 30.03.2011, 12:45:16 by Mr Artrock »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja som sagt så sitter jag och blir ännu mer gråhårig dag efter dag eftersom jag bara inte fattar hur man får igång trummor i midi etc, har bara groove agent one som enda alternativ då inget annat lyckas trots goda tips från er andra och vill få igång ett simplet jävla beat att jobba till, hittade step editor men där är ju bara ett enda tempo går det inte att ändra???
Finns det någon bättre och smidigare metod för att lägga in en eller två patterns som en bakgrund?????
Please jag fattar absolut inget om intern Cubase midi så försök förklara pedagogiskt*
 :mellow:

Din förra tråd ... mitt tips om drumcore gratisversion ... no reaction from you...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja som sagt så sitter jag och blir ännu mer gråhårig dag efter dag eftersom jag bara inte fattar hur man får igång trummor i midi etc, har bara groove agent one som enda alternativ då inget annat lyckas trots goda tips från er andra och vill få igång ett simplet jävla beat att jobba till, hittade step editor men där är ju bara ett enda tempo går det inte att ändra???
Finns det någon bättre och smidigare metod för att lägga in en eller två patterns som en bakgrund?????
Please jag fattar absolut inget om intern Cubase midi så försök förklara pedagogiskt*
 :mellow:

Din förra tråd ... mitt tips om drumcore gratisversion ... no reaction from you...

jag har provat att installera ett par andra, har för mig jag testade drumcore också men jag lyckas bara inte med dessa saker pust...fattar nada*


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
gå under fliken devices välj ett vst instrument.
skapa ett midi spår och välj att det ska ("outputta") skicka midin till ditt förvalda vst val .
sätt på klicket och lira in på ditt midikeyboard eller rita ut en snutt med pennan och gå in i det och editera
och kolla i mixern så att inte vsti är mutad. vi vill ju inte ha några skandaler

lycka till

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
hej, att välja vst instr kan jag, det är stegen efter som jag inte greppar dvs klick editing osv var och hur samt ändra tempo, vill inte rita och pilla verkar på tok för jobbigt, enkelt å så?!?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
hej, att välja vst instr kan jag, det är stegen efter som jag inte greppar dvs klick editing osv var och hur samt ändra tempo, vill inte rita och pilla verkar på tok för jobbigt, enkelt å så?!?

Köp en trummis eller RTFM (read the fucking manual)!  ;)

Jag säger det med glimten i ögat eftersom jag vet att det kan vara skitstruligt att få igång grejer för första gången i datorn - grejer som man inte hanterat förut. Det är anledningen till att jag fortsätter med mitt gamla Cubase från 1900-talet. Där hittar jag i alla fall en del saker, saker jag definitivt inte hittar i nya versioner av Cubase.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ang. TFM så har jag verkligen försökt men blir inte klok på den...kan ingen svara på exakt var man pillar med taktinställning/BPM och hur i helsike man får upp midieditor etc?

(kastar snart ut datorn hatar så innerligt timewaste som detta istället för kreativitetsprocesser)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
googla lite på midifiler så hittar du säkert en hel del trumpatterns
angående tempot så kan du skapa ett tempospår  (finns under samma flik som audio ,midi ets)
mycket användbar även om man lirar in med en riktig trummis om låten har fler tempon
btw
både ez och xln har drag n dropp funktion med färdiga patterns och för att ändra på något så gäller det
att du markerar den del du vill editera gå till midi och välj den editor du tycker känns lämplig

gäller all midi

lycka till du knäcker nog denna nöt... till slut ska du se
« Senast ändrad: 29.03.2011, 15:07:12 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
tack Guran jag hittade en massa gratis midifiler från Groove Monkee för några dar sen som jag inte testat att installera, var lägger man dom? I Steinberg vst mappen eller någon annan stans?
Kul att känna sig som en riktig lamer verkligen :wacko: som sagt har jag tidigare uteslutande kört Cubase som en bandare med pluggar på vissa tracks men med outboards, analogskolad som man är och med riktiga musiker eller en riktig trummaskin då man lagt klicktracks...nu kommer bakläxan detta är väl som allt annat en barnlek när man kan skiten men the learning curve fy faen*


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
tack Guran jag hittade en massa gratis midifiler från Groove Monkee för några dar sen som jag inte testat att installera, var lägger man dom? I Steinberg vst mappen eller någon annan stans?
Kul att känna sig som en riktig lamer verkligen :wacko: som sagt har jag tidigare uteslutande kört Cubase som en bandare med pluggar på vissa tracks men med outboards, analogskolad som man är och med riktiga musiker eller en riktig trummaskin då man lagt klicktracks...nu kommer bakläxan detta är väl som allt annat en barnlek när man kan skiten men the learning curve fy faen*

du kan göra på fler sätt men  tex ta in dem under media fliken sedan pool och efter det bara o drag n dropp till lämpligt midispår med lämpligt vsti
« Senast ändrad: 29.03.2011, 15:18:51 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Lite illustrationer kanske hjälper, möjligt att jag är övertydlig här men det får du ta  :)


Börja med att ladda in en instans av Groove Agent ONE (eller annan valfri trumplugg) i ditt VST instrumentsrack




När Cubase frågar om du vill skapa ett midispår assignat till pluggen säger du ja och trycker på create




Ladda in valfri preset i pluggen




välj ditt midikeyboard (eller annan midicontroller såsom slagplattor eller liknande) som ingång (dubbelkolla också så att pluggen ligger som utgång som på bilden)




Du kan välja ett fixerat tempo nere i temporutan samt sätta på och av klicket, här kan du ju även välja taktart. (Vill du ändra tempo under låtens gång så är som sagts tidigare ett tempotrack att föredra, man kan även sätta transportmarkören på den takt där man vill att tempo/takt förändringen ska ske och sen skriva in det i temporutan)




På pluggens slagplattor ser du vilka tangeter på ditt klaviatur som är assignat till vilket trumljud, som i mitt exempel så har du kicken på B-0 (eller H-0 om man hellre vill det).



Man kan ju även välja att skapa ett instrumenttrack under project-->add track. Fördelen dock att göra det på ett miditrack är att man kan skapa fler miditracks och assigna dom till samma instans av pluggen. På så sätt kan separera trummorna lite bättre. t.ex lägga fills på ett andra miditrack och hihat på ett tredje. lägger man ut hela trumsettet på separata miditracks så har man ju verkligen gjort det lätt för sig sen när man ska editera och framförallt vid exportering till wave för ytterliggare ljudtweakande.

Sen e de bara att se till att recknappen e aktiverat på det gällande spåret, trycka på rec i transportpanelen, spela in och se glad ut.

OBS: Tänk på att den lilla högtalarikonen sidan om recknappen på spåret inte ska vara aktiverad om du vill lyssna på det som är inspelat, den är endast till för monitor och behövs inte vara på om recknappen är aktiverad.


« Senast ändrad: 29.03.2011, 16:34:50 by jonnerstone »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ahhh temporutan är alltså den på transportpanelen??? Det var detta jag inte hade en susning om, det andra har jag liksom grepp om men stort tack i alla fall för önskvärd tydlighet här jonnerstone*****  :)

Monitorknappen vet jag mkt väl hur den funkar + allt annat rörande insp/mix utom just detta med MIDI!



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gott att du är igång nu. Tydligt Jonnerstone.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ähum nästa fråga, nu har jag äntligen lyckats skapa 2 patterns i beat designer som styr goove agent one för enkelhetens skull, hur får jag dom att löpa som pattern 1 pattern 2 konstant om vartannat???
Att behöva spela in dessa patterns eller ej??? Det låter ju så fort man trycker på play på transportpanelen oavsett om man spelar in eller ej...tempotrack har jag lagt till men det vet jag inte vad man skall ha till då ljudet verkar vara på groove agents eget track...ursäkta om det låter på gränsen till dårhus med dessa frågor men snart* :ph34r:



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jaha jag får väl svara på min egen fråga för ovanlighetens skull och kanske delge något till någon som inte heller kan det här lika bra som en del andra: jag googlade lite på beat designer och på vst forum fann jag en enkel metod, man drar och släpper från beat designer på den lilla minkeyboarden i botten av fönstret och jag tog den övre delen av tangenten och fick på så vis med båda mina patterns som tillhör tangent 1/C och sedan var det bara att köra en repeat x antal och så har man sitt lilla track utspritt i 5 minuter etc. se till att stänga beat designer bara i den blå avaktiveringsrutan på insert...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Och därmed så kan du ungefär 100% mer än mig när det gäller GA i C5 grattis.
Om jag inte hade haft någon EZ eller så så skulle jag ha valt en av alla de trumset som finns i Halion - dvs gör ett syntspår och välj trumset i halion och sen är det bara att knattra in från keyboarden - allt går att editera och kvanta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
100% mer??? och ändå är det ingenting, det skulle vara kul att få reda på hur man gör ett variationsrikt och svängigt drumtrack med fills och levande feeling, skulle man sitta och pilla som jag gör skulle det ta 1000 år därför är det ju intressant att veta om dom där RMX stylus eller andra som ni tipsat om sköter detta själv etc?

Ny fråga och därför har jag ändrat i rubriken istället för att skapa ännu en snabbfrågetråd:

jag har lagt en cool pulserande rytmisk basgång med Jupiter 8v i ett intro på låten jag sitter och jobbar med men varje gång man startar play så triggar den olika tempo så det blir helt ur synk med trumtracket 3 ggr av 4 etc, finns det ingen funktion som kan låsa tempot på denna basgång/effekt???


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
100% mer??? och ändå är det ingenting, det skulle vara kul att få reda på hur man gör ett variationsrikt och svängigt drumtrack med fills och levande feeling, skulle man sitta och pilla som jag gör skulle det ta 1000 år därför är det ju intressant att veta om dom där RMX stylus eller andra som ni tipsat om sköter detta själv etc?

Ny fråga och därför har jag ändrat i rubriken istället för att skapa ännu en snabbfrågetråd:

jag har lagt en cool pulserande rytmisk basgång med Jupiter 8v i ett intro på låten jag sitter och jobbar med men varje gång man startar play så triggar den olika tempo så det blir helt ur synk med trumtracket 3 ggr av 4 etc, finns det ingen funktion som kan låsa tempot på denna basgång/effekt???

Finns det igen synk på Jupitern? alltså att den triggas av Cubase? Spectrasonics prylar går att trigga inbördes. Man kan dra en midifil från Stylus till trillian för att få samma stuk på basen. Allt ligger i pefekt synk med hjälp av en latch funktion som i förväg känner av vad som händer, så allt synkar i realtime sas. Stylus har galet mycket
loopar och är lättanvänd kan jag tycka. Dock kan det vid installation bli lite strul om man lägger "Sage" mappen= ljudbiblioteket, på annan hårdisk än programmet..